ترندهای روز

محققان: می‌توان از یک انگل خاص برای رساندن دارو به مغز استفاده کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مغز ما یک سد خونی مغزی دارد که تنها به مولکول‌های خاصی اجازه ورود و خروج را می‌دهد، در حالی که مواد مضر مانند میکروب‌ها را بیرون نگه می‌دارد. اما این سد مانعی برای پزشکانی است که می خواهند دارو را وارد مغز کنند. اکنون آنها از انگلی استفاده کرده اند که در بدن گربه ها زندگی می کند تا راهی برای عبور از این سد پیدا کنند.

به گزارش Wired، برای دور زدن این مانع، گروهی از دانشمندان انگل Toxoplasma gondii را که در مدفوع گربه یافت می شود، مهندسی ژنتیکی کردند تا به حاملی برای پروتئین های درمانی تبدیل شود. این روش می تواند درمانی برای اختلالات عصبی مانند سندرم رت باشد.

استفاده از انگل ها برای عبور از سد خونی مغزی

انگل های توکسوپلاسما همه حیوانات از جمله انسان را آلوده می کنند. عفونت با این انگل می تواند به روش های مختلفی رخ دهد، از جمله خوردن هاگ های منتشر شده در مدفوع گربه های آلوده یا مصرف گوشت یا آب آلوده. توکسوپلاسموز فقط در افراد سالم علائم خفیفی ایجاد می کند، اما در افراد دارای نقص ایمنی و زنان باردار می تواند جدی تر ظاهر شود.

برخلاف بیشتر پاتوژن ها، توکسوپلاسما می تواند از سد خونی مغزی عبور کرده و به سلول ها حمله کند. هنگامی که انگل وارد نورون ها می شود، یک سری پروتئین آزاد می کند و بیان ژن را در میزبان خود تغییر می دهد.

اکنون محققان چندین دانشگاه در کشورهای مختلف توکسوپلاسما را برای ساخت یک پروتئین هیبریدی مهندسی ژنتیکی کرده اند. به عبارت دیگر پروتئین های این انگل را با پروتئینی به نام MECP2 ترکیب کردند که فعالیت ژن را در مغز تنظیم می کند. محققان این انگل‌های اصلاح‌شده را روی مغز موش‌ها و اندام‌های آزمایشگاهی آزمایش کردند و توانستند MeCP2 را با موفقیت به محل سلولی مورد نظر خود برسانند.

کمبود ژنتیکی پروتئین MECP2 در افراد باعث اختلال نادر رشد مغز به نام سندرم رت می شود. اگر توکسوپلاسما بتواند پروتئین MECP2 را به سلول های مغز برساند، ممکن است بتوان درمانی برای این بیماری در نظر گرفت.

یافته های تحقیقاتی محققان در Nature منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا