ترندهای روز

پژوهشی جدید: گربه‌ها از مرگ سایر حیوانات خانگی «غصه می‌خورند»

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تصور رایج این است که گربه ها حیواناتی منزوی، گوشه گیر، مستقل و حتی خیانتکار هستند. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که گربه ها از مرگ سایر حیوانات خانگی که با آنها زندگی می کنند، حتی سگ خانواده، غمگین هستند.

صاحبان گربه می گویند که در چنین مواقعی گربه آنها از کمبود خواب رنج می برد، اشتهای خود را از دست می دهد و حتی صداهایی شبیه زوزه های غم انگیز تولید می کند. برخی دیگر از بازی های مورد علاقه خود دست می کشند و نیاز به توجه و نزدیکی بیشتر به صاحبان خود را ابراز می کنند.

محققان می‌گویند یافته‌های جدید این تصور رایج را که گربه‌ها غیراجتماعی هستند به چالش می‌کشد و نشان می‌دهد که غم از دست دادن عزیزان ممکن است یک واکنش عاطفی جهانی باشد.

به گزارش روزنامه گاردین، محققان دانشگاه اوکلند در ایالت میشیگان آمریکا که نتایج تحقیقات آنها در مجله “علم رفتاری حیوانات” منتشر شده است، در مقاله خود می نویسند: گربه ها کمتر در خواب، غذا خوردن و بازی کردن، اما در جلب توجه انسان ها و دیگر “حیوانات خانگی زمان بیشتری را صرف مخفی کردن، گذراندن زمان تنها و جستجوی همراهان گمشده می کنند.”

غم و اندوه ناشی از مرگ اعضای خانواده و همراهان که ما انسان ها به آن عزا می گوییم در جوامع حیوانی نیز وجود دارد و سال ها پیش ثابت شده است که مثلا فیل ها، دلفین ها و شامپانزه ها در چنین لحظاتی رفتار پیچیده ای از خود نشان می دهند. به عنوان محافظت از اجساد بستگان مرده. ، خود را نشان می دهند.

مطالعه دیگری که اخیرا توسط محققان ایتالیایی انجام شد نشان داد که سگ ها نیز با مرگ حیوان خانگی دیگری رفتار خود را تغییر می دهند.

محققان دانشگاه اوکلند می گویند که احساس عزاداری گربه های خانگی کمتر آشکار می شود.

آنها در بخشی از تحقیقات خود می نویسند: “سگی که قبل از رام شدن و همراهی انسان ها در گله زندگی می کرد، واکنش عاطفی قوی تری نسبت به مرگ حیوانی از نوع خود نشان می دهد. اما گربه ها به دلیل زنده بودن به زندگی با گربه های دیگر عادت کرده اند. با انسان‌ها و توانایی آن‌ها در واکنش به مرگ سایر حیوانات خانگی که در همان محیط با آنها زندگی کرده‌اند، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.”

پروفسور جنیفر وانک، یکی از نویسندگان مطالعه جدید و استاد روانشناسی تطبیقی ​​در دانشگاه اوکلند، می گوید: “تصور رایج این است که گربه ها، بر خلاف سگ ها، حیواناتی غیراجتماعی و منفرد هستند. اما گربه های وحشی به صورت گروهی زندگی می کنند. در سلسله مراتب گروه “به نظر می رسد که ما در توضیح ویژگی ها و شخصیت گربه ها اشتباه کرده ایم.”

اگرچه نتایج این تحقیق جدید باور احساس عزاداری را در میان گربه‌های خانگی تقویت می‌کند، اما احتمال دیگر این است که صاحبان غم مرگ یکی از حیوانات خانگی خود را به گربه‌شان می‌فرستند.

محققین دانشگاه اوکلند در بخشی دیگر از مقاله خود می نویسند: «اگر این فرضیه را پایه گذاری کنیم، می توانیم بگوییم که آن دسته از صاحبان حیوانات خانگی که خود غم و اندوه شدیدتری را تجربه کرده اند، به احتمال زیاد تغییرات شدیدتری در رفتار گربه های خود مانند کمبود داشته اند. خواب، بی توجهی به دیگران و گزارش انزوای بیشتر.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا