اخبار اقتصاد ایران

واریز 3 میلیون علی الحساب به حساب بازنشستگان از امشب قطعی شد؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پرداخت علی الحساب همسان سازی بر اساس مصوبه دولت را نشان دهنده آغاز این روند در سازمان اعلام کرد. میرهاشم موسوی واریز سه میلیون تومانی را دلیل همسان سازی حقوق بازنشستگان و معیشت بازنشستگان عنوان کرد که تاکنون ماه هاست فروردین تا خرداد انجام شد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در توضیحات جدیدی که درباره تناسب مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه کرد، در این باره گفته است: در تامین اجتماعی تناسب مستمری پیش از این در دو دوره انجام شده است. در این دوره که تامین اجتماعی برابر مصوبه دولت پرداخت می کرد. یعنی این روند در تامین اجتماعی شروع شده است.

بر اساس آنچه در قانون برنامه هفتم و لایحه اصلاحی آن به ما محول شده است، تعدیل متناسب را برای بازنشستگان انجام خواهیم داد و انشالله مشکلی نخواهیم داشت. ما معتقدیم که تناسب باید برای همه گروه های مستمری بگیران اعم از حداقل حقوق بگیران و سایر سطوح اجرا شود.

همین هفته گذشته کارگروه مشترکی با کانون عالی بازنشستگان تشکیل دادیم تا نحوه اجرا و احکام، شرایط مالی و سایر شرایطی که برای تسریع در کار نیاز داریم مشخص شود. البته منابع ما محدود است اما باید آنچه در قانون آمده است انجام دهیم تا حداقل بخشی از معیشت مستمری بگیران پرداخت شود.

آخرین هدیه دولت سیزدهم به این دسته از بازنشستگان

تطبیق حقوق بازنشستگان موضوعی مهم و حساس در سیاست ها و برنامه های اقتصادی و اجتماعی کشورهاست. یکسان سازی حقوق بازنشستگان مستلزم بررسی دقیق و برنامه ریزی راهکارهای محکم برای تحقق آن است. این اقدام باید با رعایت اصول عدالت و پایداری با توجه به شرایط اقتصادی کشور به منظور بهبود وضعیت بازنشستگان و حفظ تعادل در نظام بازنشستگی انجام شود.

با تدوین و تصویب قانون برنامه هفتم، قوانین جدیدی برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد که به استناد جزء ۲ بند «ر» ماده ۲۸، در خصوص اجرای تناسب، صراحتاً در راستای آن است. با اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تامین اجتماعی طی سه سال اول برنامه موظف به تعدیل مستمری بازنشستگان “بدون حداقل دستمزد” شد تا در پایان در سال سوم برنامه نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری باید متناسب باشد.

اما این قانون در حالی تصویب شد که حداقل حقوق بگیران سازمان تامین اجتماعی که ۷۰ تا ۷۵ درصد بازنشستگان این سازمان را تشکیل می دهند، مزایا را در نظر نگرفته و تنها افراد غیرحداقلی را مشمول تناسب می دانند.

در همین حال، اواخر تیرماه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از ارائه لایحه تناسب حداقل دستمزد به مجلس خبر داد و اعلام کرد با توجه به اینکه دولت پس از ابلاغ، تناسب حقوق بازنشستگان را آغاز کرده است. از قانون بودجه و مبلغی به عنوان علی الحساب و آئین نامه پرداخت شد، لازم بود حقوق قطعی و مقطوع بازنشستگان به تناسب در چارچوب قانون برنامه که به تصویب شورای شهر رسید، محاسبه شود. وزرا اما در روند بررسی آیین نامه مشکلی وجود داشت و آن این بود که حداقل حقوق بگیران از این تناسب محروم شدند.

بر این اساس، ۲۹ مردادماه بود که لایحه اصلاحی تناسب حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم توسعه توسط محمد مخبر سرپرست وقت رئیس جمهور به شورای اسلامی ارائه شد.

لذا در راستای اجرای اصول ۷۴ و ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «لایحه اصلاحی جزء (۲) بند (ر) ماده (۲۸) و تبصره (۴) ماده (۲۹) قانون. در مورد برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران» که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، هیأت وزیران با دو فوریت تصویب و با ضمیمه برای تشریفات قانونی ارائه شد. بر اساس ماده ۱ این لایحه، در جزء ۲ بند (ر) ماده (۲۸) قانون عبارت «غیر حداقل پرداختی» حذف و تبصره «حداقل تناسب متعلق معادل ۱۰ درصد است». از حداقل دستمزد قانون کار همه ساله و در مورد افرادی که مستمری آنها به نسبت سنوات پرداخت بیمه پرداخت می شود، این مبلغ متناسب با سابقه پرداخت حق بیمه آنها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا