اخبار اقتصاد ایران

ارز تغییر کانال داد/ ریسک‌های پیش روی بازار :: افق میهن

به نظر می رسد شاخص ارز محدوده ۵۷ هزار تومانی را رد کرده و در حال تعدیل نرخ با سایر شاخص های اقتصادی مانند نرخ تورم است.

به گزارش افق میهن، به نظر می رسد شاخص ارز محدوده ۵۷ هزار تومانی را بسته و در حال تعدیل نرخ با سایر شاخص های اقتصادی از جمله نرخ تورم است. پیش از این، تحلیلگران بر این باور بودند که حضور دلار در سطوح قیمتی ۵۷ و ۵۸ هزار تومان بدون گشایش ارز یا بهبود روابط خارجی توجیه اقتصادی ندارد.

چرا که دلالان جذب این کانال ها نشدند و این حضور تنها با حمایت بانک مرکزی ادامه یافت. اکنون با رشد قیمت اسکناس آمریکایی و نزدیک شدن نرخ آن به قیمت روزهای ابتدایی سال، می توان گفت بازارساز و معامله گران در حال تعدیل نرخ ها در بازار هستند. شایان ذکر است با احتساب نرخ روزهای گذشته، نرخ رشد دلار از ابتدای سال جاری همچنان در قرمز و برابر با منفی ۱.۷ درصد است.

برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند در سال های گذشته بانک مرکزی نوسانات ارزی را در نیمه اول بهتر از نیمه دوم سال کنترل کرده است. در نتیجه به گفته این افراد روزهای مثبت بازار ارز از سه ماهه سوم سال آغاز می شود. باید دید بعد از شروع رسمی دولت جدید، مسئولان اقتصادی این دولت چه رویکردی در قبال بازار غیررسمی ارز خواهند داشت و آیا بازار پر نوسان تا پایان تابستان مانند سال های اخیر به فعالیت خود ادامه می دهد؟ در مجموع درگیری های نظامی منطقه ای و مسائل مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می توان از مخاطرات پیش روی دولت چهاردهم در حوزه بازار ارز دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا