محیط زیست

آلودگی هوای اصفهان؛ امروز جمعه ۱۲ مرداد+ وضعیت شاخص کیفی به تفکیک

جمشد ملاقات وی در گفت و گو با خبرنگار افق میهن با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه فعال اداره کل محیط زیست، امروز – جمعه ۲۱ مرداد – شاخص کیفیت هوا ۱۴۹ در هوای ناسالم (نارنجی) ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه فرشادی با شاخص ۲۰۸ بسیار ناسالم (بنفش) است، افزود: ایستگاه های کردآباد با شاخص ۱۶۲، خیابان ۲۵. آبان با شاخص ۱۵۶، الگیناب با شاخص ۱۵۹، دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۵۴، رهنان با شاخص ۱۵۲، زینبیه با شاخص ۱۵۲، فیض با شاخص ۱۵۲، کاوه با شاخص ۱۵۲ و ولدان با شاخص ۱۵۹ در مدار ناسالم (قرمز) قرار دارند.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه های پارک زمزم با شاخص ۱۱۳، سپاهان شهر با شاخص ۱۳۴ و میرزا طاهر با شاخص ۱۴۷ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

وی با اشاره به اثرات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم، گفت: احتمال تشدید بیماری های قلبی یا ریوی در سالمندان یکی از عوارض سلامتی این آلاینده ها است، بنابراین افراد حساس باید از مصرف طولانی یا طولانی مدت خودداری کنند. فعالیت های سنگین بیرون خانه را کاهش دهید.

بر اساس اعلام سامانه کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه اصفهان با شماره ۱۴۹ در وضعیت ناسالم هوا (نارنجی)، ایستگاه احمدآباد با شاخص ۱۶۵ و خرازی با شاخص ۱۶۶ ناسالم (قرمز)، رودکی با شاخص ۹۶ در وضعیت هوای سالم قرار دارند. زرد) ثبت شد.

در حال حاضر تنها ایستگاه های فعال در زمینه شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان، خمینی شهر، کاشان، کهجورستان، سجزی و خوشا به حال آن مقام سجزی با شاخص ۱۸۸ کهجورستان با شاخص ۱۵۹ ناسالم (قرمز)، کاشان با شاخص ۱۳۵، خمینی شهر با شاخص ۱۳۴، مبارکه با شاخص ناسالم ۱۳۱ (نارنجی). ایستگاه های پروین، استانداری اصفهان، خواجو، باغ غدیر و دولت آباد، زرین شهر، نجف آباد، شاهین شهر فعال نیستند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای). این شاخص معمولاً برای پنج آلاینده هوا از جمله مونوکسید کربن (CO) است. ازن (O3)، دی اکسید نیتروژن (NO-2)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM 2.5) روزانه در ایستگاه های پایش هوا اندازه گیری و ثبت می شوند.

شاخص کیفیت هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا مانند مونوکسید کربن، دی گوگرد، ترکیبات نیتروژن، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) که دارای حد مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را به عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا