بانک و بیمه

تامین بیش از ۲۴ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات

به گزارش افق میهن به نقل از بانک مرکزی، از ابتدا فروردین ماه تا ۱۲ مرداد در ماه ۱۴۰۳، ۲۴ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در برابر صادرات و خدمات اختصاص یافت.

در این مدت ۵ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو، ۱۲ میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار برای کالاهای تجاری، ۴۶۴ میلیون دلار برای خدمات و ۵ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار برای واردات در مقابل صادرات اختصاص یافته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، ۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و خوراک دام، یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی و در مجموع پرداخت شد. با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی به کالاهای اساسی با قیمت ارزان تر، مبلغ ۵ هزار و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای مواد غذایی و دارویی اساسی پرداخت شد.

2

این گزارش نشان می دهد؛ تامین ارز «صنعت حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار، «صنعت تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولیدی» معادل یک میلیارد و ۸۳ میلیون دلار. «مواد معدنی» معادل یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۶۶۷ میلیون دلار است. همچنین این گروه های صنعتی تا پایان روز هفتم یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار، ۱۹۱، ۹۳۲، ۸۴۹ و ۳۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کردند. مرداد این ماه دریافت کرد.

3

علاوه بر این گروه ها، شش میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار ارز و دو میلیارد و ۴۵ میلیون دلار ارز به سایر صنایع اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش؛ میانگین موزون نرخ ارز برای یک ماه منتهی به سیزدهم مرداد ماه: دلار ۳۹۰۰۰ ۶۳۹ تومان، یورو ۴۳۰۰۰ ۲۶۲ تومان، درهم ۱۰۰۰۰۷۹۳ تومان، یوان ۵۰۰۰۵۳۷ تومان، روبل ۴۵۴ تومان و لیر ۱۰۰۰۱۹۳ تومان.

4

لازم به ذکر است که در تاریخ ۱۳ مرداد در ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس مرکز مبادلات ایران دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۳۴۵ تومان، یورو ۵۲ هزار و ۷۶۴ تومان، درهم ۱۳ هزار و ۱۶۴ تومان و ۱۰۰ عراقی مبادله می شد. دینار ۳۰۰۰ ۶۷۱ تومان. همچنین در صرافی دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۳۵۳ تومان، یورو با نرخ ۴۸ هزار و ۴۰۷ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۷۷ تومان مبادله شد.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا