محیط زیست

موج جدید گرما هفته آینده وارد اصفهان می‌شود/ثبت دمای بالاتر از ۴۰ درجه در ۲۱ شهر استان

نوید حاجی بابایی در گفت وگو با خبرنگار افق میهن، درباره پیش بینی هوای استان اصفهان، گفت: بررسی نقشه های هواشناسی نشان دهنده عبور موجی ناپایدار از نیمه شمالی استان است که بر این اساس وضعیت جوی شمال و شمال استان و مناطق شمال غرب با افزایش ابر، وزش باد و در نواحی شمالی و شرق با افزایش سرعت باد در ساعات عصر و شب همراه است.

وی افزود: این موضوع باعث فعال شدن و خیزش کانون های گرد و غبار، کاهش دید و کیفیت هوا و افزایش تمرکز آتی ها می شود. حد ناسالم برای عموم در برخی از ساعت ها در نواحی شرقی، شمال شرقی، مرکزی و اصفهان.

معاون پیش بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: از فردا تا اوایل هفته آینده شرایط تغییر می کند. باد گرد و غبار به ویژه در نیمه شمالی استان محدود می شود و تقویت توده هوای گرم تابستان و روند تدریجی و تداوم هوای گرم را خواهیم داشت.

او در اطراف هشدار سطح رنگ زرد با فعالیت سیستم باد گرد و خاک با کاهش دید و کیفیت هوا از بعدازظهر سه شنبه نهم مرداد وی تا فردا در استان گفت: فعالیت این سامانه با وزش باد شدید تا شدید همراه با گرد و خاک، کاهش دید در نیمه شمالی، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق شرقی و مرکزی استان پیش بینی می شود.

حاجی بابایی تصریح کرد: مناطق شمالی، شرقی و مرکزی به ویژه اصفهان، آران و بیدگل، کاشان، اردستان، با درودچوپانان خوردن و بیابانک، زواره، کبوترآبادکوهپایه، مبارکه، مهاباد، مورچه تو خوردینایین، نجف آباد، نسخه و نطنز متاثر از خیزش گرد و غبار و تشدید هوای غبارآلود خواهد بود.

وی افزود: آلودگی گرد و غبار، کاهش دید و کیفیت هوا گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم، احتمال اختلال در تردد در محورهای مواصلاتی نیمه شرقی و احتمال آسیب به سازه ها موقت یکی از خطرات سیستم مذکور است.

معاون پیش بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: ممنوعیت تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه برای افراد آسیب پذیر، احتیاط در تردد در هنگام کاهش دید، از پارک خودروها در حاشیه ساختمان های نیمه کاره خودداری شود. کار کردن و درختان فرسوده توصیه می شود.

صدور اخطار زرد با تداوم هوای گرم و ازن سطح زمین

در مورد افزایش جزئی دما، تداوم و تداوم هوای گرم در طول روز و روزهای هفته، کاهش دید و کیفیت هوا در اثر باد، گرد و غبار و غیره ازن سطح زمین گفت: فعالیت این سامانه از ظهر فردا و تا اواخر وقت دوشنبه پانزدهم آغاز می شود. مرداد با وزش باد شدید تا شدید، گرد و خاک، کاهش دید در بخش‌هایی از شمال و شرقکاهش دید و کیفیت هوا در بخش‌هایی از شمال، شرق و مرکز استان تداوم دارد.

حاجی بابایی تصریح کرد: تمامی مناطق استان به ویژه مناطق شمالی، شرقی و مرکزی اصفهان، آران و بیدگل انارک با درود، خوردن و صحرا، چوپانان، دهقانان، برخورد (دولت آباد)، لنجان، زواره، شهرضا، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآبادکهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه تو خوردیشاهین شهر و میمه، نایین، نجف آباد، نطنز، نسخه و اردستان تحت تأثیر نظام مذکور است.

وی افزود: افزایش جزئی دما و تداوم هوای گرم در طول روز و تداوم آن در هفته و افزایش مصرف حامل های انرژی، گرمازدگی به ویژه برای گروه های حساس، احتمال آتش سوزی در مراتع و مناطق جنگلی به دلیل گرمای هوا و وزش باد همراه از خطرات آن است. از این سیستم

معاون پیش بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: احتمال خسارت وجود دارد. ناشی از تنش دما در بخش کشاورزی و دامپروری، افزایش غلظت آلاینده ناشی از افزایش ازن سطح زمین، گرد و غبار، کاهش دید و کیفیت هوا گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم، احتمال اختلال در تردد در محورهای مواصلاتی نیمه شرقی و شمالی استان، احتمال خسارت به سازه ها موقت یکی دیگر از خطرات تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت آینده بیشینه دمای هوا در نیمه شرقی و شمالی استان سه تا پنج درجه و در بیشتر مناطق یک تا سه درجه افزایش می یابد، گفت: حداکثر دمای هوا در کلانشهر اصفهان در گرمترین ساعات امروز ۴۳ درجه سانتیگراد و حداقل آن صبح فردا به ۲۷ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

حاجی بابایی افزود: دمای هوای شهر اصفهان امروز در مرز ۲۱ درجه و بالای ۴۰ درجه سانتی گراد ثبت شد. خوروبیابانک با دمای ۴۷ درجه، مهاباد با دمای ۴۶ درجه، با درود و شپرد با دمای ۴۵ درجه، کاشان با دمای ۴۴ درجه، اصفهان، خمینی شهر و … کبوترآباد ۴۳ درجه، آران و بیدگل با دمای ۴۵ درجه اردستان. برخورد (دولت آباد) و نسخه با دمای ۴۲، کوهپایه، لنجان و مورچه تو خوردی با دمای ۴۱ درجه، انارک، شاهین شهر و میمه، فرودگاه اصفهان، مبارکه، نایین و نجف آباد به ترتیب با دمای ۴۰ درجه گرم ترین نقاط استان به ثبت رسیدند.

وی درباره دمای زیر ۴۰ درجه در ۱۲ شهرستان استان اصفهان خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با حداکثر دمای ۴۷ درجه و بوین میاندشت با حداقل ۱۳ درجه سانتیگراد گرمترین منطقه است باحال ترین مناطق در استان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا