بانک و بیمه

سوءمدیریت بیمه‌ها و سازمان هدفمندی یارانه‌ها علت کمبود دارو

به گزارش افق میهن، شهرام کلانتری امروز در چهل و ششمین همایش روز ملی داروسازی گفت: ۴۶ شعبه انجمن داروسازی در ایران داریم پرافتخارترین و بالاترین رتبه در بین رشته های دانش آفرین علوم پزشکی ایران، رشته داروسازی است. .

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد داروسازان در داروخانه ها فعالیت می کنند و داروسازان در دسترس ترین گروه ارائه دهندگان در جامعه پزشکی هستند که بیشترین توصیه های دارویی را به مردم ارائه می دهند.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: امروز ۳۲ هزار داروساز در کشور داریم که از این تعداد ۲۶ هزار نفر اعضای فعال انجمن داروسازان ایران هستند. این جمعیت بعد از پزشکان عمومی بزرگترین گروه ارائه دهندگان در جامعه پزشکی را نشان می دهد

پلیس تصریح کرد: برای حوزه پزشکی نیاز به برنامه راهبردی جامع داریم اما این طرح وجود ندارد و باید این مشکل توسط وزارت بهداشت دولت چهاردهم حل شود. در حال حاضر مشکلات اقتصادی در بخش پزشکی وجود دارد که می‌توان آن را به برنامه‌ریزی ضعیف شرکت‌های بیمه و سازمان‌های تامین مالی ردیابی کرد. دلیل این امر این است که تولیدکنندگان دارو، سرمایه خود را به دارو تبدیل کرده و این داروها را به مردم تحویل می دهند. زمانی که مدارک این داروها به سازمان های بیمه گر تحویل داده می شود، پول آنها با تاخیر زیاد پرداخت می شود و باعث ایجاد مشکل نقدینگی و مشکلات اقتصادی در زنجیره تامین دارو شده است.

وی گفت: آنچه داروسازان را از ارائه خدمات بهینه باز می دارد به دلیل مشکلاتی است که در دستگاه های تصمیم گیری، اجرایی و قانون گذاری وجود دارد برخی تصمیمات، مداخلات و سیاست ها در وزارتخانه های مستقل مانند وزارت اقتصاد و مقررات زدایی رخ می دهد کمیته ای که ناشی از نقش ضعیف وزارت بهداشت در نظارت بر نظام سلامت است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در سال های اخیر تصمیمی خارج از وزارت بهداشت و تحت فشار یکی از کمیسیون های مجلس، منجر به افزایش ناگهانی تعداد داروخانه ها در کشور شد و چنین تصمیمی منجر به تکثیر دارو شد. موجودی در داروخانه های جدید در حالی که سیستم دارویی به هیچ وجه آمادگی پر کردن انبار این داروخانه ها را نداشت.

رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با فعالیت پلتفرم ها در حوزه پزشکی، گفت: ما با اقتصاد دیجیتال و توسعه خدمات دیجیتالی مشکل نداریم، بلکه با پرونده پزشکی مردم مشکل داریم دست کسانی که از روی غفلت، منافع مردم را در نظر نمی گیرند، شامل نمی شود. و اختیار این کار را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا