ترندهای روز

نتایج یک تحقیق علمی: اسم افراد بر روی قیافه آن‌ها تاثیر می‌گذارد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

جورج اورول، نویسنده مشهور بریتانیایی، زمانی نوشت: «در ۵۰ سالگی، همه چهره‌ای دارند که لیاقتش را دارند». اکنون محققان می گویند که این جمله ممکن است نشانه ای از واقعیت داشته باشد.

مطالعات انجام شده در گذشته شواهدی را نشان داده است که ظاهر چهره افراد شبیه به نام آنها است. با این حال، مشخص نیست که آیا این به این دلیل است که والدین به آنها نام هایی برای نوزاد داده اند تا با ویژگی های طبیعی صورت آنها مطابقت داشته باشد یا اینکه ظاهر نوزادان در طول زمان تغییر کرده است تا با نام آنها مطابقت داشته باشد.

در مطالعه حاضر، محققان دانشگاه رایشمن و دانشگاه عبری اورشلیم این موضوع را با استفاده از شرکت‌کنندگان انسانی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی آزمایش کردند.

در یک آزمون، از کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال و بزرگسالان بالای ۱۸ سال خواسته شد تا چهره و نام کودکان و بزرگسالان را در یک آزمون چند گزینه ای مطابقت دهند.

هم شرکت‌کنندگان کودک و هم بزرگسال در تطبیق چهره‌های بزرگسالان با نام‌های خود به یک اندازه خوب بودند، اما نمی‌توانستند این کار را برای عکس‌های کودکان ۹ یا ۱۰ ساله انجام دهند.

حتی زمانی که این چهره‌های جوان از نظر دیجیتالی پیر شده بودند تا شبیه بزرگسالان به نظر برسند، شرکت‌کنندگان نمی‌توانستند نام آنها را بهتر حدس بزنند. به گفته محققان، این نشان می دهد که ظاهر چهره افراد پس از کودکی تغییر می کند تا با گذشت زمان بهتر با نام او مطابقت داشته باشد.

در آزمایش بعدی، الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای پردازش مجموعه بزرگ‌تری از داده‌های تصویر چهره آموزش داده شدند. مشابه نتایج انسانی، این الگوریتم همچنین دریافت که بزرگسالان با نام های مشابه بیشتر به یکدیگر شبیه هستند تا بزرگسالان با نام های مختلف، در حالی که این مورد برای کودکان با نام های مشابه صدق نمی کند.

Yonat Zubner، کارشناس بازاریابی از دانشگاه رایشمن در اسرائیل، می‌گوید: «ما نشان داده‌ایم که ساختارهای اجتماعی وجود دارد، چیزی که آزمایش تجربی آن تاکنون تقریباً غیرممکن بوده است».

وی افزود: ساخت اجتماعی به قدری قوی است که می تواند بر ظاهر افراد تأثیر بگذارد، یافته های ما تا حدی می تواند دخیل باشد که سایر عوامل شخصی مهمتر از نام مانند جنسیت یا قومیت نیز ممکن است شخصیت فرد را شکل دهند.

در مقاله منتشر شده آمده است: “این یافته ها با هم نشان می دهد که حتی ظاهر صورت ما می تواند تحت تاثیر یک عامل اجتماعی مانند نام ما باشد.” این تأثیر قوی انتظارات اجتماعی را تأیید می کند.

در واقع، تیم محققان به این نتیجه رسیدند که نام‌هایی که در هنگام تولد به نوزادان داده می‌شود «برچسب‌های اجتماعی» هستند که می‌توانند از طریق «پیش‌گویی خودشکوفایی یا خودشکوفایی» بر ظاهر فرد تأثیر بگذارند.

این اصطلاح در مواردی به کار می رود که انسان آنقدر به «پیش بینی و پیش بینی» خود در مورد موضوعی در آینده ایمان داشته باشد که ناخودآگاه رفتار او برای تحقق آن همسو می شود و به همین دلیل در نهایت آن موضوع محقق می شود.

در توضیح این موضوع، محققان می گویند که در طول سال ها، افراد ممکن است ویژگی ها و انتظارات مرتبط با نام خود را درونی کنند و آنها را “آگاهانه یا ناخودآگاه در هویت و افق میهن های خود” بپذیرند.

محققان گفتند شرکت‌کنندگانی که نام‌ها را حدس زدند اسرائیلی‌های عبری زبان بودند، در حالی که مطالعه یادگیری ماشینی بر اساس پایگاه‌های داده آمریکایی سفیدپوستان قفقازی بود. بنابراین، مشخص نیست که آیا این یافته ها فراتر از این گروه های فرهنگی و قومی معتبر هستند یا خیر.

محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند: “این نتایج نشان می دهد که افراد بر اساس کلیشه هایی که در بدو تولد به آنها داده می شود رشد می کنند. ما موجودات اجتماعی تحت تاثیر تربیت هستیم و یکی از منحصر به فردترین اجزای فیزیکی ما، ظاهر صورت ما، می تواند توسط عامل اجتماعی، نام ما.»

نتایج تحقیقات جدید در مجله علمی «PNAS» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا