محیط زیست

زنجان رکورددار آلودگی هوا در کشور است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن، با نگاهی به امروز – شنبه ۳۰ مرداد – می توان میزان و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فراگرفته است، احساس کرد. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروزه سنجش کیفی هیچ یک از شهرها در وضعیت هوای بسیار خطرناک (قهوه ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

در این راستا دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای زنجان با شاخص ۱۸۸ و تهران با شاخص ۱۸۴ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد به طوری که روز گذشته نوزدهم بود. مرداد بر اساس به گفته مسئولان مربوطه، به دلیل از کار افتادن سامانه پایش کیفیت هوای کشور متعلق به سازمان محیط زیست، اطلاعات ایستگاه های منتسب به آن مجموعه در دسترس نبود.

شایان ذکر است، اندازه گیری کیفیت هوای امروز در ایستگاه های سمنان با شاخص ۱۴۰، زاهدان با شاخص ۱۴۰، اصفهان با شاخص ۱۳۳، کرج با شاخص ۱۱۸، همدان با شاخص ۱۱۶ و اهواز با شاخص شاخص ۱۰۷ در مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده است.

بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز شهرهای تبریز با شاخص ۵۳، ایلام با شاخص ۶۰، شهرکرد با شاخص ۷۷، بیرجند با شاخص ۷۳، مشهد با شاخص شاخص ۵۷، بجنورد با شاخص ۷۶، قم با شاخص ۷۱، سنندج با شاخص ۶۲، کرمان با شاخص ۶۳، کرمانشاه با شاخص ۹۳، یاسوج با شاخص ۶۲، رشت با شاخص از ۷۰، اراک با شاخص ۹۶، بندرعباس با شاخص ۵۲ و یزد با شاخص ۷۱ در هوای سالم (زرد) قرار دارند.

شایان ذکر است سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهر ارومیه با شاخص ۴۷ و اردبیل با شاخص ۲۷ پاک (سبز) است. امروزه دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه های بوشهر، شیراز، قزوین، گرگان، خرم آباد و ساری ثبت نشده است.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروزه هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارند، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، شش شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۵ شهر سالم (زرد)، دو شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا