ترندهای روز

جزییات محاکمه متهمان سرقت از صندوق امانات بانک ملی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

سرقت بزرگ از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه خرداد در سال ۱۴۰۱ انجام شد و پس از آن پلیس با انجام تحقیقات گسترده در مورد این سرقت که بزرگترین سرقت قرن نامیده شد، توانست دی شناسایی متهم در ماه همان سال. دو سارق اصلی به نام‌های آرمین و هاتف که هنگام فرار به ترکیه با یکدیگر پسرخاله بودند، در آن کشور دستگیر و به ایران بازگردانده شدند و متهمان دیگر نیز در داخل کشور دستگیر شدند.

پس از بازجویی های متعدد متهمان، سرانجام این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع شد و جلسه صبح امروز در شعبه دهم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه به دلیل عدم حضور نماینده دادستان، شاکیان خصوصی شکایت خود را مطرح کردند. زنی که در این سرقت دارایی خود را از دست داد گفت: در این بانک دو گاوصندوق داشتم که ۳ میلیارد تومان طلا، دلار و جواهرات در آن نگهداری می کردم. بعد از این سرقت ۹۰ درصد ارزش یکی از جعبه ها را به من دادند. اما از صندوق دوم چیزی ندادند و گفتند ما این دو صندوق را جمع کردیم و کل خسارت همین بود.

وکیل یکی دیگر از مالباختگان اموال نیز گفت: موکلم ۲۷۱ گرم طلا در گاوصندوق داشت که تایید نشد و ۲۱ گرم طلای تایید شده هنوز به آنها داده نشده است و موکلم این اموال را می خواهد.

در ادامه نماینده بانک ملی شکایت خود را مطرح کرد و گفت: اموال کشف شده را به صاحبانشان برگرداندیم اما ۲۲۸ میلیارد تومان برای غرامت طلب کردیم و دو کیلو طلا بلاتکلیف ماند. ضمن اینکه متهم مدعی است یکی از همکاران ما اطلاعات بانکی را به او داده است، این اصلا منطقی نیست.

سپس با توجه به اینکه متهمان ابتدا قصد دستکاری در بانک تجارت را داشتند اما موفق نشدند، نماینده این بانک بابت تخریب اموال شکایت کرد.

سپس آرمین متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و اتهام سرقت و تخریب اموال عمومی را پذیرفت اما نوشیدن مشروبات الکلی را نپذیرفت. گفت: اول می خواستیم از بانک تجارت سرقت کنیم که نشد. روزی که رفتیم اونجا حالمون خوب نبود. فقط چند ساعت اونجا خوابیدیم و بعد به خاطر مریض بودن اومدیم بیرون. هارد دوربین ها را هم برداشتیم تا چهره مان مشخص نشود. بعد رفتیم بانک ملی. یک روز در آن شعبه بانک ملی آنجا کار می کردم و همان موقع متوجه شدم که صندوق امانات دارد و امنیتش ضعیف است. در آنجا به بهانه اینکه می خواهم فاند بگیرم سوالاتی را مطرح کردم و توضیحاتی به من دادند. سپس موضوع را با هاتف در میان گذاشتم و او نیز حاضر شد در این سرقت با من همراه شود. روز حادثه برادرم و یک نفر دیگر ما را با موتور به آنجا رساندند. در را هل دادیم و رفتیم داخل. ابتدا دوشاخه ها را از پریز جدا کردیم و اسپیکر را جدا کردیم. سپس دریچه را با کاتر هوا باز کردیم و سرقت را انجام دادیم و در نهایت بعد از ظهر روز بعد از بانک خارج شدیم.

متهم ادامه داد: بخشی از اموال مسروقه را داخل خودرویی گذاشتیم که بعداً کشف شد. ۱۲۰ سکه و ۴۰۰ هزار دلار به دوستم قرض دادم تا بدهی ام را بپردازم. ۲۰ میلیارد تومان هم به هاتف دادم. سپس با مقداری پول به ترکیه رفتیم و در آنجا دستگیر شدیم.

هاتف متهم ردیف دوم نیز گفت: آخر هفته ها از شهرستان به تهران می آمدم و به خانه آرمین می رفتم. من از این دزدی فقط ۲۰ میلیارد گرفتم چون کار زیادی انجام ندادم و آرمین بیشتر کارها را خودش انجام داد. قبلا با ماشین تصادف کرده بودم و بدهکار بودم. من با سهم سرقت خود بدهی را پرداخت کردم و بخشی از پول را به پدر و خاله ام و دیگران دادم که همه آنها پیدا شد.

در ادامه سه متهم دیگر اتهام معاونت در سرقت را رد کردند و گفتند که می دانستند متهمان اصلی سرقت می کنند اما نمی دانستند از کجا می خواهند سرقت کنند و فقط آنها را به مصری برده و رها کردند.

پدر هاتف نیز گفت: وقتی از پسرم پرسیدم پول را از کجا آورده ای، گفت که در یک سایت شرط بندی برنده شده است. من قصد فرار هاتف را نداشتم و برای کمک به او به ترکیه رفتم نه اینکه فرار کند.

در ادامه جلسه دادگاه، آرمین بار دیگر در جایگاه قرار گرفت و به عنوان آخرین دفاع گفت: بانک ۲۲۸ میلیارد تومان از من به عنوان غرامت خواسته است. اگر می خواهند من را تا آخر عمر در زندان نگه دارند، بگو. من فقط قفل در را گذاشتم اما ۳۸ میلیون تومان به عنوان تخریب قفل برایم فاکتور کردند.

هاتف نیز در آخرین دفاع گفت: سرقت تعزیری را قبول دارم اما سرقت حدی را قبول ندارم. من چیزی را تخریب نکردم.

در ادامه سایر متهمان که پول های مسروقه از آنها کشف شد با رد اتهامات خود اعلام کردند که از سرقت این اموال بی اطلاع هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا