اخبار اقتصاد ایران

واردات خودروهای کارکرده به کجا رسید؟/ آخرین اظهارنظر معاون وزیر صمت :: افق میهن

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح آخرین وضعیت واردات خودرو و تاکید بر اینکه طی چهار ماهه سال جاری حدوداً به اندازه کل سال گذشته خودرو وارد کشور شده است در رابطه با واردات خودروهای فرسوده، از زمان اجرایی شدن آن پس از رفع نگرانی‌ها طی ابلاغیه‌ای ابلاغ شد.

به گزارش افق میهن، احمد آقایی در رابطه با موضوع واردات خودروهای فرسوده و اجرایی شدن آن و همچنین اینکه چه زمانی می توان انتظار ورود اولین خودروی خارجی با حداکثر سن پنج سال را داشت، گفت: سیاست وزارت حراست بر این امر است. صنعت خودرو و بازار آن رقابتی تر است. طی یکی دو سال اخیر پس از ابلاغ قانون سازمان صنعت خودرو، واردات خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت ایمنی تصریح کرد: بر اساس قانون، وزارت ایمنی موظف شد موضوع واردات خودرو ابتدا با خودروهای نو و سپس خودروهای فرسوده را تدوین و آیین نامه مربوطه را صادر کند. خوشبختانه واردات خودروهای جدید طبق روال و از ابتدای سال جاری تا پایان سال جاری در حال انجام است. تیر بر اساس آمار گمرک حدود ۱۰ هزار خودروی وارداتی ترخیص شده است که تقریبا برابر با کل سال گذشته که حدود ۱۱ هزار خودرو بوده است. از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار سفارش رسمی ثبت شده است.

وی افزود: میزان واردات رشد قابل توجهی خواهد داشت و روند آن تسریع می شود. با توجه به اینکه چند سالی است که این فرآیند محدود و متوقف شده است، جریان مجدد آن در ابتدا با سرعت کم اتفاق خواهد افتاد. اما اکنون به نظر می رسد که سرعت آن افزایش یافته است.

تدوین دستورالعمل اجرایی طبق آیین نامه

آقایی درباره واردات خودروهای فرسوده نیز گفت: در حال تدوین دستورالعمل اجرایی در خصوص واردات خودروهای فرسوده هستیم که دو هفته پیش ابلاغ شد. هماهنگی های لازم با سازمان های مختلف از جمله سازمان استاندارد، محیط زیست و بانک مرکزی در حال انجام است تا بتوانیم در دستور کار به دغدغه های مربوط به تامین ارز، تامین قطعات، خدمات پس از فروش و با توجه به اینکه ورود خودروی دست دوم به کشور و موضوع تاییدیه های استاندارد. برای رفع آن

معاون خودروی وزارت حراست تاکید کرد: تلاش می کنیم پس از تدوین این بخشنامه به سرعت واردات خودرو را اجرایی کنیم.

این مقام مسئول در وزارت حراست در واکنش به برخی شایعات مطرح شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر توقف واردات خودروهای فرسوده در پی ابلاغ سیاست ارزی بانک مرکزی، تصریح کرد: واقعیت این است که به طور کلی در ابتدای سال ، توافقات لازم را با بانک مرکزی داشتیم و سهمیه ارزی وزارت حراست در دفاتر و موسسات تخصصی حوزه های مختلف وزارت حراست مشخص شده است و طبق دستورالعمل آن، سهمیه ارزی را به بانک مرکزی اختصاص می دهیم. بازرگانان و شرکت های تولیدی. بر اساس توافق صورت گرفته با بانک مرکزی، این تخصیص ارز برای واردات خودروهای جدید به صورت مستمر و هفتگی در حال انجام است و بر اساس آن ثبت سفارش انجام می شود و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: در خصوص ارز واردات خودروهای فرسوده با توجه به اینکه مقرر شده است از منبع ارز استفاده شود و خود مردم تامین کننده ارز وارداتی هستند، اساسا بانک مرکزی نمی تواند از واردات خودرو جلوگیری کند یا می خواهد جلوگیری از آن سیاست ارزی بانک مرکزی نیز نوعی هشدار به مردم است که در انجام امور واردات دقت بیشتری داشته باشند و متحمل ضرر و زیان و برخی سوء استفاده های دلالان نشوند.

تشکیل کارگروه تسهیل در روند واردات خودروهای فرسوده

وی در این خصوص اظهار داشت: پس از ابلاغ سیاست ارزی بانک مرکزی بلافاصله موضوع تشکیل کارگروه پیگیری تشکیل شد و امروز کارگروه با حضور وزارت اقتصاد، برنامه و بودجه تشکیل شد. سازمان، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزارت و وزارت کشور روند واردات خودرو را بررسی کنند. اما متاسفانه نماینده بانک مرکزی حضور نداشت، در این کارگروه بخشی از نقطه نظرات مطرح شد و مقرر شد دو وزارتخانه راه و کشور با توجه به موضوع پیش بینی شده در آیین نامه کشور، نیاز در حوزه وسایل نقلیه عمومی شهری و برون شهری در پنج سال آینده و همچنین در اسرع وقت میزان تولید داخل و تامین کمبودها را به روش وارداتی به وزارت امنیت اعلام کند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص تاثیر واردات این خودروها بر بازار گفت: بلافاصله پس از ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای فرسوده، رصد بازار نشان داد که ابلاغ این آیین نامه باعث شده است. تاثیر خوبی داشت و بازار روند نزولی داشت. در برخی خودروها قیمت بازار بسیار نزدیک به قیمت کارخانه بود. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و اساسا بازار خودرو به جایی برسد که موضوع کالای سرمایه ای بودن خودرو از ذهن جامعه و مردم حذف شود و خودرو به صورت مشترک در اختیار مصرف کننده واقعی قرار گیرد. راه در سراسر جهان این امر قطعا باعث می شود هم مردم و هم خودروسازان منتفع شوند و جریان عادی صنعت خودرو برگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا