اخبار اقتصاد ایران

فوری؛ وام مسکن 800 میلیونی دولت پزشکیان برای مستاجران

سید عباس حسینی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن نهضت ملی مسکن آغاز شده است، گفت: بخشنامه بانک مرکزی هنوز برای ما ارسال نشده است. کلیه خدمات بانکی بر اساس مصوبات شورای عالی پول و اعتبار است که پس از تصویب به اطلاع ما خواهد رسید.

وی یادآور شد: تاکنون برای بیش از ۳۸۴ هزار واحد قرارداد بسته ایم که از این تعداد ۲۱۱ قرارداد منعقد کرده ایم که متعهد به پرداخت آن هستیم. امروزه پرداخت نقدی بانک مسکن حدود ۱۰۰ فقره همت است که معادل ۷۰ درصد تسهیلات پرداختی سایر بانک ها است.

وی درباره تسهیلات بانک مسکن نیز گفت: تسهیلات را با توجه به منابع و سپرده ها به مردم پرداخت می کنیم. یکی از طرح های این بانک برای افزایش جذب سرمایه رونمایی شد.

مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: پرداخت وام در بانک مسکن متوقف نشده است.

حسینی همچنین در خصوص برنامه بانک مسکن برای افزایش سقف وام مسکن، اظهار کرد: وام در شبکه بانکی یا بدون سپرده است یا بدون سپرده. نمونه ای از بازار تسهیلات بدون سپرده، اوراق تسه (شفعه وام مسکن) است که مردم می خرند و هر چه مبلغ وام بیشتر باشد، اقساط آن بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه نرخ سود اوراق بورس اوراق بهادار ۲۳ درصد است، تاکید کرد: تعیین نرخ سپرده و سود تسهیلات بانکی برگرفته از مصوبات شورای عالی پول و اعتبار و در چارچوب بخشنامه های بانک مرکزی است. در صورت واریز، قیمت ها با توجه به سود کاهش می یابد.

به گفته وی، نرخ سود نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت و این موضوع بر اقساط تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین در ۲ سال اول بازپرداخت مبلغ اقساط حدود ۵.۹ میلیون تومان است.

ماجرای وام گیرندگان بانک وام مسکن چیست؟

پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه واریز سپرده های انبوه سازان برای دریافت تسهیلات از سوی بانک مسکن با قوت ادامه دارد، گفت: تعادلی بین تورم و میزان تسهیلات پرداختی وجود ندارد.

متن کامل گفتگوی فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور را می خوانید:

آیا ماجرای سپرده گذاری ۶ ماهه سازندگان عمده برای دریافت تسهیلات بانکی در بانک مسکن همچنان ادامه دارد؟ زیرا سال گذشته این موضوع مورد انتقاد سازندگان قرار گرفت.

افت سپرده در سال گذشته نیز وجود داشت و اتفاقا امسال نیز با قدرت بیشتری توسط بانک مسکن ادامه دارد. انبوه سازان برای دریافت تسهیلات مسکن باید ۱۵ تا ۲۰ درصد سپرده خود را در بانک مسکن واریز کنند تا بتوانند تسهیلات بانکی دریافت کنند. اما معتقدیم برخی اقدامات این بانک حتی این سپرده را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد. به هر حال قبلا می گفتند برای گرفتن تسهیلات بانکی باید ۱۵ درصد سپرده یک ساله واریز شود. امسال این رقم به ۲۰ درصد رسیده است. به هر حال اگر تدابیری در کنار هم گذاشته شود متوجه می شویم که نسبت به سال گذشته این میزان سپرده به ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است.

با این حساب امسال سپرده های انبوه سازندگان در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات بانکی و وام مسکن ادامه دارد؟

امسال شرایط سختی خواهیم داشت. علاوه بر این که در حالت اجرا، انبوه سازان با چالش هایی روبه رو هستند، زیرا اتفاق بزرگی که افتاد این است که اگر شرایط دریافت تسهیلات را داشته باشید، واحد مسکونی باید حداقل ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد تا بانک مسکن. برای پرداخت اولین قسط وام مسکن. . یعنی زمین داشتن. شما اسکلت و بخشی از تسهیلات را نصب کرده اید تا بتوانید اولین قسط تسهیلات بانکی را دریافت کنید. این اقدام بانک مسکن فاجعه ای است که به نوعی تولید مسکن را درهم کوبیده است.

برای حل مشکل با مدیرعامل بانک مسکن جلسه ای برگزار نکرده اید؟

قبل از سال جلسه ای با مدیرعامل بانک مسکن برگزار کردیم. در مورد مکمل های جهش تولید مسکن نیز صحبت هایی شد چرا که در هر صورت مسکن ملی برنامه عملیاتی دولت است. ما معتقدیم باید برای اصلاح مذکور در سیاست های اعتباری سال جدید اصلاح شود. اما در سال جدید شاهد هستیم که اتفاق مثبتی نیفتاده و شرایط دریافت وام بانکی از بانک مسکن سخت شده است.

به نظر می رسد پس از گذشت حدود دو ماه از سال همچنان دسترسی به وام بانکی مشکل است؟

فقط مربوط به این دو ماه نیست. با این حال، سطح دسترسی فعالان بخش خصوصی و مسکن به تسهیلات دور از دسترس است.

آیا در جلسه ای که با مدیرعامل بانک مسکن داشتید به این موضوع اشاره نشد که چون بانک مسکن ورشکسته است نمی تواند وام بدهد؟

در این جلسه صحبتی از ورشکستگی بانک مسکن نشد. اما موضوع ما کاملا تخصصی بود و تاکید ما این بود که پرداخت تسهیلات تسهیل شود. چرا که تسهیلات بانکی و پرداخت وام به هیچ وجه با تورم همخوانی ندارد و همواره تورم از میزان تسهیلات بانکی جلوتر بوده است. به نوعی می توان گفت تعادلی بین تورم و میزان تسهیلات وجود ندارد.

راه نجات بخش مسکن چیست؟

تنها راه نجات از این وضعیت حضور جدی دولت به عنوان سیاستگذار اصلی بازار مسکن است. اگر دولت تدبیر جدی داشته باشد، تکلیف فعالان و افراد شاغل در بازار برای سال ۱۴۰۳ بیشتر مشخص می شود و می دانند چه اقداماتی باید انجام دهند تا بیشتر متضرر نشوند. گردش نقدینگی در این بازار می تواند چرخ بسیاری از کسب و کارها را بچرخاند. بنابراین در صورت ادامه رکود این بازار معیشت صدها نفر به خطر می افتد. به عنوان مثال سال گذشته که وضعیت بازار معاملات ملکی به این شکل شد، صدها واحد صنفی و دفتر مشاوره املاک تعطیل و هزاران نفر بیکار شدند.

به نظر می رسد بازار مسکن امسال از رکود خارج نمی شود؟

با توجه به وضعیت درآمدی مردم و متقاضیان مسکن، بعید است امسال بتوان از رکود بازار خارج شد. تنها راه حل باقی مانده دخالت جدی دولت در وضعیت بازار است. دولت سیزدهم باید برای امسال یک برنامه فوری و سیاست درستی بیندیشد تا اندکی صنعت ساختمان و مسکن را نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا