ترندهای روز

هشت پیش‌بینی برای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴؛ آینده چگونه خواهد بود؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

سال ۲۰۲۳ را می توان سالی انقلابی برای هوش مصنوعی در نظر گرفت. زیرا این فناوری بسیار محبوب شد و به کانون اصلی برنامه های بسیاری از شرکت های بزرگ تبدیل شد. اکنون که سال ۲۰۲۳ به پایان می رسد، زمان خوبی برای حدس و گمان در مورد آینده هوش مصنوعی است. با دیجیاتو همراه باشید تا آینده مهم ترین فناوری امروز جهان را ترسیم کنیم.

OpenAI در حال تبدیل شدن به یک شرکت محصول محور است

پس از تغییرات مدیریتی در نوامبر ۲۰۲۳، به نظر می رسد شیوه کار OpenAI نیز تغییر کرده است و سیاست محافظه کارانه هیئت مدیره قبلی ممکن است جای خود را به اهداف تجاری تیم جدید بدهد.

چندی پیش، OpenAI فروشگاه GPT را به کاربران معرفی کرد و گزارش ها حاکی از راه اندازی آن در دسامبر ۲۰۲۳ بود. اما به دلیل اختلافاتی که بین اعضای رده بالای این شرکت به وجود آمد، راه اندازی رسمی آن به تعویق افتاد و احتمالا در سال ۲۰۲۴ به این اپ استور دسترسی خواهیم داشت.

این فروشگاه به شما این امکان را می دهد تا با تنظیم پارامترهای مختلف مانند لحن و زبان، نسخه های سفارشی شده ChatGPT را ایجاد کرده و با قیمت دلخواه به کاربران بفروشید. همچنین به سایر نسخه های طراحی شده در فروشگاه دسترسی خواهید داشت و می توانید به آنها امتیاز دهید. این امکان وجود دارد که در آینده از این روش توسط سایر شرکت ها استفاده شود (مثلاً تعداد زیادی از محصولات گوگل توسط بارد ارائه می شود).

دستیارهای هوشمند و مدل های چند رسانه ای سازنده وارد مرحله جدیدی می شوند

در سال ۲۰۲۴، انتظار می‌رود مدل‌های هوش مصنوعی مانند دستیارهای هوشمند و مدل‌های چندرسانه‌ای تولیدی در وضعیت بهتری نسبت به الان باشند.

اگر هوش مصنوعی می‌خواهد قابلیت‌هایی فراتر از خلاصه کردن متون و تهیه فهرست درخواست‌های شما ارائه دهد، به مواردی مانند دسترسی به برنامه‌های حمل‌ونقل، برنامه‌های صفحه گسترده و خرید بلیط نیاز دارد. به همین دلیل در سال ۲۰۲۳ شاهد چندین تلاش آزمایشی برای ارائه این قابلیت‌ها تحت عنوان «مدل‌های مبتنی بر عامل» یا «دستیاران هوشمند» بودیم، اما هیچ‌کدام به جایی نرسیدند. ما انتظار نداریم که این مدل‌ها سال آینده شروع به کار کنند، اما می‌خواهیم آن‌ها گامی به جلو بردارند، قابلیت‌های قانع‌کننده‌تری از خود نشان دهند و برخی از فرآیندهای دشوار مانند ارائه مطالبات بیمه را به خوبی انجام دهند.

مدل های چند رسانه ای نیز به مرحله ای می رسند که کاستی های آن چندان به چشم نمی آید و با حضور سازندگان ماهر، ویدئوهای تولیدی آن ها به شیوه های سرگرم کننده و جالب طراحی و ساخته می شود. به همین ترتیب، مدل‌های موسیقی مولد راه خود را در برخی از حوزه‌های اصلی مانند بازی‌ها پیدا می‌کنند. جایی که نوازندگان می توانند از این ابزارها برای ایجاد یک موسیقی متن بی پایان استفاده کنند.

محدودیت های مدل های زبان یکپارچه آشکارتر می شود

تا به حال، خوش‌بینی‌های زیادی در مورد قابلیت‌های مدل‌های زبانی در مقیاس بزرگ (LLM) وجود داشته است. در واقع، این مدل ها به قابلیت هایی فراتر از انتظار دست یافته اند و همراه با افزودن الگوریتم های محاسباتی بیشتر رشد می کنند. با این حال، از آنجایی که تحقیقات در تمام ابعاد مدل های زبان بزرگ ادامه دارد، پیش بینی سال آینده دشوار و تقریبا غیرممکن خواهد بود.

با ادامه تحقیقات در سال ۲۰۲۴، قابلیت های مدل های زبان بیشتر مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد و سپس نقاط ضعف آنها مانند ضرب اعداد بزرگ منطقی تر به نظر می رسد. همچنین شاهد کاهش تعداد پارامترها خواهیم بود به طوری که با وجود نتایج بهتر آموزش مدل پارامتری ۵۰۰ میلیاردی، از راه های موثرتری برای ایجاد این پارامترها استفاده خواهد شد.

طراحی یک مدل تک دشوار و پرهزینه است، در حالی که استقرار مجموعه‌ای از مدل‌های کوچک‌تر، خاص‌تر و چندوجهی می‌تواند به اندازه یک مدل واحد مؤثر باشد و از یک روش به‌روزرسانی ساده‌تر پشتیبانی کند. در نتیجه می توان سال ۲۰۲۴ را سالی متفاوت در ساخت پارامترهای مختلف دانست.

دنیای بازاریابی با واقعیت مواجه است

واقعیت این است که سال ۲۰۲۳ برای سال ۲۰۲۴ سخت خواهد بود. چرا که امسال تبلیغات مربوط به یادگیری ماشینی (Machine Learning) بسیار بالا و غیر واقعی بوده و ادامه این روند منجر به شکست های تجاری و شکایات متعدد برای شرکت های فعال در این زمینه خواهد شد. در نتیجه باید مراقب ادعاهای خود باشند و در تبلیغات خود وسواس داشته باشند.

همچنین می توان انتظار داشت که در سال آینده تعداد قابل توجهی از مشتریان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را کنار بگذارند. زیرا مزایای ابزارهای تولیدی نمی تواند بر خطرات و پیامدهای تهدیدآمیز آنها غلبه کند.

همچنین با رشد و توسعه قابلیت های هوش مصنوعی، ابزارها و محصولات سال ۲۰۲۳ با کاهش تعداد کاربران مواجه خواهند شد و محصولات احتمالی و جدید سال ۲۰۲۴ جایگزین خواهند شد.

اپل وارد دنیای هوش مصنوعی شد

اپل همیشه از یک الگوی ثابت برای ورود به یک حوزه پیروی می‌کند: صبر کنید، تماشا کنید، از شکست‌های شرکت‌های دیگر درس بگیرید و سپس با دستان پر وارد عمل شوید. اکنون ظاهرا زمان آن فرا رسیده است که اپل ورود خود را به صنعت هوش مصنوعی اعلام کند. دلیل این اقدام را احتمالا می توان به آمادگی اپل برای بهبود این فناوری مرتبط دانست، نه قدرتمندتر شدن رقبا و تسلط بر این صنعت.

پیش‌بینی می‌شود که هوش مصنوعی احتمالی اپل بر اجرای دستورات عملی کاربران متمرکز شود و برای این منظور سیگنال‌ها و اکوسیستم‌های زیادی را با هم ادغام کند. این هوش مصنوعی همچنین دارای درک چندوجهی (در درجه اول درک تصاویر کاربران) خواهد بود و می توانید انتظار برخی از قابلیت های محدود اما چشمگیر مانند رزرو میز رستوران و سفارش غذا را داشته باشید.

آنچه پیش بینی را کمی دشوار می کند این است که این قابلیت های ممکن چگونه ارائه خواهند شد. اپل می‌تواند این ویژگی‌ها را از طریق یک سرویس جدید و مجزا ارائه کند یا آن‌ها را با دستیار صوتی موجود خود، سیری، ترکیب کند و یک سیری پیشرفته را در دسترس کاربران قرار دهد. ممکن است اپل احساس کند سیری دیگر مانند گذشته کارآمد نیست، اما میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هر ۱۰ ثانیه یک بار «Hey Siri» را می‌گویند. بنابراین کوپرتینویی ها احتمالاً رویکرد دوم را افق میهن خواهند کرد.

پرونده های حقوقی به پایان می رسد و پرونده های جدید می رسد

در سال ۲۰۲۳، پرونده‌های زیادی در رابطه با نقض حق چاپ و سایر موارد توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوش مصنوعی تشکیل شد. اما تعدادی از آنها به صورت زنده پخش شدند و بسیاری از آنها هنوز در انتظار هستند.

احتمالاً در سال آینده بسیاری از این موارد که اصولاً و منطق مطرح شده است، به حاشیه خواهد رفت. زیرا شرکت‌ها اطلاعات مهمی مانند داده‌ها و روش‌های آموزشی هوش مصنوعی را پنهان می‌کنند تا اثبات ادعاهایی مانند استفاده از هزاران کتاب و منبع دارای حق چاپ را در دادگاه دشوار کنند.

اگرچه ممکن است این شکایت ها به پیروزی ختم نشود، اما شهادت و کشف شرکت ها را تشویق می کند که این پرونده ها را برای جلوگیری از افشای اطلاعات اختصاصی خود حل و فصل کنند. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۴، پرونده های قضایی جدیدی در مورد سوء استفاده از هوش مصنوعی تشکیل خواهد شد. این موارد می تواند شامل مواردی مانند اخراج غیرموجه کارمندان، عدم بی طرفی در استخدام و وام دهی و سایر فعالیت های به سبک هوش مصنوعی باشد. با این تفاسیر عدم وجود قوانین جهانی مرتبط با هوش مصنوعی همچنان احساس می شود.

شرکت ها به آرامی با قوانین جدید سازگار می شوند

اقدامات مهمی مانند ایجاد قوانین هوش مصنوعی که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است می تواند نحوه عملکرد صنعت هوش مصنوعی را تعیین کند، اما روند تصویب این قوانین به کندی پیش می رود. بنابراین جدا از افرادی که در ایجاد تغییرات جدی هستند، شرکت های عمومی فعال در زمینه هوش مصنوعی آرام آرام خود را با قوانین وفق می دهند. در نتیجه مدت زیادی طول می کشد تا آثار این قوانین بزرگ را ببینیم. همچنین صحبت های زیادی در مورد «ما در حال شروع فرآیند هستیم…» خواهیم شنید و احتمالاً چالش های قانونی پیرامون این قوانین وجود خواهد داشت.

در حال حاضر میلیاردها دلار صرف فناوری هوش مصنوعی می شود و احتمالاً در آینده سرمایه گذاری هایی با هدف اطمینان از توسعه ابزارهای تولیدی منطبق با استانداردها یا قوانین بین المللی مختص هر منطقه انجام خواهد شد.

متأسفانه، بعید است که تغییراتی در مقررات فدرال ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۴ ایجاد شود. از آنجایی که دولت و رای دهندگان ایالات متحده بیشتر درگیر افق میهنات سال آینده خواهند بود، تمرکز کمی بر روی قوانین هوش مصنوعی خواهد بود.

هوش مصنوعی بر افق میهنات ۲۰۲۴ آمریکا تأثیر خواهد گذاشت

یکی از نگرانی های اصلی مربوط به سوء استفاده احتمالی از هوش مصنوعی و ایجاد محتوای نادرست است. با داغ شدن افق میهنات، انتظار داشته باشید که حساب‌های کاربری جعلی و وبلاگ‌ها محتوای مزخرف را ۲۴ ساعته و هفت روزه ارسال کنند. این اکانت ها و افراد پشت سر آنها می توانند مطالب مختلفی را با اخبار و تصاویر جعلی در فضای مجازی ایجاد و منتشر کنند. همه این اقدامات باعث می شود مردم اعتماد خود را نسبت به آنچه می خوانند و می بینند از دست بدهند. البته برخی از سیاستمداران یا کاندیداها با وجود چنین شرایطی همچنان برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

از سوی دیگر، سازمان‌ها احتمالاً تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی را برای پشتیبان‌گیری از فهرست رأی‌دهندگان، چالش‌های شمارش آرا و موارد دیگر ارائه خواهند کرد.

تأثیر ویدیوها و محتوای صوتی را نباید نادیده گرفت. اگرچه این ویدئوها کامل نیستند و از منابع مختلف، مصاحبه ها یا فایل های صوتی گرفته شده اند، اما تاثیرگذار هستند. با وجود چنین محتوایی، این سوال پیش می‌آید: “به چه کسی اعتقاد داری؟” پاسخ به این سوال چیزی است که برخی افراد باید بدانند.

اگرچه تلاش هایی برای جلوگیری از انتشار مطالب گمراه کننده صورت گرفته است، اما حذف این گونه پست ها توسط گوگل و متا به کندی انجام می شود و عملکرد X (توئیتر سابق) در این زمینه تعریف نشده است. وجود چنین ابزارهایی قطعا دموکراسی و عدالت افق میهناتی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا