اخبار بورس

استراتژی پتروشیمی ارومیه؛ تولید کود‌های شیمیایی متنوع است/ راه اندازی واحد پلی آلومینیوم کلراید؛ ظرف دوسال

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه:

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: راهبرد پتروشیمی ارومیه تولید انواع کودهای شیمیایی به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در حوزه کود با رویکرد توسعه پایدار است.

اکبر اسماعیلی مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در گفتگو با افق میهن توضیح داد: راهبرد پتروشیمی ارومیه تولید انواع کودهای شیمیایی به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در حوزه کود با رویکرد توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: اگر در مورد منطقه صحبت کنیم; منظور ما کشورهای اطراف شرکت مانند ترکیه، عراق، آذربایجان و شمال غرب کشور است. حدود ۸ ماه پیش ثبت اختراع کود پیچیده را دریافت کردیم، واحد آن را طراحی کردیم، سفارش ساخت تجهیزات آن نیز ثبت و نصب شد و هفته آینده به مرحله تولید تجاری می رسد که در اختیار مقامات محلی قرار می گیرد. . این یک کود پیچیده به نام “سولفور نیتروژن” است. تفاهم نامه ۲۰ هزار تنی از طریق تجار با وزارت جهاد کشاورزی عراق منعقد شد. این محصول با تولید ۳-۴ هفته آینده به عراق می رسد و ارزش افزوده بالایی برای ما خواهد داشت. قیمت مواد اولیه این کود در سراسر جهان ۱۳۰ دلار است اما پتروشیمی ارومیه این کود را با قیمت ۲۸۰ دلار به فروش می رساند.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه تنها برای یک نوع کود طراحی نشده است، اگرچه اندازه این کارخانه کوچک است، اما برای کودهای مختلف طراحی شده است. بسته به نیاز بازار، می‌توانیم از یک کود به کود دیگر، از یک رقم به رقم دیگر تغییر دهیم. بازار نیتروژن در حال حاضر وضعیت خوبی دارد. فردا بازار NPK می تواند خوب باشد. چون در ارومیه نیتروژن (N)، پتاسیم (K) داریم و فسفر می خریم. ما از این ترکیب برای تولید کودهای مخلوط استفاده می کنیم. امنیت غذایی برای جهان مهم است. همانطور که امنیت غذایی مهم است، لقاح نیز مهم است. توانایی ما تکمیل زنجیره است. ما یک میلیون تن مثل اوره نداریم. وسعت ارومیه کوچک و دور از منابع غذایی است. هدف ما تبدیل طلا به مس نیست. ما می خواهیم زنجیره را کامل کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: کوتاه‌ترین انتظار ما از دولت جدید این است که کارخانه پلی‌آلومینیوم کلرید یکی از پروژه‌های خوب کشور باشد که در عرض دو سال به مرحله راه‌اندازی رسیده است پروژه هایی که در طی دو سال به بهره برداری رسید. این محصول بسیار ارزشمند است که استفاده از اسید کلریدریک را به محصولی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل می کند. امکان صادرات نیز وجود دارد. در کشور ما نیز برای تصفیه آب صنعتی و آب آشامیدنی استفاده می شود. امیدواریم با حضور حکومت وحدت ملی این امر محقق شود.

اسماعیلی همچنین تصریح کرد: دغدغه بلندمدت ما تکمیل زنجیره بر اساس استراتژی است. هم در تخصیص منابع مالی و هم در تخصیص خوراک نیازمند حمایت دولت هستیم تا پتروشیمی ارومیه را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا