ارزهای دیجیتال

لزوم ارزیابی تحولات زیست‌بوم رمزدارایی‌ها







سیاست گذاران باید توسعه اکوسیستم ارزهای دیجیتال را ارزیابی کرده و صنعت را به نوآوری تشویق کنند، در حالی که خطرات آن را زیر نظر داشته و تصمیمات مناسبی برای مقابله با آنها اتخاذ کنند.





به گزارش افق میهن،

فناوری بلاک چین کاربردهای بالقوه و بالفعل زیادی در زمینه های مختلف از جمله امنیت داده ها، مدیریت زنجیره تامین، انتخابات الکترونیکی، پرس و جو هویت و به ویژه سیستم های پرداخت دارد. با توجه به گسترش ارزهای رمزنگاری شده، امکان ایجاد یک سیستم پرداخت موازی با سیستم پرداخت رایج را افزایش می دهند که در آینده ممکن است خطراتی مانند از دست دادن حاکمیت پول ملی، خطرات سیستمی، خطرات پولشویی و غیره را به همراه داشته باشد. برای اداره پولی و مالی کشورها

بحث در مورد ویژگی ها و اجزای چارچوب قانونی – مقررات بهینه برای بهره برداری از ظرفیت های این گونه نوآوری ها و کاهش ریسک های مرتبط ضروری است. همچنین اقدامات انجام شده توسط سیاستگذاران در کشورهای مختلف گواه این نیاز است و سیاستگذاران داخلی با بررسی نحوه برخورد با این تحولات جدید می توانند درس های بسیاری بیاموزند.

بررسی رویکردهای هشت کشور در برخورد با دارایی های رمزنگاری شده نشان می دهد که کشورهای هند، قطر، چین و روسیه نوعی رویکرد سختگیرانه دارند. پروژه های ملی مانند ارز دیجیتال بانک مرکزی را نیز با جدیت فراوان آماده کرده اند. کشورهای انگلستان، آمریکا، کانادا و امارات متحده عربی رویکرد محتاطانه ای در پیش گرفته اند. برخی مانند امارات متحده عربی رویکردی محتاطانه با نگرش کاملا مثبت و گسترش فعالیت های مرتبط را در پیش گرفته اند و برخی دیگر مانند ایالات متحده، انگلیس و کانادا با توجه بیشتر به خطرات و ریسک ها رویکرد محتاطانه ای را در پیش گرفته اند. یک کنترل شده گسترش فعالیت های انتخاب شده.

در همین راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس فاش کرد که در برخی از کشورها بر اساس قوانین و مقررات موجود، سیاست‌گذاران تلاش می‌کنند تا دارایی‌های رمزنگاری را در چارچوب قوانین و مقررات موجود به گونه‌ای تنظیم کنند که منافع دولت و دولت در نظر گرفته شود. جامعه دولتی امنیت دارند به عنوان مثال، در ایالات متحده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار چارچوبی را با هدف ارزیابی اینکه آیا ارزهای رمزنگاری شده ارائه شده از طریق عرضه اولیه سکه دارای ویژگی های امنیتی هستند که ممکن است تحت قانون بورس و اوراق بهادار تنظیم شود، ایجاد کرده است.

قاعده‌سازان برخی از کشورها تلاش کرده‌اند تا برخی قوانین و مقررات را تغییر دهند و در حال بررسی امکان اصلاح قوانین موجود برای گنجاندن اقدامات خود در مورد ارزهای دیجیتال هستند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا در پنجمین دستورالعمل ضد پولشویی خود در سال ۲۰۱۸ به دنبال این بود که این دستورالعمل را برای نظارت بر فعالیت‌های ارزهای دیجیتال فعال کند.

نکته مهم این است که در کشورهایی که رگولاتورهای بخش مالی متعددی دارند، موضوع تعیین رگولاتور مسئول امری دشوار است. در چنین مواردی، ماهیت یا عملکرد اقتصادی ارز دیجیتال می تواند به تعیین تنظیم کننده کمک کند. در برخی از کشورها با تنظیم‌کننده‌های متعدد، تلاش‌هایی برای اتخاذ یک رویکرد مشارکتی و هم افزایی برای تعیین پاسخ‌های سیاستی مناسب به مقررات ارزهای دیجیتال صورت گرفته است.

راهبرد اصلی اکثر کشورها اتخاذ رویکردی چند لایه به قانون گذاری است و بیشترین تلاش ها برای تدوین قوانین و مقررات منفی برای جلوگیری از آسیب در این زمینه در زمینه هایی مانند الزامات مبارزه با پولشویی و مبارزه با پولشویی انجام شده است. جلوگیری از تامین مالی تروریسم علاوه بر این، با توجه به ماهیت فرامرزی این تازه واردان، کشورهای مختلف اذعان دارند که برای یک رویارویی کارآمد و مؤثر، باید یک رویکرد مشورتی-مشارکتی بین چندین کشور اتخاذ شود.

اگرچه میزان و ماهیت استفاده از دارایی‌های کریپتو در کشورهای مختلف تا حدودی متفاوت است، اما توجه به این نکته مهم است که خطرات ناشی از این حوزه ممکن است به طور فزاینده‌ای در حال افزایش باشد، که نیاز به ارزیابی به موقع و پاسخ‌های مناسب سیاست را برجسته می‌کند. برخی از خطرات احتمالی این حوزه که در این گزارش ذکر شده عبارتند از: ریسک حاکمیت قانون، ریسک ثبات مالی، ریسک مقررات ملی پولی، ریسک سیستمی، ریسک پولشویی، خطر تهدید محیطی، ریسک جرم مالی، ریسک حمایت از مصرف کننده و ریسک یکپارچگی بازار. .

سیاست گذاران باید توسعه اکوسیستم ارزهای دیجیتال را ارزیابی کرده و صنعت را به نوآوری تشویق کنند، در حالی که خطرات آن را زیر نظر داشته و تصمیمات مناسبی برای مقابله با آنها اتخاذ کنند. چنین اهدافی از طریق توسعه یک استراتژی قانونی و نظارتی سنجیده شده امکان پذیر است که نوآوری مسئولانه را در صنعت دارایی های رمزنگاری ترویج می کند و به دولت و صنعت اجازه می دهد تا با یکدیگر همکاری کنند تا فرصت های بالقوه برای استفاده از دارایی های کریپتو را شناسایی کنند.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا