ترندهای روز

یک داروی جدید عملکرد شناختی و حافظه را در موش‌های مبتلا به آلزایمر بازیابی کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان در آزمایشات خود بر روی موش ها مولکولی را کشف کردند که به گفته آنها می تواند توانایی های شناختی و حافظه از دست رفته به دلیل بیماری آلزایمر را بازیابی کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در یک بیانیه مطبوعاتی در مورد مطالعه خود توضیح دادند که مولکول سنتز شده DDL-920 بسیار متفاوت از داروهای فعلی آلزایمر مانند Lecanemab و Aducanumab عمل می کند که پلاک های مضر را در مغز بیماران آلزایمر از بین می برند. در حالی که مشخص است که حذف پلاک سرعت زوال شناختی را کاهش می دهد، حافظه را بازیابی نمی کند و اختلالات شناختی بیمار را برطرف نمی کند.

استفان مودی، استاد عصب شناسی و فیزیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا در نیویورک (UCLA) با اشاره به این داروها می گوید:

آنها مغزی را به جا می گذارند که ممکن است بدون پلاک باشد، اما تمام تغییرات پاتولوژیک در مدارها و مکانیسم های عصبی را اصلاح نمی کند.

درمان آلزایمر در موش با ترکیب مولکولی جدید

در این مطالعه که نتایج آن در مجله PNAS منتشر شده است، محققان در جستجوی یک گزینه درمانی جایگزین، به نوسانات گاما (امواج مغزی با فرکانس بالا مرتبط با حافظه و سایر فرآیندهای شناختی) پرداختند. این فرکانس ها اغلب در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش می یابد و تحقیقات قبلی نشان داده است که تحریک بیماران با سیگنال های شنوایی، بصری یا فراجمجمه ای که نوسانات گاما را تقلید می کنند منجر به کاهش پلاک ها می شود. البته در این موارد نیز بهبود شناختی مشاهده نشده است.

در این مطالعه جدید، محققان تلاش کردند تا نوسانات گاما را از داخل مغز تقویت کنند، نه از خارج. آنها یک ترکیب مولکولی به نام DDL-920 ایجاد کردند که از عملکرد پیام رسان شیمیایی مغز موسوم به GABA جلوگیری می کند. با مهار GABA، دانشمندان بر این باور بودند که نوسانات گاما به سطح طبیعی باز می گردد و حافظه و شناخت بهبود می یابد.

دقیقاً همین اتفاق در آزمایشات آنها روی موش ها افتاد. وقتی به موش هایی که از نظر ژنتیکی برای ابتلا به بیماری آلزایمر اصلاح شده بودند، این ترکیب مولکولی داده شد، عملکرد آنها در ماز برابر با موش های سالم بود.

نکته قابل توجه دیگر این است که بهبود موش ها تنها با استفاده دو بار در روز به مدت دو هفته از این ترکیب مشاهده شد. علاوه بر این، هیچ عارضه جانبی قابل مشاهده در مرحله آزمایشی مشاهده نشد.

اگرچه این روش جدید در موش ها موثر بوده است، اما هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات آن بر انسان مورد نیاز است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا