بانک و بیمه

احتمال ابقا فرزین با معرفی همتی در لیست وزرای پیشنهادی، قوت گرفت!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: از آنجایی که شعار دولت چهاردهم وحدت ملی برای توسعه ایران اسلامی است و دکتر مسعود بیزیکیان بارها در بیانیه های انتخاباتی خود تاکید کرده است که کابینه ای تشکیل خواهد داد که در آن افراد توانمند و با تجربه جدا از هر جناح حزبی حضور داشته باشند، اما اکنون مشخص شده است که اگرچه وزرای پیشنهادی او اغلب اصلاح طلب هستند، اما گاهی می بینید که او راضی است که تعدادی از افراد واجد شرایط و حرفه ای را در حوزه کاری خود که مسئولیت پذیر بوده و دارای سوابق شغلی موفق و مثبتی هستند، حفظ کند.

رویکردی که مورد نیاز پزشک است، اما برخی از نزدیکان وی به خوبی در انتخاب و جابجایی مدیران رده بالا شناخته شده و در این زمینه تاثیرگذار هستند. البته رئیس جمهور با انتخاب دکتر. حمید پور محمدی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد که در انتخاب مسئولان برای تصدی مسئولیت مدیران کلیدی به تجربه، تخصص و کارآمدی این افراد توجه دارد و در مسائل جناحی دخالت نمی کند و می کند. جناح بندی نمی کند، بلکه معتقد است که باید با شایسته سالاری و انتخاب مدیران شایسته به دنبال آبادانی ایران اسلامی باشد.

حالا نوبت به نمایندگان شورای اسلامی رسیده است که تکلیف کابینه پیشنهادی دولت جدید را مشخص کنند. البته گمانه زنی ها مبنی بر اینکه همتی وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد است، به گفته برخی کارشناسان، فرزین در سمت ریاست بانک مرکزی در دولت جدید است.

آیا فرزین در بانک مرکزی می ماند؟

اکنون مسافران قطار دولت سیزدهم در حال پیاده شدن هستند و بسیاری برای سوار شدن به قطار دولت سیزدهم بلیت رزرو یا خریده اند اما بلیت آنها همچنان معتبر است. مهر هنوز تایید نهایی نشده است، شمارش معکوس برای انتصاب در کابینه دولت چهاردهم در حال انجام است. و اکنون نوبت به نمایندگان شورای اسلامی رسیده است که تکلیف کابینه پیشنهادی دولت جدید را مشخص کنند. البته با شناسایی دکتر. عبدالناصر همتی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد به گفته برخی کارشناسان گمانه زنی هایی مبنی بر ابقای فرزین در سمت رئیس بانک مرکزی در دولت جدید وجود دارد. زیرا همانطور که اقتصاددانان می گویند; بعید است که گزینه شغلی دیگری به جز دکتر داشته باشید. محمدرضا فرزین با احتساب عملکرد مثبت وی در دو سال فعالیت در ساختمان معارف میرداماد برای دوره بانک مرکزی مورد توجه قرار می گیرد مگر اینکه خود فرزین تمایلی به ادامه همکاری در این زمینه نداشته باشد.

در همان زمان بسیاری تصور می کردند که با روی کار آمدن دولت چهاردهم دکتر. عبدالناصر همتی با توجه به اینکه سابقه ریاست کل بانک مرکزی و بیمه مرکزی و همچنین مدیرعاملی بانک ملی را دارد، به احتمال زیاد در دولت جدید جایگاهی مرکزی را به عنوان مدیرکل این بانک اشغال خواهد کرد، اما اکنون که نام وی در لیست وزرای پیشنهادی وزارت اقتصاد قرار دارد، معلوم می شود رئیس جمهور در تلاش است فردی غیر از همتی را به عنوان اولین مدیر و سیاست گذار پولی و بانکی در ساختمان میرداماد انتخاب کند بدون شک سابقه کاری خوب و خوب دارد و باید عملکرد مثبتی داشته باشد.

فردی که رهبری خوبی دارد باید رهبری بانک مرکزی را برعهده بگیرد زیرا اکنون مشکلاتی مانند رشد نرخ تورم، نرخ سود بانکی و نوسانات نرخ ارز در کشور وجود دارد و این مسائل و مشکلات مهم نیازمند اصلاحات جدی در این زمینه است. سمت راست و در سطح اصل.

رهبری بانک مرکزی باید در دست یک مدیر قوی باشد

مهدی دارابی، اقتصاددان و کارشناس ارز، ارز و بانک در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی در دولت چهاردهم و ویژگی های رهبری و کارآمدی وی باید داشته باشد تا اقتصاد، بازار پول و ارز کشور در مسیر شکوفایی ساماندهی شود. وضعیت اقتصاد کشور به دلیل مشکلات زیاد مساعد نیست. به نظر می رسد فردی که تسلط خوبی دارد باید رهبری بانک مرکزی را بر عهده بگیرد چرا که اکنون مشکلاتی مانند رشد نرخ تورم، نرخ سود بانکی و نوسانات نرخ ارز در کشور بسیار زیاد است و این مسائل و مشکلات مهم نیازمند جدی است. اصلاحات در مسیر درست اساسی است.

وی تصریح کرد: اگرچه در سال‌های اخیر اقداماتی برای اصلاح و ساماندهی نظام بانکی و مدیریت بازار ارز انجام شده است، اما همانطور که مشاهده می‌شود معمولاً این اقدامات با ثبت نرخ ارز در بازار و جهان مرتبط است. در این شرایط ما هنوز رشد را تجربه کردیم. از سوی دیگر با تغییر ساختار نظام بانکی، برخی بانک های ناسالم و مشکل دار همچنان در حال فعالیت هستند، بنابراین حجم عملیات بانکی بانک های مشکل دار بالاست و ادامه فعالیت آنها بی شک ضربه جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد. اما باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد. علاوه بر این وجود ارز با چند نرخی بودن ارز نیز آزاردهنده است زیرا اختلاف نرخ ارز در بازار ارز بسیار مضر است و نرخ های متعدد آن علاوه بر پیامدهای منفی مانند کسری تجاری، منجر به ایجاد رانت نیز می شود. و کاهش انگیزه فعالان اقتصادی و تجاری

رئیس کل بانک مرکزی در دوره جدید باید با درایت اصلاحات ارزی را در بازار انجام دهد و از طریق همگرایی نرخ ارز، سعی کند نرخ ارز رسمی را در بازار ایجاد کند تا رانت، فساد و مشکلات ارزی مرتبط با آن از بین برود. این بازار

بازار ارز با توجه به تک نرخی شدن ارز نیاز به اصلاح دارد

این کارشناس اقتصادی افزود: به نظر می رسد در دوره جدید، رئیس کل بانک مرکزی باید اصلاحات ارزی را با دقت در بازار انجام دهد و از طریق یکسان سازی نرخ ارز، سعی در ایجاد نرخ رسمی ارز در بازار داشته باشد. کاهش رانت، فساد و مشکلات ارزی ناشی از آن از این بازار محو می شود. در حوزه سیاست‌های پولی، کنترل نوسانات، سیاست موفقی بوده است، هرچند اثرات منفی داشته است. بازار و بالا و پایین رفتن قیمت ها نباشیم.

دارابی خاطرنشان کرد: در اجرای سیاست پولی، اصلاحات کلان از سال ۱۳۹۸ آغاز شد، این روند باید ادامه یابد، به عنوان مثال عملیات بازار آزاد هنوز در حدی نیست که تاثیر قابل توجهی داشته باشد و ابزار مناسبی در اقتصاد.» در چنین شرایطی باید اصلاح شود. باید در این حوزه ساختاری وجود داشته باشد و برنامه ها، تصمیم گیری ها و اجرای سیاست های خرد و کلان با حفظ جوانب لازم و توجه به پیامدهای آن به خوبی مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ رئیس جمهور پس از معرفی وزرای پیشنهادی برای تشکیل کابینه به مجلس، باید به انتخاب پست های حساس و مهم و همچنین انتخاب معاونان و مشاوران توجه جدی داشته باشد. مناصب و مناصبی که به نفع اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم، تحرک بخش تولید، رشد اقتصادی و توسعه حوزه تجارت و تجارت می انجامد، اکنون حساسیتی است که انسان باید در آن باشد. انتخاب شود که در طول مدت تصدی خود سابقه موفقی داشته باشد و از مهارت های مدیریتی بالایی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا