ترندهای روز

کوکاکولا چطور دستور ساخت نوشابه خود را سری نگه داشته است؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

طبق آمار، روزانه ۱.۸ میلیارد بطری کوکاکولا در بیش از ۲۰۰ کشور جهان نوشیده می شود. با این حال، فرمول تهیه این نوشیدنی محبوب بیش از یک قرن است که مخفی نگه داشته شده است.

البته با پیشرفت علم بدست آوردن مواد تشکیل دهنده کوکاکولا کار سختی نیست. مقداری شکر، مقداری کافئین، طعم دهنده طبیعی و چند چیز دیگر. اما سوال اینجاست که هر کدام به چه نسبت باید با هم ترکیب شوند تا طعم کوکاکولا تولید شود؟

این چیزی است که به گفته مجله تایم، تنها دو نفر در جهان به طور همزمان می دانند.

فرمول تهیه کوکاکولا برای اولین بار در سال ۱۸۸۶ به عنوان نوشیدنی توسط جان پمبرتون، کهنه سرباز از ایالت جورجیا اختراع شد.

او که پس از جنگ داخلی آمریکا به مرفین معتاد شده بود، با تبلیغ اینکه این شربت دارویی مقوی بسیاری از بیماری ها است، دارویی ساخت که حاوی آب گازدار و مرفین بود و آن را به داروخانه ها فروخت.

زمانی که ممنوعیت این دارو در آتلانتا آغاز شد، او نوشیدنی غیرالکلی را دوباره فرموله کرد و نام آن را کوکاکولا گذاشت. این نوشیدنی حاوی کوکائین (به دست آمده از برگ کوکا) و عصاره کافئین دانه کولا بود که در غرفه های لیموناد و نوشابه به فروش می رسید. البته کوکائین در سال ۱۹۰۵ از فرمول کوکاکولا حذف شد.

اما کمی قبل از مرگش در سال ۱۸۸۷، پمبرتون روش ساخت کوکاکولا را به آسا کندلر، تاجر آمریکایی و شهردار آتلانتا، به قیمت ۲۳۰۰ دلار فروخت.

آسا کندلر، اولین رئیس شرکت کوکاکولا، نگران بود که رقبا به دستور غذا دست پیدا کنند. بنابراین او اصرار داشت که دیگران هرگز آن را یادداشت نکنند.

کارمندان تمام برچسب‌ها را از ظروف مواد جدا می‌کردند و محتویات بشکه‌ها را فقط با دید و بو تشخیص می‌دادند.

این حساسیت‌های وسواس‌آمیز صاحب کوکاکولا حتی باعث شد که او به بخش پستی شرکت برود و فاکتورهای خریدی را که کارمندان ممکن است سعی کنند به تولیدکنندگان نوشیدنی دیگر بفروشند پاره و نابود کند.

البته واضح است که هر حرفی بالاخره از جایی درز می کند. با این حال، اگرچه دستور تهیه نوشابه کوکاکولا در میان برخی افراد شایع شده و حتی کتابی حاوی دستور تهیه آن چاپ و منتشر شده است، اما هرگز واقعاً مورد توجه قرار نگرفتند.

دستور تهیه کوکاکولا اکنون به معنای واقعی کلمه در انباری در دفتر مرکزی این شرکت نگهداری می شود.

مارک پندرگراست، مورخ و نویسنده کتاب «برای خدا، کشور و کوکاکولا» می‌گوید: «این شرکت همیشه گفته است، و تا آنجا که من می‌دانم درست است، که در هر زمان فقط دو نفر می‌دانند که به چه نسبت ۷ ماده تولید کننده کوکاکولا باید ترکیب شود.”

وی افزود: آن دو نفر هرگز با یک هواپیما سفر نمی کنند تا در صورت سقوط، فرمول ساخت کوکاکولا از بین نرود. این یک سنت مخفی است که با دقت از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و فرمول آن در یک جعبه نگهداری می شود.»

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا