محیط زیست

هوای زاهدان رکورددار آلودگی است/شاخص کیفی ۱۸ شهر سالم و پاک ثبت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز -سه شنبه ۲۵ مردادماه- بیندازیم، میزان و شدت آلودگی هوا را که بر آسمان شهرهای مختلف فراگرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوای کلانشهر زاهدان با شاخص ۲۱۹ در وضعیت هوای بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد در حالی که دیروز هیچ یک از شهرها در چنین وضعیتی قرار نداشتند. .

در این راستا دستگاه سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهرهای قم با شاخص ۱۶۶، زنجان با شاخص ۱۶۳ و کرج با شاخص ۱۵۵ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد به طوری که شهرهای تهران، زنجان و اصفهان دیروز در مدار ناسالم (قرمز) بودند.

شایان ذکر است سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه های رشت با شاخص ۱۲۱، اصفهان با شاخص ۱۱۵ و تهران با شاخص ۱۱۰ در مدار ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما دیروز شهرهای کرج، زاهدان و قم در چنین شرایطی ثبت شدند. .

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، شهرهای تبریز با شاخص ۶۱، ایلام با شاخص ۶۵، بوشهر با شاخص ۴۳، شهرکرد با شاخص ۸۸، مشهد با شاخص از ۶۸، بجنورد با شاخص ۸۹، اهواز با شاخص ۷۶، سمنان با شاخص ۶۴، سنندج با شاخص ۶۹، کرمان با شاخص ۷۶، کرمانشاه با شاخص ۶۴، اراک با شاخص ۸۹، بندرعباس با شاخص ۶۷ ، همدان با شاخص ۸۵ و یزد با شاخص ۶۶ در هوای سالم (زرد) قرار دارند.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا پانزدهمین روز دیروز بود مرداد ایستگاه های کلانشهرهای ایلام، بوشهر، شهرکرد، مشهد، بجنورد، اهواز، سمنان، قزوین، سنندج، کرمان، کرمانشاه، بندرعباس، همدان، اراک و یزد هوای سالم (زرد) داشتند.

شایان ذکر است سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۴۷، اردبیل با شاخص ۲۴ و بیرجند با شاخص ۶۸ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته کلانشهرهای تبریز، ارومیه، بیرجند و رشت در وضعیتی قرار گرفتند. وضعیت تمیز (سبز)

به این ترتیب دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه های شیراز، قزوین، یاسوج، گرگان، خرم آباد و ساری ثبت نشده است اما دیروز شهرهای اردبیل، شیراز، یاسوج، گرگان، خرم آباد و ساری بدون داده بودند.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) نیستند، بلکه یک شهر بسیار ناسالم (بنفش) )، سه شهر ناسالم (قرمز). سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، سه شهر پاک (سبز) و ۶ شهر بدون داده ثبت شد، به طوری که دیروز سه شهر ناسالم (قرمز)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، چهار شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون اطلاعات ثبت شده.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز) است. ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا