بانک و بیمه

ادامه تنش در خاورمیانه؛ روی چه بازارهایی سرمایه گذاری کنیم؟| کدام دارایی ها ریسک زیادی دارند؟

بازار؛ گروه بین المللی: با تشدید شدید تنش ها در خاورمیانه به دنبال ترور اسماعیل هنیه، یکی از رهبران جنبش حماس در تهران و تعهد قاطع ایران به انجام حملات تلافی جویانه، وضعیت بازارهای مالی بار دیگر پیچیده تر شده است. . از سوی دیگر، آخرین داده ها در مورد بخش شرکتی آمریکا نیز به وضوح نشان دهنده خطر سقوط مجدد این کشور در دام رکود اقتصادی است که ریسک سرمایه گذاری را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

بر اساس آخرین داده های بازار کار ایالات متحده در ماه گذشته، دولت این کشور تنها موفق به ایجاد ۱۱۴۰۰۰ شغل شده است در حالی که هدف دولت برای تعداد مشاغل تولیدی ۱۷۵۰۰۰ شغل بوده است. از سوی دیگر، بر اساس تحلیل نیازهای جمعیت آمریکا، تعداد مشاغل تولیدی در این کشور احتمالاً حدود ۲۰۰ هزار شغل در ماه است.

خطر موج جدید تورم در غرب

همانطور که گفته شد، ظهور موج جدید تورم در غرب یکی از عوامل مهم تهدید کننده اقتصاد جهانی است. در حال حاضر و با ظهور یک بحران جدید در خاورمیانه، دو مشکل مهم در اقتصاد غرب تحت تأثیر منفی قرار گرفته است: اولی بازار انرژی و قیمت نفت، دیگری احتمالاً هزینه های حمل و نقل و … حمل و نقل کالا از شرق به غرب و بالعکس

شرایط جوی سخت و محیط خطرناک در نهایت منجر به کاهش تردد دریایی در مسیر دریای سرخ و ترانزیت شرق و غرب شده است که به احتمال زیاد در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

در مورد بازار انرژی نیز باید گفت که شوکی که ترور اسماعیل هنیه به بازار نفت وارد کرد در حال حاضر تا حدی برطرف شده و قیمت هر بشکه نفت برنت در صبح شنبه غرب تگزاس به حدود ۷۷ دلار کاهش یافت – نفت نیز در کانال و ۷۵ دلار هزینه دارد. اما نگاهی به جدول قیمت نشان می دهد که قیمت سبد نفتی اوپک در مقایسه با نفت سایر بازارها افزایش یافته است. هر بشکه نفت اوپک در حال حاضر حدود ۸۱ دلار قیمت دارد که در مقایسه با نفت در سایر بازارها تفاوت قیمت بسیار زیادی دارد.

در مورد بحث ترانزیت نیز باید گفت که حضور پررنگ ناوهای جنگی آمریکا در شرق مدیترانه، پایگاه پنجم نیروی دریایی این کشور در بحرین و ورود هواپیماهای جنگی جدید آمریکایی به پایگاه هوایی این کشور در قطر به همراه آماده سازی نیروهای حوثی یمن برای مشارکت احتمالی در عملیات. انتقام نظامی ایران علیه اسرائیل، وضعیت امنیتی متشنجی را در منطقه ایجاد کرده است. این جو سنگین و محیط خطرناک در نهایت منجر به کاهش تردد دریایی در مسیر دریای سرخ و ترانزیتی شرق و غرب شده است که به احتمال زیاد در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

مشکل افزایش قیمت و تورم قیمت حامل های انرژی ارتباط مستقیمی با موضوع ترانزیت نفت و سایر کالاهای اساسی بین شرق و غرب دارد و همچنان تردد خطرناک نفتکش ها در مسیر دریای سرخ بزرگترین تهدید برای کشور محسوب می شود. اقتصاد غرب .

به عنوان مثال، طبق آماری که دو هفته پیش توسط شرکت زنتا منتشر شد، هزینه حمل و نقل هر کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر دریای سرخ از ۳۲۲۳ دلار به ۸۴۶۱ دلار در آوریل افزایش یافت که بیش از دو برابر هزینه حمل و نقل منجر به افزایش شدید شد. در قیمت کالاهای وارداتی از شرق و در نتیجه افزایش شدید قیمت مصرف کننده در بازار اروپا. از سوی دیگر به دلیل این افزایش شدید قیمت، کالاهای اروپایی تا حد زیادی قدرت رقابت خود را با کالاهای چینی در آسیا از دست داده اند.

در واقع موضوع افزایش قیمت و تورم قیمت حامل های انرژی با موضوع ترانزیت نفت و سایر کالاهای اساسی بین شرق و غرب ارتباط مستقیم دارد و همچنان تردد خطرناک نفتکش ها در مسیر دریای سرخ بزرگترین تردد آنها محسوب می شود. عاملی که اقتصاد غرب را تهدید می کند.

در کدام دارایی ها سرمایه گذاری کنیم؟

وخامت اوضاع امنیتی در خاورمیانه و سقوط ایالات متحده به رکود اقتصادی در نهایت منجر به کاهش شدید برخی از بازارهای جهانی شده است. در ۴۸ ساعت گذشته بسیاری از بازارهای پرریسک مانند بازار سهام آمریکا، ارزهای دیجیتال و حتی بازار فلزات به دلیل انتشار همزمان آمار از بخش شرکتی در این کشور و افزایش تنش ها در میانه، افت شدیدی را تجربه کردند. شرق

توصیه اکید فعالان بازار این است که حتی در صورت امکان سرمایه گذاران در چنین شرایطی به سمت بازارهای کم ریسک حرکت کنند و از ورود به بازارهای پرریسک مانند ارزهای دیجیتال خودداری کنند.

به طور کلی، دارایی های پرریسک بیشترین ضرر را در زمان بحران در محیط ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک جهانی متحمل می شوند. بی ثباتی اقتصاد جهانی منجر به مهاجرت طبیعی سرمایه گذاران به سمت دارایی های کم ریسک مانند طلا و نقره شده و برعکس آنها را از بازار سهام، ارزهای دیجیتال و فلزات اساسی دور کرده است. این کاهش پذیرش و تقاضا برای دارایی های پرریسک در نهایت منجر به کاهش ارزش دارایی های پرریسک در بازارهای جهانی خواهد شد.

در مقابل، همانطور که در گزارش های قبلی آژانس افق میهن اشاره شد، دارایی هایی مانند طلا و نقره در آخر هفته گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشتند. توصیه اکید فعالان بازار این است که حتی در صورت امکان سرمایه گذاران در چنین شرایطی به سمت بازارهای کم ریسک حرکت کنند و از ورود به بازارهای پرریسک مانند ارزهای دیجیتال خودداری کنند. البته ما در اینجا در مورد سرمایه گذارانی صحبت می کنیم که می خواهند دارایی های سرمایه گذاری شده خود را در میان مدت یا بلند مدت نگه دارند و از طریق معاملات نقدی کسب درآمد نمی کنند.

مراقب نوسانات ارز در ایران باشید

اما در مورد طلا باید گفت که یک نقص بزرگ در بازار طلا در ایران وجود دارد و آن قیمت دلار است. در حال حاضر قیمت دلار پس از چند هفته دوباره وارد کانال ۶۲ هزار تومانی شده است و حباب ناشی از قیمت دلار تا حد زیادی ناشی از حاشیه های تحمیل شده به بازار به دلیل تنش های جدید در خاورمیانه است. از آنجایی که قیمت طلا بر اساس ارزش جهانی آن از جمله قیمت دلار محاسبه می شود، بدیهی است که قیمت طلا در چند روز اخیر با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

بنابراین توصیه می شود دارایی های خود را در قالب طلا به عنوان ابزاری نسبتا مطمئن و کم ریسک نگهدارید و از سرمایه گذاری های کلان در بازارهای پر ریسک خودداری کنید. با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که در شرایط فعلی بازار، یا نباید خرید کنید یا در صورت خرید، با در نظر گرفتن نتایج تحلیل تکنیکال و بنیادی، به تدریج وارد بازار شوید تا بیش از حد در معرض خطر قرار نگیرید. حباب قیمت دلار در بازار ارز افزایش نمی یابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا