ترندهای روز

تحقیقات جدید: میکروپلاستیک‌ها ممکن است یکی از دلایل اصلی افزایش سرطان در جوانان باشند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بسیاری از جوانان از سرطان های مختلف رنج می برند. دانشمندان همچنین در حال بررسی بسیاری از عوامل خطر برای کشف علت این موج سرطان هستند. از چاقی تا کم تحرکی. یکی از این مطالعات جدید “مواد شیمیایی محیطی” را به عنوان یک عامل خطر برای موج سرطان شناسایی کرده است که برخی آن را به میکروپلاستیک ها نسبت می دهند.

برخی از کارشناسان میکروپلاستیک ها را یکی از اجزای اصلی مواد شیمیایی محیطی می دانند که منجر به سرطان در جوانان می شود. دلیل آن این است که میکروپلاستیک ها در محیط ما نسبتاً جدید هستند و تقریباً در همه جا یافت می شوند، حتی مثلاً در بافت جفت انسان.

این مطالعه جدید توسط دانشمندان انجمن سرطان آمریکا انجام شده است. آنها داده های بیش از ۲۳ میلیون نفر مبتلا به ۳۵ سرطان مختلف را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بررسی کردند. در این میان، بیش از ۷ میلیون نفر در اثر ۲۵ سرطان مختلف جان خود را از دست دادند. آنها نتایج مطالعه خود را در مجله لنسر منتشر کرده اند.

موج سرطان در جوانان

محققان دریافتند که میزان سرطان روده کوچک، کلیه و پانکراس در مردان و زنان متولد سال ۱۹۹۰ دو تا سه برابر بیشتر از متولدین سال ۱۹۵۵ است. علاوه بر این، میزان تشخیص سرطان کبد و مجرای صفراوی در زنان متولد شده بیشتر بود. در سال ۱۹۹۰

نکته جالب دیگر این است که برخی از سرطان ها (مانند سرطان سینه و روده بزرگ) در گروه های سنی بالاتر کاهش یافته است. در حالی که جوانان با افزایش دردسرساز این سرطان ها مواجه بودند.

به طور کلی، ۱۷ سرطان در گروه های سنی جوان تر افزایش یافته بود. از جمله نه سرطان که در گروه‌های مسن‌تر کاهش یافته بود. این آمار نشان دهنده اهمیت شناسایی عوامل خطر موج جدید سرطان در نسل های جوان است.

این مطالعه می گوید که عوامل خطر مدرن مانند چاقی، رژیم غذایی و آنتی بیوتیک ها ممکن است بدن ما را به روش های مضری تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این، افزودن “مواد شیمیایی محیطی” استرس فیزیکی را بر بدن افزایش می دهد.

به همین دلیل است که برخی از کارشناسان با استناد به نتایج این مطالعه، میکروپلاستیک ها را یکی از مظنونین اصلی افزایش سرطان در نسل های جوان می دانند.

میکروپلاستیک برای اولین بار در محصولات زیبایی و محصولات مراقبت از پوست و بدن در دهه ۱۹۷۰ استفاده شد. اگر نگاهی به تحقیقات جدید در مورد بررسی اثرات بیولوژیکی میکروپلاستیک ها بیندازید، احتمالاً به نقش آنها در افزایش نرخ سرطان در بزرگسالان جوان مشکوک خواهید شد.

به عنوان مثال، سال گذشته دانشمندان دانشگاه تافتز دریافتند که وجود میکروپلاستیک‌ها ممکن است باعث واکنش‌های التهابی در سلول‌های روده شود. این نوع واکنش التهابی یکی از عواملی است که می تواند باعث سرطان شود.

بر اساس این اطلاعات، نیاز به غربالگری زودهنگام جوانان برای تشخیص برخی سرطان ها آشکار می شود. ایجاد آگاهی در مورد چنین خطراتی بهترین راه مقابله با آنهاست.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا