ترندهای روز

پیچیدگی‌های زندگی قوها زیرذره‌بین دانشمندان؛ آیا افسانه تک‌همسری آنها واقعیت دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

گفته می شود که انسان ها معصوم هستند، اما به نظر می رسد که این جمله در مورد قوها نیز صدق می کند، زیرا خیانت در بین آنها نیز دیده می شود.

قوها با شکوه روی آب در پارکی در ملبورن آفتابی می‌چرخند، اما محققان دانشگاه ملبورن که روی قوهای سیاه علامت‌گذاری و مطالعه می‌کنند، آرامش آنها را مختل می‌کند.

محققان در حال کار بر روی یک مطالعه ۲۰ ساله روی قوها در پارک دریاچه آلبرت ملبورن هستند. موضوع مطالعه آنها بررسی روابط اجتماعی قوها و به ویژه زندگی زناشویی این حیوان است که گفته می شود در تمام طول عمر خود بیش از یک جفت ندارد.

اکنون، محققان شواهدی برای اثبات این باور قدیمی مبنی بر تک‌همسر بودن گاومیش‌ها دارند، اما در عین حال، شواهدی بر خلاف آن نیز یافته‌اند.

دکتر مولدر از دانشگاه ملبورن توضیح می دهد: «طلاق در میان قوها غیر معمول نیست. حدود ده درصد از جفت های قو دوام نمی آورند. ما در اینجا زوج هایی داریم که از ابتدای مطالعه که ۱۸ ساله می شود با هم بوده اند و زوج های دیگر یک یا دو ماه با هم می مانند و بعد تصمیم می گیرند، نه، این برای آنها نیست.

گفته می شود که انسان ها معصوم هستند، اما به نظر می رسد که این جمله در مورد قوها نیز صدق می کند، زیرا خیانت در بین آنها نیز دیده می شود.

مولدر در این باره می گوید: از هر شش قو، یکی پدری غیر از پدر جفت مادرش دارد.

دانشمندان با استفاده از ردیاب‌هایی که بر حرکات قوها نظارت می‌کنند دریافته‌اند که زوج‌های تک همسر رفتارها و فعالیت‌های خود را هماهنگ می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که هر چه بیشتر با هم باشند، رابطه آنها بهتر خواهد شد.

مولدر می‌گوید: «با هم بودن طولانی‌تر شما را نسبت به زوج‌هایی که فقط یک یا دو سال با هم بوده‌اند سازگارتر نمی‌کند».

برخی از زوج های طولانی مدت در طول سال فعالیت های مشابهی انجام می دهند، اما برخی دیگر به طور موقت از یکدیگر دور می شوند.

وینسنت نولز از دانشگاه ملبورن می‌گوید: «این وقفه‌ها به‌طور متوسط ​​حدود سه ماه در دوره‌ی عدم تولیدمثل طول می‌کشد و سپس دو قو جفت می‌گیرند».

این رفتار یعنی دور شدن از جفت و جدایی کوتاه مدت هم در قوهای نر و هم در قوهای ماده مشاهده شده است و اکنون دانشمندان در تلاش برای توضیح این پدیده هستند.

یکی از نتایج اصلی این مطالعه این است که زندگی جنسی قوهای سیاه استرالیا بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که تصور می شد.

همچنین مشخص شد که آنها با وجود زندگی در یک دریاچه شهری بسیار سالم هستند. اما دانشمندان معتقدند که انسان باید توجه بیشتری به این پرندگان داشته باشد. مولدر می گوید که سالانه تعدادی قو در تصادفات رانندگی کشته می شوند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا