ترندهای روز

کشف یک دیگ پر از سکه‌های طلای باستانی ایران در ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در بسیاری از کاوش های باستان شناسی، وقتی از گنجینه های با ارزش صحبت می شود، منظور کوزه یا سفال است. چیزهایی که می توانند ارزش علمی زیادی داشته باشند و داده های مهمی را در مورد نسل های گذشته منتقل کنند. با این حال، این بار دانشمندان واقعا گنج ارزشمندی پیدا کرده اند. کشف ظرفی پر از سکه های طلای باستانی ایران چیزی بود که هیچ یک از اعضای گروه تحقیقاتی دانشگاه میشیگان آمریکا انتظارش را نداشتند.

کشف شگفت انگیز سکه های طلای ایران حکایت از درگیری باستانی دارد

این گنجینه باستانی در زیر خانه ای در شهر Notion کشف شد. یکی از شهرهای یونان باستان که در غرب ترکیه امروزی و ۵۰ کیلومتری ازمیر واقع شده است. روی سکه های کشف شده تصویر تیراندازی را می بینید که زانو زده است. بررسی آثار باستان شناسی نشان می دهد که این نماد معمولاً بر روی دریک، سکه طلای امپراتوری ایران باستان ظاهر می شده است.

کشف دیگ پر از سکه های طلای باستانی ایران در ترکیه

محققان دانشگاه میشیگان بر این باورند که این سکه ها در شهر سارد (۹۷ کیلومتری شمال شرقی Notion) ضرب شده اند. کریستوفر راته، استاد هنر و باستان شناسی مدیترانه باستان در دانشگاه میشیگان و سرپرست تیم تحقیقاتی، معتقد است که کشف سکه های طلای باستانی ایران کاملا غیرمنتظره بوده و ارزش زیادی دارد.

برخی کارشناسان معتقدند که امپراتوری ایران از این سکه ها برای پرداخت حقوق نیروهای طرفدار خود استفاده می کرد. با این حال، مشکل اینجاست که هیچ کس مقدار زیادی از سکه های بسیار ارزشمند را بدون برنامه خاص به خدا واگذار نمی کند. بنابراین می توان گفت یک اتفاق بسیار بد باعث فراموشی این گنج گرانبها شده است.

بررسی ها نشان می دهد که این سکه ها در حدود قرن پنجم قبل از میلاد ضرب شده اند. این مدت زمان می تواند راز دفن آنها را فاش کند. به گفته گزنفون، مورخ مشهور یونانی، هر سکه درهم برابر با حقوق ماهانه یک سرباز بود. به همین دلیل می توان گفت که کشف ظرفی پر از سکه های طلای باستانی ایران اهمیت فوق العاده ای دارد.

کشف دیگ پر از سکه های طلای باستانی ایران در ترکیهمحل کشف اشیاء مختلف در درب خانه قدیمی

جالب اینجاست که سکه های طلای ایران باستان تنها اقلام کشف شده در این خانه نیستند. این خانه در سال های گذشته به لطف سفال ها و مجسمه های مختلف به اخبار علمی راه یافته بود. باستان شناسان همچنین متوجه شدند که برخی از دیوارهای خانه قدیمی تر و متعلق به دوره هلنیستی (دوره پس از مرگ اسکندر در سال های ۳۲۳ تا ۳۱ قبل از میلاد) است.

در طول قرن ششم قبل از میلاد، Notion به همراه بسیاری از شهرهای یونانی دیگر تحت کنترل امپراتوری ایران درآمد. در قرن پنجم پیش از میلاد یونانیان توانستند این شهر را برای مدت محدودی از کنترل امپراتوری ایران خارج کنند. با این حال، در طول قرن چهارم قبل از میلاد، مفهوم دوباره به عنوان بخشی از ایران شناخته شد.

بین سالهای ۴۳۰ تا ۴۲۷ قبل از میلاد، گروهی از طرفداران پیوستن شهر به امپراتوری ایران، یونیون را اشغال کردند. برخی از یونانیان نیز در میان این افراد حضور داشتند. اما در نهایت یک ژنرال یونانی به نام پاچس توانست بخشی از نیروهای طرفدار ایران را بکشد و بقیه را از شهر بیرون کند.

باستان شناسان بر این باورند که در جریان این اتفاقات، طرفداران امپراتوری ایران مجبور شده اند مقدار زیادی از سکه های طلای خود را زیر خانه ای پنهان کنند. در واقع آنها امیدوار بودند که به زودی شهر را تحت کنترل خود بگیرند. اگرچه چند هزار سال بعد گروهی از دانشمندان آمریکایی سکه های طلای باستانی ایران را کشف کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا