اخبار اقتصاد ایران

افزایش اجاره‌بهای مسکن به ۵۰ درصد رسید :: افق میهن

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اجاره بها ۵۰ درصد افزایش یافته و مالکان حاضر نیستند در بازار اجاره ضرر کنند.

به گزارش افق میهن، داود بیگی نژاد درباره وضعیت بازار اجاره بها و رعایت نرخ مصوب ۲۵ درصدی سقف اجاره بها اظهار داشت: این مصوبه توافقات در بازار مسکن را مختل می کند و اجرای این تصمیم در نهایت بر دوش مسکن خواهد افزود. پرونده های قوه قضاییه

وی افزود: در اجرای افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها به مستاجران توصیه می شود در صورت افزایش بیش از ۲۵ درصدی موجر نسبت به پذیرش آن اقدام کنند و حداکثر تا ۵ سال پس از انعقاد قرارداد امکان شکایت دارید. قرارداد، در حالی که اگر مستاجر قادر به پرداخت این مبلغ اجاره بها بوده که بدون طی مراحل قانونی آن را پذیرفته است.

بیگی نژاد گفت: تاثیرگذارترین موضوع این تصمیم و قانون این است که منجر به افزایش پرونده های حقوقی می شود. وقتی تورم رسمی بانک مرکزی نقطه به نقطه ۴۷ درصد و تورم سالانه ۳۷ درصد است چگونه انتظار دارند که موجر و مالک به افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بها راضی باشند و طبیعی است که مالک این ضرر را نپذیرد.

به گفته وی، مالکان حاضر به اجاره ملک خود با افزایش ۲۵ درصدی نیستند و اجاره بها در برخی مناطق تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. مشاوران املاک طبق قانون نباید با نرخ بالای ۲۵ درصد قرارداد اجاره ببندند و می بینیم که این قراردادها مخفیانه منعقد می شود.

بیگی نژاد گفت: این تصمیمات باعث می شود برخی از مالکان از اجاره دادن املاک خود دست بکشند در حالی که امروز تقاضای اجاره در بازار بیشتر از عرضه است و این یکی از دلایل افزایش اجاره بها است. دولت باید برای تشویق اجاره دهندگان به عرضه واحدهای خود به بازار اجاره انگیزه ایجاد کند نه اینکه مانع از آن شود و با افزایش عرضه، نرخ اجاره بها با مکانیزم عرضه و تقاضا به طور خودکار کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا