اخبار بورس

مگر برای “فضاحت” هم، “نمایشگاه” برپا می‌کنند؟

گزارش کردن افق میهناحتمالا در شروع شانزدهمین نمایشگاه بین المللی بورس در روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ و حواشی و اعتراضات در اولین روز آن شکل گرفت. مناسب دیدیم که به مناسبت آغاز شانزدهمین نمایشگاه موسوم به بورس اوراق بهادار، موضوع این هفته را به بررسی فلسفه وجودی و برخی سوالات مرتبط با نمایشگاه بورس اختصاص دهیم.

نمایشگاهی پر زرق و برق از بازارهای ورشکسته

آیا تا به حال در نمایشگاه بین المللی بخش مالی (بورس، بانک و بیمه) شرکت کرده اید؟ آیا هزینه ده ها میلیارد تومانی صرف ساخت غرفه های رنگارنگ موسسات مالی بازار سرمایه، بانک ها و بیمه ها را دیده اید؟

تزیینات پر زرق و برق، بادکنک های رنگارنگ، مانیتورهایی با نمودارها و الگوهای فنی متعدد، نشست های متعدد برای دیدار با دلالان و شاخ های مجازی بازار سرمایه و… تنها بخشی از نکات قابل توجه نمایشگاه های سالانه بازار سرمایه است.

عده ای در غرفه ها از الگوهای طلایی (سر و شانه روبه رو، دو ته و سه سقف، پرچم مثلثی و شلوار در باد) و برخی دیگر از ارزش دلاری بازار سرمایه، شاخص های کلان ورشکستگی ایران صحبت می کنند. اقتصاد و وضعیت نامطلوب مواد اولیه در سال جاری.

برخی از کارمندان بیکار کارگزاری ها و موسسات مالی بهترین لباس های خود را برای نشان دادن وضعیت شرکت های فعال در آنجا می پوشند و با دوستان خود در موسسات و غرفه ها دیدار می کنند.

عده ای همیشه آنجا هستند و می خواهند از شاخ های مجازی که به غرفه ها دعوت می شوند رازهای موفقیت را بیاموزند و یک شبه پولدار شوند، برخی دیگر به دلیل لو رفتن سرمایه هایشان از مدیران و مسئولان بورس انتقام می گیرند.

مدیران مؤسسات مالی نیز کارهای مهم و مؤثری را انجام می دهند و بیشتر وقت خود را به صحبت و خندیدن و یادآوری خاطرات تلخ و خوشایند از مشارکت در پروژه های سوداگرانه می گذرانند تا نشان دهند که به دلیلی در موسسات مالی سمت هایی داشته اند.

اما جالب است بدانید، این همه سفر، هزینه های مالی و ساعت ها بیکاری برای تصور و نشان دادن شرم آور بورس و بانک های بعضا ورشکسته است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه چیست؟ خاله بازی کن

برپایی نمایشگاه ها یا حضور شرکت ها و موسسات در نمایشگاه ها معمولاً اهداف متفاوتی دارد. از ارائه و معرفی کالاها، خدمات و محصولات جدید و نوآورانه تا برندسازی، جذب مشتری و آشنایی با طیف مصرف کننده و…

آنچه در سال های اخیر بسیاری از فعالان بازار سرمایه را آزرده خاطر کرده این است که در نمایشگاه سالانه بورس با صرف ده ها میلیارد تومان هزینه برای شرکت های کارگزاری، تامین وجوه و موسسات مسئول بازار سرمایه به چه دستاوردهایی دست یافته اند؟

شاید برای شما جالب باشد اما وبسایت مرتبط با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فهرست بلندبالایی از اهداف این نمایشگاه را ارائه کرده است.

جز

جذب سرمایه گذاران داخلی، جمع آوری نقدینگی پراکنده و روی آوردن به بازار سرمایه؟

آیا موسسات مالی ذکر شده در بالا به دنبال سرمایه گذاران جدید و خاص هستند؟ به نظر آنها با توجه به وضعیت اسفناک بورس، فروپاشی سرمایه های بسیاری از مردم، گزارش های منفی متعدد از بحران های سرمایه گذاری در بورس در سال های اخیر و همچنین بی ثباتی سیاسی و امنیتی این روزهای کشور، شرکت ها و موسسات با ساخت غرفه . چند ده میلیارد می خواهند دقیقاً کدام مشتری یا سرمایه گذار را جذب کنند؟

همانطور که گفته شد معمولا بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد شرکت کنندگان در این نمایشگاه کارکنان مؤسسات مالی، دوستان و اعضای خانواده این اقوام هستند که برای صرف ناهار، دسر و دریافت هدایایی به نمایشگاه دعوت می شوند. اگر افراد جدید با این شرکت ها و بازار آشنا نمی شوند، پس فلسفه این گونه نمایشگاه ها چیست؟

آیا فقط در سال ها و ماه های اخیر به طور مداوم شاهد خروج سهامداران و سرمایه گذاران به دلیل زیان زیاد و بی اعتمادی به بورس بوده ایم؟ بنابراین برنامه این شرکت ها برای جذب مشتریان جدید چیست و چگونه این امر محقق خواهد شد؟

آشنایی با ابزارها و تکنولوژی های روز دنیا

آیا این نمایشگاه ابزارها، محصولات و فناوری های جدیدی را معرفی خواهد کرد؟ همه می دانیم که در سال های اخیر نه خبری از محصولات جدید است و نه ابزار عالی برای استفاده در بورس.

اینکه چند دلال متمول و مرتبط با امور مالی خدادادی میلیاردها تومان خرج می کنند تا پلتفرم های دیجیتال مفرح بسازند و آنها را معجزه بازارهای مالی بنامند یا اینکه چند شرکت و مدیر کانال های تلگرامی سرشناس را به عنوان دلال معرفی کنند آیا این یک دستاورد است. یا ارائه محصول و خدمات؟

جز

به غرفه سازمان بورس و انتشارات و فروش کتاب مراجعه کنید و انواع کتاب های قدیمی و فروش نرفته را در این غرفه مشاهده کنید. یعنی حتی قادر به ارائه چند کتاب خوب در حوزه بازار سرمایه نیستیم چه برسد به معرفی و ارائه ابزارهای مالی و آخرین فناوری ها به دنیا. – البته امسال به خاطر نمایشگاه کیش و دلایل دیگر!; دوستان اطلاع رسانی و آموزش بورس که متولی توسعه فرهنگی هستند امسال در نمایشگاه صنعت مالی نبودند!

حال آیا این بدان معناست که در غرفه کارگزارانی که پس از گذشت ۲۰ سال هنوز نمی توانند نرخ سود حساب های اعتباری مشتریان اعتباری را محاسبه کنند، شاهد ارائه آخرین فناوری های روز دنیا باشیم؟ یعنی ما چنین پتانسیلی در بازار سرمایه کشور داشتیم و از آن خبر نداشتیم؟

چرا نمایشگاه بین المللی؟ “متاسفم برای خاورمیانه”

ما حتی نمی دانیم چرا نام این نمایشگاه به عنوان نمایشگاه بین المللی انتخاب شده است. به غیر از تعدادی از کارکنان بیکار برخی از کارگزاری ها، تامین سرمایه و برخی بانک های ورشکسته داخلی و البته حضور برخی زیانده های دائمی در بورس، شرکت های بین المللی و علاقمندان نیز در این نمایشگاه حضور دارند که ما نمی دانیم. در مورد

حداقل نویسندگان این گزارش که در سال های گذشته در این نمایشگاه حضور داشته اند، به یاد ندارند که مثلاً آقای عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس کشور یا مدیران شرکت های سهامی و غیر سهامی باشد. ، برای بسیاری از شرکت کنندگان بین المللی توضیح داد که در ۲ ماه از ۵ ماه از سال ۱۴۰۳ توانستند بازار سهام را با دامنه نوسان ۱ و ۲ درصد کنترل کنند.

جز

ارائه این نمایشگاه را در وب سایت رسمی آنها مشاهده کنید. بزرگترین رویداد مالی در خاورمیانه؟

ما واقعا برای خاورمیانه متاسفیم که باید نمایشگاه بین المللی بازار سرمایه ایران را به عنوان بزرگترین رویداد مالی خاورمیانه تحمل کند. در کل ما در رسانه هستیم افق میهن ما از کل خاورمیانه به خاطر حادثه ناگوار فعلی عذرخواهی می کنیم.

شاید باور نکنید اما بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، مجموع غرفه های موجود در نمایشگاه شرکت ها ۱۲۰ غرفه است.

با توجه به ۱۳۰ تا ۱۴۰ کارگزار، شرکت سبدگردان و مشاور سرمایه گذاری موجود، شرکت های تامین سرمایه، بورس و سرمایه گذاری، هلدینگ ها، بانک ها و شرکت های تابعه آنها، شرکت های بیمه و شرکت های فروش آنلاین خدمات مالی، بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت توانستند در این نمایشگاه شرکت کنند

اینکه از بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت فقط ۱۰۰ تا ۱۲۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند به این معنی است که بیش از ۷۵ درصد شرکت ها می دانند که بزرگترین رویداد مالی خاورمیانه ارزش بازدید ندارد.

به بازار سهام خود هم اهمیت نمی دهید چه برسد به خاورمیانه؟

یکی از اهداف این نمایشگاه توسعه فرهنگ تعاملی از طریق ارتباط مستقیم و جلب اعتماد عمومی است.

به نظر شما بهتر نیست رئیس سازمان بورس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حضور می یافت و حداقل دقایقی برای جلب اعتماد مردم سخنرانی می کرد؟ ما از مدت ها قبل از غیبت روحانی وزیر اقتصاد کشور مطلع بودیم، اما بهتر از این نبود که او همچنان مشغول انتصاب و قرار دادن افرادش در شرکت های مختلف باشد حضور دقایقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه برای گرفتن آخرین عکس های یادگاری با پیکر بی جان بورس.

جز

عملکرد شما در برخورد با بورس و اقتصاد آنقدر درخشان بود که حتی جرات حضور در مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه ساده در روز جمعه را ندارید؟
عشق از آقا بعید بود. آیا این بدان معناست که گرفتن عکس فوری و رصد چند دقیقه ای بورس از تغییر هر روز دامنه نوسان و دستکاری قوانین بازار سرمایه توسط آماتورهایی که مردم را از حضور سعادتمندانه خود محروم می کنند دشوارتر است؟

اگر واقعاً پاسخ دادن به چند سهامدار خرد که ضرر کرده اند اینقدر سخت و غیرقابل تحمل است، پس چرا مسئولیت را بر عهده می گیرید؟

باور کنید اگر مسئولیتی را بر عهده نگیرید، همه چیز برای شما و مردم راحت تر می شود.

چرا باید روز افتتاحیه بورس با آقای عبده تبریزی شروع شود تا حاشیه های ناعادلانه ایجاد شود؟ اگر آقای عشقی و دوستانش آنقدر از بازار سرمایه بیزارند که حتی حاضر نیستند در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مالی سالانه کشور شرکت کنند. برای اینکه همه چیز یک طرفه نباشد، توصیه می کنیم حقوق دریافتی ماه های آخر حضور خود در سازمان را به صندوق بازگردانید.

انتهای مقاله/

تقسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا