فناوری

فناوری تلفن همراه در ایران ۳۰ ساله شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیروز جمعه نوزدهم مرداد ۱۴۰۳ فناوری تلفن همراه در کشورمان سی ساله شد.

بر اساس گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، فناوری تلفن همراه در کشورمان با تغذیه نسل جدید استانداردهای ارتباطی و بر پایه اپلیکیشن‌های خلاقانه ۵G، سومین دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته است. مرحله جدیدی از چرخه زندگی آن .

اولین اپراتور تلفن همراه کشور که ۱۹ مرداد در سال ۱۳۷۳ و در سال‌های اولیه انتشار سیگنال‌های دیجیتال ۲G، کار خود را با تأسیس ۲۴ ایستگاه رادیویی و تامین چهار سیم‌کارت نهاد ریاست‌جمهوری آغاز کرد و هم‌اکنون دارای بیش از ۱۰۰۰ سایت مکان‌یابی نسل پنجم ارتباطی (۵G) و نام مستعار بزرگترین اپراتور تلفن همراه در ایران و خاورمیانه وارد دهه چهارم خود می شود.

فاصله تقریبی یک دهه از ظهور این فناوری در کشورمان نسبت به ظهور آن در جهان، ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در توسعه فناوری ارتباطات سیار قرار داد. علاوه بر این، در کنار ایجاد نسل‌های جدید ارتباطات که معمولاً سرآغاز نسل جدید مبتنی بر تحلیل رفتار است، هر دهه توانسته خود را در لبه فناوری نگه دارد.

اگر در اولین روزهای عرضه سیم کارت در کشور، دغدغه مسئولان امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران، ظرفیت اختصاص ۹۲۰۰ شماره فقط در شهر تهران بود و حدود یک دهه بعد ( در پایان سال ۲۰۱۲)، توانست به رکورد ۳،۴۵۰،۰۰۰ تکالیف دست یابد. اکنون تعداد سیم کارت های تحویل شده به «همراه اول» از مرز ۱۰۰ میلیون نفر گذشته است.

به عبارت دیگر، حدود ۴۵ هزار روستا، ۸۳ هزار کیلومتر راه و در مجموع ۹۷ درصد جمعیت تحت پوشش شبکه «همراه اول» هستند. زیرساختی که منجر به ایجاد رکورد ۸۰ میلیارد دقیقه از حجم کل مکالمات شبکه تلفن همراه و تعداد کل ۱۱۸ میلیارد پیامک شده است.

نیاز و تقاضای مردم به فناوری ارتباطات سیار در کشور از بدو پیدایش به تدریج زمینه را برای حضور سایر فعالان این عرصه با رویکردی پررونق به فضای رقابتی فراهم کرده است و مجوزهای اپراتورهای دوم و سوم ارتباطی همراه با تجربیات موفق بیش از یک دهه فعالیت شرکت ارتباطات سیار ایران به تدریج منتشر شد.

در راستای انتظارات جامعه و تحلیلگران اقتصادی، واگذاری سایر مجوزهای ارتباطی در کنار خصوصی سازی بزرگترین شرکت مخابرات کشور، جایگاه اپراتور همراه اول را به عنوان سرمایه ملی در عرصه ارتباطات کشور تقویت کرد.

اکنون سهم بازار همراه اول در مکالمه ۶۷ درصد، پیامک ۸۴ درصد و مشترکان اینترنت پرسرعت همراه ۵۳ درصد است.

اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور با دارا بودن عناصر راهبردی از جمله رسالت «تحقق رویای دیجیتال» و چشم انداز «یکی از پیشتازان بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه» با ارائه خدمات هوشمند و راهکارهای توانمندسازی دیجیتال اکوسیستم» توانست در سال پایانی به دومین برنامه راهبردی خود دست یابد. (پایان سال ۱۴۰۲) با رشد ۳۱ درصدی به درآمد عملیاتی ۵۱۴۲۱ میلیارد تومانی در شرکت اصلی رسید.

همچنین در سی امین سالگرد تحویل اولین سیم کارت کشورمان، درآمد خدمات دیتا و پیامک اپراتور اول تلفن همراه ایران در سال مالی ۱۴۰۲ با رشد ۳۷ درصدی به ۲۹ هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان رسیده است.

شریک اول در سال گذشته (۱۴۰۲) مبلغ ۲۳۷۲۷ میلیارد تومان به طرق مختلف به دولت پرداخت کرده است. رقمی که شاید در ابتدای ورود این فناوری به کشور با سرمایه گذاری دولتی، چشم اندازی از آن وجود نداشت.

بر اساس آمار، نشان دادن پیشرفت شگفت‌انگیز فناوری تلفن همراه در کشور طی سه دهه، نشان‌دهنده ایجاد یک انقلاب ارتباطی است که منجر به تحول ساختاری در همه حوزه‌ها از جمله ارتباطات تجاری و اجتماعی شده است.

با گذشتن از شبکه های سلولی آنالوگ و دیجیتال، عصر اینترنت همراه و ارتباطات پهن باند، اکنون در مرحله «فراتر از اینترنت پرسرعت» هستیم که نوید سرعت بالاتر، تأخیر کمتر و کاربردهای متحول کننده را می دهد.

لازم به ذکر است که به عنوان «لوکوموتیو پرقدرت خط سیر ایران دیجیتال» از سال ۱۳۹۴ ورود به فناوری ۵G را به عنوان اپراتور پیشرو آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی خود از جمله تیم های فنی اپراتور و شرکت های ایرانی، فرآیند بومی سازی این فناوری (نسل پنجم) از آن زمان.

اولین اپراتور تلفن همراه کشور در مسیر توسعه، ضمن توجه به ضریب اتصال گسترده در فناوری ارتباطی نسل پنجم، به سمت پیاده سازی اپلیکیشن های فناورانه در حوزه اینترنت اشیا و ادغام با هوش مصنوعی خواهد رفت که نوید یک آینده با پیشرفت های هیجان انگیز تر و مبتنی بر ارتباطات یکپارچه تر، کارآمدتر و به هم پیوسته تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا