بانک و بیمه

۹۷ درصد ثبت‌نام‌ها برای خرید ارز اربعین غیرحضوری است

به گزارش افق میهن، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در اولین جلسه ستاد اربعین به ریاست پزشکان رئیس جمهور اعلام کرد: در راستای تسریع در خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی، عرضه ارز اربعین انجام شد. باید در بیش از ۳۰۰۰ شعبه و باجه منتخب هفت بانک فعال در مناطق به صورت دینار افزایش یابد. مناطق شهری و روستایی کشور در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۹۷ درصد ثبت نام برای خرید ارز اربعین به صورت غیرحضوری انجام شده است، تصریح کرد: منابع لازم ارز دینار در ایام اربعین در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و از روز یکشنبه ۱۸ فروردین ماه در دسترس متقاضیان قرار می گیرد. در دسترس باش مرداد شروع و پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

فرزین گفت: یکی دیگر از خدمات بانک مرکزی در سال جاری برای زائران حسینی اربعین افزایش پنج برابری سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز در مبادی مرزی زائران اربعین است.

به گفته وی، در این زمینه برای ارائه خدمات مطلوب تر به زائران اربعین حسینی، بانک مرکزی برداشت روزانه وجه نقد از دستگاه های خودپرداز ثابت و سیار را به صورت درون بانکی و شتابی در مسیرهای تردد زائران و پایانه های مرزی انجام می دهد. استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و تمامی نقاط مرزی با عراق از ۱۶ مرداد در ۲۵ شهریور ماه امسال از ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش افق میهن از ۷ مرداد زائران اربعین ماه تا ۳ شهریور می توانند پس از ثبت نام در سامانه سماح، ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین را با نرخ مبادله ای ۷ بانک عامل دریافت کنند.

امروز قیمت صد دینار عراق در صرافی ۷۱۴.۳۶ ریال است. زائران اربعین برای خرید ۲۰۰ هزار دینار باید حدود ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بپردازند.

فروش ارز اربعین امسال به دو صورت آنلاین و حضوری انجام می شود. بنابراین ارز اربعین در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۱۳۸۶ شعبه و باجه پست بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه به زائرین اربعین حسینی (ع) ارائه می شود. ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان.

همچنین زائران می توانند از طریق شش پلتفرم فعال ارزهای خارجی را خریداری کنند. بر این اساس از هفت بانک عرضه کننده ارز اربعین، چهار بانک سازوکار مناسبی را ایجاد کرده اند تا متقاضیان دریافت ارز اربعین را بانک ها و پست بانک در بستر پیام رسان «بله»، بانک سپه در بستر پیام رسان «روبیکا» به متقاضیان ارائه دهند. بانک صادرات از طریق اپلیکیشن “سپینو” (به آدرس SEPINO.BSI.IR) خدمات آفلاین دریافت ارز اربعین را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

همچنین مقرر شد بانک پارسیان خدمات آفلاین عرضه ارز اربعین را از طریق پیام رسان «IGP» ارائه کند که پس از تکمیل از طریق سایت رسمی بانک پارسیان اطلاع رسانی خواهد شد. قابل توجه؛ بانک تجارت خدمات آفلاین خود را در این زمینه در سامانه این بانک ارائه خواهد کرد و متقاضیان می توانند از طریق سامانه بانک تجارت نحوه دریافت این خدمات را پیگیری کنند. بانک ملت در ایام اربعین حسینی نیز از طریق درگاه الکترونیکی خود به ارائه خدمات غیر حضوری می پردازد.

نکته مهم: “متقاضیانی که قصد خرید ارز اربعین را دارند باید ابتدا در سامانه سماح ثبت نام کنند و ثبت نام آنها با موفقیت انجام شده باشد. ثبت نام در این سامانه از ۲۶ تیرماه مصادف با روز اول محرم آغاز شد.

ارز اربعین برای افراد بالای ۵ سال صادر می شود و زائران برای دریافت وجه نقد باید مدارک و گذرنامه داشته باشند. افراد بالای ۱۸ سال نیز باید سیم کارت داشته باشند.
مردم برای خرید حضوری ارز اربعین به شعب منتخب بانک های عامل مراجعه کنند اما اعلام شد برای دریافت ارز امسال نیازی به افتتاح حساب نیست.
متقاضی هنگام خرید آنلاین ارز، مبلغ را پس از احراز هویت به ریال واریز می کند و در همان روز با مراجعه به شعبه، ارز مورد نیاز را دریافت می کند.

مدارک لازم برای خرید ارز زیارتی اربعین عبارتند از: کارت ملی و شناسنامه (برای زائران بین ۵ تا ۱۵ سال به جای کارت ملی باید اصل شناسنامه ارائه شود). کارت بانکی؛ شماره تلفن (سیم کارت باید به نام متقاضی باشد)؛ سرپرستان خانوارهایی که قصد سفر به کربلای معلی را دارند می توانند با استفاده از مدارک شناسایی و اعضای خانواده خود ارز اربعین را از شعب بانک ها تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا