اخبار اقتصاد ایران

بازدهی منفی بازار بورس از ابتدای سال جاری/ نگاهی به آینده :: افق میهن

بورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته دستاوردی نداشته است. اگر بخواهیم وضعیت را نسبت به ابتدای سال بررسی کنیم، باز هم بوی شکست به مشام می رسد. تاکنون به طور متوسط ​​۱۱ درصد از ارزش دارایی سهامداران در مقابل چشمان آنها دود شده است اما آنها حتی قادر به تصمیم گیری برای خروج از بورس نیستند.

به گزارش افق میهن، عملکرد بازارهای موازی از ابتدای سال تاکنون نشان می دهد که با وجود افت شدید خودرو و رکود مسکن، همچنان این بورس است که رتبه آخر را دارد. ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است; به عبارتی بازدهی در این بازار نسبت به سایر بازارهای موازی حدود ۵ درصد است.

از سوی دیگر بازدهی بورس نسبت به ابتدای سال جاری تا به امروز رشد منفی ۹ درصدی نسبت به سایر بازارهای موازی داشته است که به نظر می رسد معاملات در بازارهای موازی غیر از بازار سهام مثبت شود. برمی گرداند.

البته ناگفته نماند که بورس تنها دو روز پس از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری واکنش مثبتی به انتخاب مسعود مزیکیان نشان داد و به نظر می رسد این واکنش کاملا احساسی بوده است. بر اساس موارد ذکر شده طی یک ماه اخیر بازار سهام در قرمزی قرار گرفته و بسیاری از سهامداران به دلیل زیان شدید وجوه خود را از این بازار خارج کرده اند.

بورس ایران سندروم بی اعتمادی دارد

یک کارشناس بازار سرمایه در این خصوص تاکید کرد: انتظار می رفت با روی کار آمدن دولت پزشکی نرخ سود کاهش یابد اما اکنون به ۲۹ درصد رسیده که همچنان رقم بالایی است و در نهایت باید به ۲۰ درصد نزدیک شود.

بهنام صمدی گفت: واکنش بازار پس از شهادت اسماعیل هنیه طبیعی بود اما بورس ایران نسبت به اتفاقات مختلف بیش از حد واکنش نشان می دهد. بازار ما دچار بحران یا سندرم بی اعتمادی شده است. این عدم اعتماد به دولت و سیاست های آن باعث شده است که بازار نتواند کمر خود را صاف کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر نرخ سود بدون ریسک است که انتظار می رفت با روی کار آمدن دولت پزشکی این نرخ کاهش یابد و اکنون به ۲۹ رسیده که همچنان رقم بالایی است و در نهایت باید به ۲۰ درصد نزدیک شود. پس از صدور گواهی سپرده ۳۰ درصدی، نمی توانید انتظار داشته باشید که حتی تولید نیز روال خاص خود را برای تامین مالی داشته باشد.

صمدی گفت: دولت آقای مزیکیان طبق برنامه هفتم توسعه باید کاملاً قیمت گذاری دستوری را مهار کند و مورد بعدی نرخ سود است و قطعاً رفع تحریم ها تاثیر مثبتی خواهد داشت.

* نگاه به آینده؛ پیش بینی روزهای پیشروی بورس

کاهش دامنه بورس اولین واکنش جدی به تحولات روزهای اخیر بود. برخی پس از وقایع ۱۰ صبح انتظار داشتند مردادمانند روزی که بالگرد ابراهیم رئیسی سقوط کرد، معاملات بورس متوقف شود. محدود کردن دامنه نوسانات نیز یکی از گزینه ها بود، اما بورس در روزهای چهارشنبه و شنبه بدون وقفه به کار خود ادامه داد.

شاخص بورس در روز شنبه سیزدهم مرداد۶۱ هزار و ۷۰۵ واحد عقب نشینی کردند تا شاهد چهارمین افت بزرگ از ابتدای سال و دومین افت سنگین پس از روی کار آمدن دولت جدید باشیم. سازمان بورس مجبور شد باز هم دامنه نوسانات را کاهش دهد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دامنه نوسانات از روز یکشنبه ۱۴ محدود می شود. مرداد اعمال می شود و تا پایان هفته دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد و دامنه نوسان صندوق های سرمایه گذاری سهام به مثبت و منفی دو درصد تغییر می کند. در صورت عدم تغییر شرایط، این تصمیم ممکن است به معاملات هفته آینده منتقل شود.

سهامداران حقیقی روز شنبه یک میلیون و ۴۵۸ میلیارد تومان معادل ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از بورس خارج کردند. روز یکشنبه دو میلیون و ۲۱۷ هزار دلار به همین ترتیب از بازار سرمایه کاهش یافت. محدود کردن دامنه نوسانات باعث توقف موقت این روند و کاهش زیان سهامداران بورس می شود، اما آنها خواسته های دیگری دارند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به درخواست لغو معاملات چهارشنبه و شنبه بورس، بسیار صریح گفت: بر اساس دستورالعمل نحوه انجام، شرایط سهامداران را درک و رصد می کنیم. در معاملات، تصمیم به لغو معاملات در دست شرکت است. بورس تهران در فرابورس قرار دارد اما با توجه به گستردگی موضوع و تبعات آن تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشد و معاملات روز شنبه به قوت خود باقی ماند.

بورس روز دوشنبه ۱۵ مرداد با دامنه نوسانات مثبت و منفی یک درصدی به کار خود ادامه داد و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. اگر شرایط سیاسی و منطقه ای با تنش جدیدی مواجه نشود و اتفاقات غیرمنتظره ای رخ ندهد، به احتمال زیاد رکود تا پایان هفته بر بازار سرمایه سایه افکنده است. بسیج سهامداران حرفه ای و حقوقی برای جمع آوری و خرید سهام با ارزش یک گزینه محتمل به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا