ترندهای روز

طرح پلیس برای شناسایی خودروهای «سندنمره»

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از اجرای طرح هایی خبر داد که بر اساس آن، شناسایی خودروهای پلاک تسهیل می شود.

سردار علی ولی پور گودرزی درباره نحوه اخذ پلاک توسط برخی سارقان وسایل نقلیه به ویژه خودروهای سواری گفت: چند سالی است که شاهدیم برخی سارقان حرفه ای به دنبال سرقت خودروهایی هستند که از قبل پلاک و مدارک مشابه در اختیار دارند. روش آنها این است که ماشین های تصادفی می خرند و بعد ماشینی را می دزدند که مشابه اسناد این وسیله نقلیه تصادفی است.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: به این ترتیب اطلاعات دو خودرو که یکی تصادفی و دیگری سرقتی است توسط سارقان ترکیب می شود تا شناسایی آن با مشکل مواجه شود. در ادامه این افراد یا از خودروی سرقتی با مدارک تصادفی خودرو استفاده می کنند و یا آن را می فروشند.

ولی پور گودرزی گفت: در این روش چون کار حرفه ای تر است شناسایی توسط پلیس نیز زمان بیشتری می برد اما خوشبختانه کارآگاهان حرفه ای داریم که این سرقت ها را نیز کشف می کنند. این افراد حتی در مراکز شماره گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر هستند.

وی با اشاره به پیشگیری از این نوع سرقت ها افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با پلیس راهنمایی و رانندگی مقرر شد خودروهایی که بیش از ۵۰ درصد در تصادفات یا هر حادثه دیگری آسیب دیده اند به طور کامل از چرخه ترافیک خارج شوند. مدارک و پلاک آنها نیز ضبط خواهد شد. تا فرصتی برای سارقان نباشد.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: بازدید مستمر از مکانیک ها، نظافتچی ها و کارگران کاغذسازی نیز در دستور کار همکارانم در پلیس آگاهی قرار دارد تا در کشف این سرقت ها سریعتر عمل کنیم. در صورت مشاهده چنین اقدامی در این واحدهای صنفی، اولین قدم این است که مجوز آنها لغو می شود.

شناسایی سرقت مدرک درجه زمان می برد، اما امکان پذیر است

سرهنگ محسن معظمی گودرزی، جانشین پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: اخیراً سارقان با ترفندهای جدید اقدام به استفاده و یا فروش خودروهای مسروقه می کنند. در این روش که «سنده نیمره» نامیده می شود، سارقان خودروهای تصادفی یا خودروهایی را که در آتش سوزی آسیب زیادی دیده اند خریداری می کنند و سپس روی خودروی سرقتی خود پلاک، مدارک و سایر تجهیزات وسیله نقلیه مانند شاسی و … می گذارند که کاملا با مشخصات اولین مسابقات ماشین; حرکت می کنند و انگار دو ماشین با هم ترکیب شده اند.

معاون سرقت خودرو پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: با این روش شناسایی این خودروهای مسروقه که هم سند و هم پلاک دارند کار سختی است اما کارآگاهان ما با روش های نوین پلیسی می توانند این اقدام سارقان را کشف کنند.

معظمی گودرزی گفت: البته این کار زمان بر است اما خودروهایی که از این طریق سرقت می شوند قطعا شناسایی می شوند. به عنوان مثال در موارد اخیر خودرویی را شناسایی کردیم که سه سال پیش سرقت شده بود اما خوشبختانه به صاحبش تحویل داده شد. بازدیدهای دوره ای از کارگران کاغذ و پارکینگ خودروها داریم تا از این اقدامات نیز جلوگیری کنیم.

سند امتیازدهی چیست؟

وی درباره اینکه سند امتیازدهی به چه معناست، گفت: سند امتیازدهی دو به یک یا به اصطلاح یکی از روش هایی است که سارقان حرفه ای با هدف حذف خودروهای مسروقه از چرخه تردد به نحوی با پوشش و مستندات قانونی استفاده می کنند. انجام می شود، در واقع گویی سارقان با خرید خودروی کاغذی و سرقت خودروی مشابه، با ترکیب این دو خودرو اقدام به مونتاژ خودروی جدید می کنند.

معاون سرقت خودرو پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: اصطلاح رایجی داریم که به آن تصادف بالای ۶۰ درصد می گویند و به این معناست که خودرو دیگر قادر به بازگشت به چرخه ترافیک نیست و باید به آن توجه کرد. به عنوان یک وسیله نقلیه قانونی سند امتیاز بالاتر در خودروهای مدل بالاتر رایج تر است زیرا مقرون به صرفه تر است. به عنوان مثال خودرویی که ارزش آن ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون تومان است و تصادف می کند که بیش از ۶۰ درصد خسارت دارد باید زیر ۲۰۰ میلیون خرید و فروش شود. س ارغان با خرید این خودرو اقدام مجرمانه خود را با سند و یک جفت پلاک آغاز کرد. و هم مدل و هم رنگ آن ماشین را پیدا می کنند و به صورت حرفه ای و حساب شده عناصر اصلی ماشین مثل موتور و پلاک و شاسی را روی ماشین سرقتی حک و نصب می کنند و ماشین وارد می شود. چرخه ترافیک بعد از چند ماه .

معظمی گودرزی افزود: نقطه مقابل این موارد این است که اطلاعات پلیس تهران بزرگ به حدی از آگاهی پلیس رسیده است که اقدامات این سارقان و خودروهای تصادفی را به طرق مختلف رصد می کنند و به محض استارت زدن، به عنوان یک نفر عمل می کنند. موضوع و از تمام زوایای مبهم این موضوع را مشاهده و شناسایی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا