اخبار اقتصاد ایران

نحوه صدور دسته چک تغییر کرد+ جزئیات

مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام های پرداخت گفت: اکنون تمامی بانک ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتالی را به صورت بین بانکی در سامانه چک دارند.

افق میهن، آمنه ناد علیزاده، مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه ۱۵ بانک خدمات چک دیجیتالی ارائه می کنند، گفت: تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده که کمتر از یک درصد از این تعداد است. بازگردانده شده اند. ۸۵ درصد از این چک ها تاکنون نقد شده است.

وی با بیان اینکه بانک ها می توانند برای اشخاص حقوقی، حقیقی و دارندگان حساب مشترک، چک دیجیتال صادر کنند، گفت: اکنون تمامی بانک ها امکان پذیرش و پردازش چک های دیجیتالی بین بانکی را در سامانه دسته چک دارند.

به گفته این مقام بانک مرکزی، در حال حاضر ۱۵ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اختازنوین این خدمات را ارائه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه گیرنده چک باید قبل از اعلام تاییدیه چک در سامانه یا پذیرش، سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کند، تصریح کرد: در حال حاضر سرویس استعلام سوابق صادرکننده چک با کد دستوری به شماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ در دسترس عموم است. *۱*۴ و این سرویس در اپلیکیشن های بانکی در حال ارائه می باشد. با استفاده از این سرویس گیرنده چک می تواند اطلاعاتی از کل مبلغ چک های برگشتی صادرکننده، کل مبلغ چک های برگشتی صادرکننده و همچنین کل مبلغ چک های معوق صادرکننده را به دست آورد و با کسب این اطلاعات، در مورد پذیرش چک تصمیم گیری کنید.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با اشاره به اینکه اخیرا سامانه صیاد بانک مرکزی به سامانه استعلام املاک و مسکن وزارت راه و شهرسازی متصل شده است، گفت: بر اساس قانون مالیات های مستقیم، مردم موظف هستند سکونت خود را در سامانه املاک و مسکن اعلام کنند. در صورتی که این اظهارات از سوی فرد صورت نگیرد، سخت گیری هایی متوجه او خواهد شد.

وی ادامه داد: در گام اول باید سامانه صیاد را به سامانه املاک و اسکان وصل کرد و بررسی کرد که آیا محل سکونت فرد متقاضی دریافت دسته چک در زمان صدور دسته چک اعلام می شود یا خیر. سیستم گفته شده بنابراین در صورتی که فرد محل سکونت خود را اعلام نکرده باشد به وی اطلاع داده می شود و پس از گذراندن دوره آزمایشی و مقدماتی در صورتی که اطلاعات خود را در سامانه مذکور ثبت نکرده باشد دسته چک به وی تحویل داده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا