اخبار اقتصاد ایران

خبر خوش دولت برای افزایش حقوق کارگران از مرداد ماه

حمایت از تشکل های کارگری و رعایت حقوق کارگران، فعالیت آنها، در فصل ششم قانون کار ایران در ده ماده (۱۳۰ تا ۱۳۹) و کنوانسیون اساسی شماره ۹۸ سازمان بین المللی کار، به عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح شده است. در زمینه سه جانبه گرایی

میزان جدید حقوق کارگران

عدم مداخله در انتخابات، عدم مداخله در تصمیم گیری و نشاندن افراد در کرسی های سازمانی توسط مقامات دولتی و کارفرمایی از اصول و قواعد کار تشکیلاتی است. در این زمینه یکی از سه شکل قانونی تشکل های کارگری در ایران (اتحادیه های کارگری) تاکنون بیشترین مداخله را از سوی معاونت های روابط کار کشور داشته است.

چندی پیش علی حسین رعیتی فرد (معاون فعلی روابط کار و غرامت وزارت کار) طی مصاحبه ای در خصوص مسائل پیش آمده در خصوص فعالیت یکی از تشکل ها (کانون اتحادیه های صنفی کارگران ساختمانی ایران) ) علت اختلال در فعالیت این سازمان را «وجود مشکل در انتخابات این سازمان و نحوه برگزاری آن ارزیابی کرد.

اکبر شوکت (رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی ایران) در این خصوص توضیح داد: مهمترین شاخص برای برگزاری انتخابات هر تشکل کارگری اعضای آن، هیات مدیره، مجمع عمومی و هیات مدیره است. مدیران که بر اساس اطلاعیه عمومی است. یعنی ارکان رأی گیری برای تعیین تکلیف یک سازمان موارد فوق الذکر است. از لحظه ای که مجمع عمومی کار هیئت مدیره را سامان می دهد، هیئت مدیره قبلی انتخابات برگزار می کند و گزارش خود را اعلام می کند.

وی افزود: دو انتخابات با فاصله کمتر از دو ماه در سال ۱۴۰۱ در تشکیلات انجمن صنفی کارگران ساختمانی و تشکیلات کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور داشتیم. در این دو انتخابات با دو رویکرد متفاوت و دوگانه مواجه بودیم. ما تقاضا داریم که شخص یا تشکلی از طرفین داور بین ما و معاونت روابط کار، وزیر تعاون و تمامی تشکل های صنفی کارگری باشد. در شرایطی که برگزارکننده انتخابات هیئت مدیره مرکز است، مدعی دخالت ناعادلانه و غیرقانونی نماینده وزارتخانه هستیم.

شوکت تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ مجمع عمومی و انتخابات را در تالار نگین متعلق به سازمان تامین اجتماعی برگزار کردیم و هر سال کار عادی انتخاب مسئولان کانون عالی تشکل های کارگری کشور را انجام می دادیم. نمایندگان تمام استان های کشور نیز حضور داشتند. اما اتفاقی که در واقع افتاد این بود که دیدیم نمایندگان سه استان به طور کامل و چند نماینده دو استان دیگر به همراه نماینده معاونت روابط کار جلسه آن انتخابات را ترک کردند. روند کار به گونه ای پیش رفت که ما پیگیری کردیم که این افراد برای برگزاری انتخابات کجا رفتند. تا اینکه متوجه شدیم در طبقه پایین سالن عده ای از نمایندگان دو استان و نمایندگان تام الاختیار سه استان دیگر اعضای ۲۵ استان دیگر را تنها نگذاشته اند و با حضور نمایندگان وزارت کار در حال برگزاری انتخابات برای برگزاری هستند. انتخابات خودشان

وی افزود: ما به این اقدام اعتراض کردیم اما از ورود به آن طبقه توسط عوامل وزارت کار جلوگیری شد. ۶۴۰ سندیکای کارگری از سراسر کشور در آن مجمع حضور داشتند. اتحادیه رانندگان کشور به تنهایی دارای سه مرکز سراسری در کشور است که در این جلسه حضور داشتند. انجمن دانشکده حقوق تدریس و انجمن کارگران ساختمانی و مخابرات نیز از انجمن های بزرگی بودند که در مجمع حضور داشتند. همه دیدند که نمایندگان چند استان و نمایندگان وزارت کار در سالن غذاخوری مشغول برگزاری انتخابات هستند. به نظر ما این انتخابات مهندسی شده و جعلی بود و همه جا نظر خود را اعلام کردیم.

این فعال کارگری تصریح کرد: برخی کارشناسان وزارت کار بعداً از ما خواستند بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی کنیم! اگر دو ماه دیگر با همین کارشناسان حاضر در انتخابات مصاحبه کنید، می بینید که شرایط برگزاری آن انتخابات با این کیفیت را تایید می کنند. همه افراد حاضر در انتخابات نیز شاهد این اتفاق بودند. وقتی صحبت از برگزاری انتخابات می شود مدعی هستیم حداقل ۵۰ درصد به اضافه یک انجمن باید در مجمع حضور داشته باشند تا انتخابات رسمی شود. یعنی حداقل ۱۵ استان از ۳۰ استان ما و نیمی از انجمن ها باید حضور داشته باشند تا انتخابات قانونی شود.

رئیس اتحادیه صنف کارگران ساختمانی ایران ادامه داد: در نظام تشکل های کارگری کشور تلاش شد تا نوعی تطهیر صورت گیرد. این در حالی است که حدود دو ماه مانده به این انتخابات اتحادیه های صنفی کارگران ساختمانی با حضور بیش از ۴۰۰ اتحادیه برگزار شد. چون شنیده بودیم برخی از مسئولان روابط کاری وزارتخانه با مرکز مشکل دارند، پیشاپیش به نمایندگان وزارت کار در مجمع انتخاباتی اعلام کردیم که اگر تخلف یا مشکلی احساس کردند، از این موضوع جلوگیری کنند. رای دادن طبق اساسنامه تا تخلفی صورت نگیرد.

وی تاکید کرد: در بررسی نزدیک به ۶۰ انجمن از سوی دولت اعلام شد که نمایندگی آنها مشکل دارد و به برخی نیز اعلام شد که فیش واریزی ندارند. در برخی موارد اعلام شد که انجمن ها منقضی شده اند و حق شرکت در انتخابات را ندارند. همه این موارد را رعایت کردیم و انتخابات اتحادیه انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور با ۳۲۴ اتحادیه برگزار شد. اما در آن زمان هیئتی انتخاب شد که مورد پسند معاونت روابط کار قرار نگرفت. اتفاقاً کسانی که در این انتخابات انتخاب نشدند، دو ماه بعد در انتخابات کانون عالی اتحادیه های کارگری شرکت کردند و به همین ترتیب وارد کار شدند.

شوکت ادامه داد: عده ای به انتخابات اتحادیه کارگران ساختمانی اعتراض کردند. هیئت رئیسه مجمع طبق وظیفه قانونی خود در یک سال پنج بار تشکیل جلسه داد. هیئت مدیره که یکی از آنها ساکن ارومیه و دو نفر از آنها ساکن خراسان شمالی و رضوی و یکی از آنها ساکن قم بودند در طول سال پنج بار در تهران تجمع کردند و با وجود مشکلاتی که برایشان پیش آمد. و مدارک بازشماری آرا. به آنها داده نشد، در واقع پنج بار مجمع عمومی کارگران ساختمانی برای برگزاری انتخابات تایید کرد و در بررسی آنها روند انتخابات را تایید و تصویب نامه را به وزارت کار ارسال کردند.

این فعال کارگری تصریح کرد: چگونه ممکن است کانون انجمن های صنفی کشور انتخاباتی سالم با حضور همه تشکل ها داشته باشد و تایید مسئولان قانونی تشکل بر انتخابات پذیرفته نیست، بلکه انتخابات است. که اکثریت قاطع اعضای سازمان در آن حضور ندارند و در مراکز عالی کل کشور برای تمامی اصناف برگزار شد اما ۲۵ استان در آن شرکت نکردند و به این شکل غیرقانونی برگزار شد. قانونی تلقی می شود؟

وی افزود: ما حاضریم در این دو مورد بین ما و معاونت روابط کار هر ارگان بی طرفی داوری کنیم، اما بر این باوریم که تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده ما به ۶۰۰ هزار بیمه شده از یک میلیون نفر برسد. روندی که ادامه دارد و ممکن است به نیمی از کارگران ساختمانی بیمه شده یعنی ۵۰۰ هزار نفر برسد) یک عامل اصلی دارد و آن اداره روابط کار وزارت کار است که سازمان ما را به عنوان یکی از بزرگترین تشکل های قوی در جهان منزوی کرده است. کشور در زمینه کار

شوکت در پایان خاطرنشان کرد: خواسته ما رعایت حقوق، آزادی و استقلال تشکل های کارگری و رعایت اصل سه جانبه گرایی و کنوانسیون های سازمان جهانی کار است. اما در عوض با معاونت روابط کار طرف هستیم که مدیرش در جلسات مستقیم به ما گفت چرا دفتر دارید و حق عضویت می گیرید و خدمات آموزشی، ایمنی و صندوق ارائه می کنید؟ در چنین شرایطی و با چنین نگاهی نمی توان انتظار داشت که تشکلی مستقل داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا