ترندهای روز

چه سرنوشتی در انتظار فضانوردان گرفتار‌شده درایستگاه فضایی بین‌المللی است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مقامات ناسا می گویند به دلیل مشکلاتی که در فضاپیمایی که دو فضانورد این سازمان را به ایستگاه فضایی بین المللی برد، ممکن است به زودی نتوانند به زمین بازگردند.

سونیتا ویلیامز و بوچ ویلمور بیش از دو ماه پیش در یک پرواز آزمایشی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ برای یک ماموریت هشت روزه به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کردند.

با این حال، از آن زمان به بعد، به دلیل نشتی در سیستم پیشرانه استارلاینر، آنها در ایستگاه گیر کرده اند و چشم انداز یا تاریخ مشخصی برای بازگشت آنها وجود ندارد.

در واقع، تا زمانی که مهندسان نتوانند فضاپیما را تعمیر کنند، پرواز بازگشت ویلیامز و ویلمور بعید به نظر می رسد.

ناسا پیش بینی می کند که بازگشت آنها تا فوریه ۲۰۲۵ به تعویق خواهد افتاد. اما آنها در این مدت در ایستگاه چه خواهند کرد؟

Bowersax گفت: “با آنها در آنجا، ما تقویت بیشتری خواهیم داشت.” آنها می توانند کارهای بسیار بیشتری انجام دهند، اما طبیعتاً از منابع و مواد مصرفی بیشتری استفاده می شود. به همین دلیل بالاخره باید به اندازه خدمه عادی برگردیم.»

ویکتور گلاور، فضانورد ناسا که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ شش ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراند، می‌گوید ایستگاه فضایی دارای هفت اتاق خواب و سه حمام است که می‌تواند با فضانوردان اضافی کمی شلوغ شود. اگرچه آب و غذای کافی برای مردم وجود دارد.

کن کرامر، بنیانگذار و سردبیر وب سایت خبری فضایی SpaceApp Close، می گوید: «بسیاری از مردم فکر می کنند که فضانوردان در آنجا به حال خود رها می شوند، اما این درست نیست.

وی افزود: فضانوردان از آموزش دیده ترین افرادی هستند که تا به حال ملاقات کرده اید، آنها تقریباً برای هر حادثه ای آماده هستند.

برنامه ریزان ماموریت فضایی آنها را در برنامه های روزمره ادغام می کنند و از تخصص خود برای نگهداری ایستگاه، تعمیر لباس ها و تجهیزات فضایی، سازماندهی محموله ها و انجام آزمایش های علمی استفاده می کنند.

گیر افتادن فضانوردان در ایستگاه های فضایی چیز تازه و عجیبی نیست. زمانی که فضانورد شوروی، سرگئی کریکالف، در ماه می ۱۹۹۱ به ایستگاه فضایی میر سفر کرد، قرار بود تنها چند ماه را در مدار بگذراند.

اما ماموریت او با فروپاشی شوروی و تعلیق برنامه های فضایی این کشور مصادف شد و در نتیجه مجبور شد نزدیک به یک سال در فضا بماند.

او درباره تجربه خود می گوید: «ما هر روز با زمین در تماس بودیم، آزمایش ها در حال انجام بود و غذا و آب مورد نیازمان را داشتیم. اساساً همه چیز طبق برنامه به سراغ ما می آمد.»

در مورد دو فضانوردی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی گیر افتاده‌اند، ناسا می‌گوید احتمالاً تا چند هفته دیگر تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی می‌تواند آنها را بازگرداند. در شهریور امسال یا بعد.

با این حال، چیزی که واضح است این است که هیچ فضانوردی از تصور اینکه در ایستگاه فضایی به دام افتاده باشد، وحشت زده نخواهد شد. آنها فقط باید کمی صبر کنند تا مرکز کنترل زمینی راهی برای بازگرداندن آنها پیدا کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا