اخبار بورس

پیش‌بینی روند متعادل بورس تا پایان هفته

در گفتگو با افق میهن آمده است؛

اخیرا با کاهش ارزش بورس مواجه بودیم که با اقدامات نهاد نظارتی از این امر جلوگیری شد. عامل دیگری که باعث سقوط بازار سهام شد ترس از تنش نظامی بود که اکنون کاهش یافته است. همچنین بخشی از سرمایه از بورس خارج و در صندوق های طلا سرمایه گذاری شد اما در حال حاضر شاهد روند معکوس هستیم. پیش بینی می شود بازار سرمایه تا پایان هفته روند متعادلی را طی کند و احتمال افت یا افت شدید بورس در این هفته بسیار کم است.

سجاد بوربور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی گفت: امروز شاهد پذیرش وجوه اهرمی بودیم و صندوق های طلا تمایلی به خرید نداشتند و با برداشت نیز مواجه شدند. این مشکل حاکی از آن است که امید به کاهش تنش‌های سیاسی بسیار قوی‌تر شده است، به همین دلیل است که توسعه بازار سهام ممکن است برای فعالان اقتصادی راحت‌تر از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا باشد.

وی توضیح داد: با توجه به اظهارات آقایان شمخانی و قالیباف، پیش بینی می شود که پاسخ تند به چالش سیاسی به این زودی ها نباشد. از سوی دیگر ارزش واقعی دلار روی کاغذ در حال حاضر بین ۵۷ تا ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و هنوز چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و مشخص است که تا زمان اعلام نتایج، بازارها به کما خواهند رفت. این انتخابات اعلام شد. این سه عامل نوید می دهند که نگاه به بازار سهام می تواند در کوتاه مدت جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد.

بوربور خاطرنشان کرد: اخیراً شاهد کاهش ارزش بورس بوده‌ایم، هرچند با اقداماتی که نهاد ناظر توانسته است از این امر جلوگیری شود، یکی دیگر از عواملی که باعث سقوط بازار سهام شد، ترس بود تنش های نظامی که اکنون فروکش کرده است. همچنین بخشی از سرمایه از بورس خارج و در صندوق های طلا سرمایه گذاری شد اما در حال حاضر شاهد روند معکوس هستیم. با در نظر گرفتن سه عامل ذکر شده، پیش بینی می شود بازار سرمایه تا پایان هفته روند متعادلی را طی کند و احتمال ریزش یا افت شدید بورس در این هفته بسیار کم است.

برای دستیابی به روند مثبت و باثبات در بورس، اصلاح روابط خارجی ضروری است

وی در خصوص مدت انتظار بورس برای انتصاب کابینه دولت چهاردهم، گفت: بازار سرمایه هوشمند شده و به این واقعیت واقف شده است که بهبود مستمر شرایط در بورس نیازمند راه حل مهمی برای مشکلاتی از این قبیل است. به عنوان روابط خارجی، از این رو این عامل مهم ترین گام برای رشد بازار است و تکیه بر تک تک افراد در یک سند اهمیت کمتری نسبت به اصلاح روابط خارجی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس معتقد بود که آقایان عبده و طیب نیا می توانند در دولت جدید نماینده نظرات راهگشا باشند و این موضوع در ابتدای تشکیل دولت جدید خود را مثبت نشان داد. همانطور که دیدیم بورس در دو روز اول پس از انتخاب آقای مسعود مزکیان به عنوان رئیس جمهور گام بلندی برداشت اما پس از آن و تا به امروز سقوط کرده است که نشان دهنده امید به حضور افراد شایسته مردم است. در کابینه دولت چهاردهم تنها دو روز ثابت ماند. این کاهش در چند روز اخیر را می توان ناشی از تنش های نظامی دانست، اما باید توجه داشت که در روزهای اول کاهش بازار با این تنش ها مواجه نبودیم. فعالان منتظر گامی مثبت برای تغییر تفکر خود به سمت رشد مثبت پایدار هستند و تمرکز آنها بر بهبود روابط خارجی است.

بوربور در خصوص کاهش محدوده نوسان گفت: محدودیت دامنه نوسان از ابتدا تصمیم بدی بود. ترور اسماعیل هنیه که بامداد رخ داد می‌توانست به تشکیل جلسه فوری و تصمیم به تعطیلی بورس یا محدود کردن دامنه نوسانات در همان روز منجر شود، اما پس از دو روز فروپاشی بازار، پس از ریختن سم بازار. خارج و زمانی که احتمال کاهش بیشتر بسیار اندک بود، تصمیم بر روی حدود مثبت و منفی یک درصد دامنه نوسان گرفته شد.

وی افزود: بازار تا جایی که ممکن بود سقوط کرد و اگر ایران به این اتفاق واکنش نشان نمی داد، بازار سرمایه به همان مسیر بازمی گشت. این بازده باید با همان حد مثبت و منفی یک درصد اتفاق بیفتد. کاهشی که در دو روز رخ داده است در سه روز قابل جبران نیست زیرا دامنه نوسان محدود است و به مثبت و منفی یک درصد رسیده است. لازم به یادآوری است که بازار سرمایه نیز موارد مشابهی را تجربه کرده است، مانند اتفاقاتی که پس از ترور سردار سلیمانی برای بورس رخ داد. بنابراین این مورد ضعف مدیریتی بود و اقدام اشتباهی که پس از آن انجام شد کاهش دامنه نوسان پس از گذشت دو روز از حادثه بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بهبود وضعیت بورس و ثبات آن به چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بستگی دارد و همه این دیدگاه ها باید منجر به خروج از تحریم ها شود. مشکلات اساسی بازار سرمایه کشور، قیمت گذاری دستوری، ارزی چند ارزی و کسری بودجه ساختاری نیز ناشی از این اقدام است. بنابراین ما باید برای اصلاح روابط خارجی و خروج از تحریم در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تعدیل های کوتاه مدتی مانند تزریق نقدی و شوک های سیاسی یا نظامی و … نیز وجود دارد اما به بهبود پایدار شرایط کمکی نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا