ترندهای روز

چرا پرندگان صبح‌ها بلندتر می‌خوانند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورونیوز: وودلند تراست، یک سازمان غیردولتی بریتانیایی برای حفاظت از جنگل ها، درباره «آواز سپیده دم» پرندگان می نویسد که عمدتاً پرندگان نر هستند که صبح ها می خوانند.

کارشناسان این سازمان توضیح می دهند که پرندگان برای ایجاد صدای بلند به ویژه در صبح و با شکم خالی و به خصوص بعد از یک شب سرد باید انرژی زیادی صرف کنند. بنابراین فقط قوی ترین نرهایی که غذای کافی دارند می توانند بلندترین آهنگ ها را تولید کنند.

هدف پرندگان نر جلب توجه پرنده ماده است. این ممکن است باعث شود پرندگان ماده آنها را گزینه بهتری برای جفت گیری ببینند. هر چه آواز پرنده نر قوی تر باشد، برای جفت گیری مناسب تر است و می تواند پرندگان نر رقیب را دور کند.

چرا صبح زود

حالا چرا این روند در صبح زود اتفاق می افتد؟ چرا در مواقع دیگر پرندگان آنقدر بلند آواز نمی خوانند و در سحر خواب مردم را بر هم نمی زنند؟

Woodland Trust می‌گوید که فقط باید از فرصت طلایی صبح زود استفاده کرد، زمانی که شکارچیان همه در خواب هستند، هنوز برای علوفه‌جویی تاریک است و حشرات ممکن است غیرفعال باشند. و مهمتر از همه این که صدا در صبح بیشتر منتقل می شود زیرا بیشتر فعالیت های حیوانات در طبیعت هنوز شروع نشده است و بنابراین تداخل زیادی بین صداها وجود ندارد.

با این توضیحات شاید فکر کنید که پرندگان نر در صبح زود بلندترین آواز می خوانند و در بقیه روز صدای آنها چندان قوی نیست. اما مطالعه ای در دانشگاه دوک در بریتانیا نشان داده است که آنها می توانند آهنگ های سخت تری را بعدا در صبح و در طول روز اجرا کنند.

محققان دریافته اند که آواز صبحگاهی می تواند بدن پرنده را برای جلسات آواز بعدی گرم کند.

استفان نوویکی، یکی از نویسندگان مقاله دوک، درباره آهنگ سپیده دم پرندگان می گوید: «مثل این است که قبل از غروب پرده و طلوع خورشید در پشت صحنه گرم می شوند.

چه کنیم که آواز پرندگان ما را بیدار نکند؟

یکی از ساکنان لس آنجلس با یک جانورشناس تماس گرفت و از او پرسید که چه کاری می تواند انجام دهد تا با آواز پرندگان در سپیده دم از خواب بیدار نشوند، زیرا آنها توسط پرندگان «خنده دار و پر سر و صدا» منطقه خود «شکنجه می شوند».

جان مک کورمک، مدیر آزمایشگاه جانورشناسی مور در وست پاین، هیچ پاسخ امیدوارکننده ای برای این وضعیت نداشت. گفت یا باید گوش گیر بگذاری و پنجره ها را ببندی یا صبر کنی تا فصل جفت گیری پرندگان تمام شود.

در بریتانیا و سایر کشورها نیز کمابیش همین راه حل توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا