فرهنگ و هنر

بورس، سکه، دلار و یا مسکن؛ کدام بازار بیش‌ترین بازدهی را دارد؟


افق میهنی –

در بازارهای مالی ایران سرمایه گذاری کوتاه مدت با ریسک بالایی همراه است و هیچ بازاری مزیت ثابتی ندارد. از طرفی بورس و سکه بازدهی قابل توجهی را در میان مدت و بلندمدت ارائه می کنند، به خصوص بورس که با افزایش افق سرمایه گذاری، عملکرد بهتری دارد. در بلندمدت، مسکن کمترین بازدهی را در بین بازارهای مورد بررسی نشان می‌دهد. این یافته‌ها بازار سهام و سکه‌ها را گزینه‌های جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت می‌کند.

یکی از دغدغه های همیشگی مردم در طول زندگی مدیریت سرمایه و دارایی هایشان بوده است. در ایران شرایط پیچیده بازار و ریسک های موجود، فرآیند سرمایه گذاری را دشوارتر کرده است. نوسانات ارزی، تحریم ها و عدم شفافیت در حوزه سیاست گذاری تنها بخشی از مشکلات موجود است که پیش بینی بازارها را دشوار می کند. سرمایه گذاری به طور کلی یک موضوع بسیار پیچیده و چند وجهی است. در واقع یک سرمایه گذاری موفق مستلزم بررسی و تجزیه و تحلیل جنبه های مختلف از جمله ریسک، کارایی، نقدینگی و … است و همین چندبعدی بودن موضوع سرمایه گذاری با بازدهی مناسب را دشوار کرده است و در مقیاس جهانی افراد عادی کمتر هستند. احتمالاً مستقیماً وارد بازارهای مالی، به ویژه بازارهای نوسان می شود.

در این شرایط سوال مهم این است که کدام بازار اقتصاد ایران برای سرمایه گذاری مناسب است؟

اگرچه همانطور که گفته شد سرمایه گذاری مناسب بر اساس ابعاد مختلفی مانند ریسک و بازده تعریف می شود، اما در این گزارش تنها به یک بعد یعنی بازدهی می پردازیم. بنابراین شاید بهتر باشد سوال خود را اینگونه بپرسیم:

کدام بازار در اقتصاد ایران بازده و سود بیشتری را به همراه دارد؟

برای پاسخ به این سوال، از میان بازارهای مختلف، چهار بازار اصلی کشور یعنی سکه (سکه امامی)، بورس (شاخص کل بورس)، مسکن (متوسط ​​قیمت مسکن در تهران) و دلار را در نظر می گیریم. همچنین به منظور بررسی جامع بازارهای اقتصادی ایران، بازدهی را در سه افق زمانی کوتاه مدت (یک ساله)، میان مدت (سه ساله) و بلندمدت (پنج ساله) بررسی می کنیم.

هیچ بازاری در کوتاه مدت برنده نمی شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از بازارهای مورد بررسی در کوتاه‌مدت بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲ برنده مطلق نبودند، به عبارت دیگر، هر سال یک بازار برنده بازار بوده و بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال، در حالی که در سال ۲۰۱۹، بازار سهام بازدهی یک ساله حدود ۳۵۰ درصدی را به دست آورد که بهترین عملکرد را نسبت به سه بازار دیگر داشت، اما در سال ۱۴۰۰، این بازار تنها ۴ درصد بازدهی داشت که بدترین عملکرد است. در میان بازارهای مورد بررسی قرار گرفت.

نمودار زیر بازدهی کوتاه مدت بازارهای مورد نظر را نشان می دهد. اعداد نمودار میانگین بازده کوتاه مدت را در ماه های مختلف سال نشان می دهد. به عنوان مثال برای محاسبه بازدهی کوتاه مدت سکه، بازده یک ساله سکه را برای ماه های مختلف محاسبه کردیم و میانگین آن را به عنوان بازده کوتاه مدت هر سال در نظر گرفتیم.

این به وضوح نشان می دهد که سرمایه گذاری کوتاه مدت چقدر می تواند مخاطره آمیز باشد، به خصوص برای افراد غیر حرفه ای. به طور خاص، فرض کنید شخصی بازار مسکن را برای سرمایه گذاری کوتاه مدت در سال ۲۰۱۹ انتخاب می کند که بدترین عملکرد را در بین چهار بازار مورد بررسی در آن سال داشته است. این فرد با مشاهده بازدهی ۳۵۰ درصدی بورس در سال ۱۳۹۸، سرمایه خود را از بازار مسکن خارج کرده و وارد بورس می شود. اما در سال ۱۴۰۰ بورس با ثبت بازدهی ۴ درصدی بدترین عملکرد را داشته و از سوی دیگر مسکن با ۳۶ درصد بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده است. موضوعی که نشان می دهد استراتژی کوتاه مدت و انتخاب اشتباه چگونه می تواند بر بازده سرمایه گذاری شما تأثیر بگذارد.

اگرچه نمی توان در بین چهار بازار تحلیل شده، یک بازار را برنده کوتاه مدت دانست، اما برای اینکه دید بهتری نسبت به عملکرد بازارها در کوتاه مدت داشته باشیم، آنها را بر اساس امتیازدهی رتبه بندی می کنیم.

برای این منظور به هر بازار برای هر سال امتیازی بین یک تا چهار می دهیم. بازاری که بیشترین بازدهی را داشته باشد امتیاز چهار و بازاری که کمترین بازدهی را داشته باشد امتیاز یک خواهد داشت. در نهایت امتیاز کل هر بازار را برای ۱۲ سال بدست می آوریم که در جدول زیر نشان داده شده است.





سکه دلار بازار سهام مسکن
۳۴ ۲۹ ۲۸ ۲۹

همانطور که مشخص است، اگرچه بازار سکه بالاترین امتیاز را کسب کرده است، اما عملاً تفاوت معناداری بین بازارهای مورد بررسی وجود ندارد. این موضوع به ویژه در میان بازارهای ارز، بورس و مسکن مشهود است. بنابراین به نظر می رسد برای افراد عادی و غیرحرفه ای، استراتژی کوتاه مدت می تواند بر سرمایه گذاری آن ها تاثیر بگذارد و بازده خوبی نخواهند گرفت.

برنده بورس میان مدت میدانی و سکه!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان‌مدت (سه سال)، بازار سهام به‌طور میانگین بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارها به سرمایه‌گذاران داده است. به طوری که در ۱۲ سال مورد بررسی، بورس بیشترین بازدهی میان مدت ۹ سال گذشته را داشته است. بعد از بورس می توان گفت سکه بیشترین بازدهی را به ثبت رسانده است. البته در این زمینه باید به دو نکته مهم اشاره کرد.

اولاً: بازده بورس بر اساس بازدهی شاخص کل محاسبه می شود، به این معنی که اگر شخصی سبد سرمایه گذاری خود را با توجه به اهمیت سهام مختلف در محاسبه شاخص تشکیل داده باشد، چنین بازدهی کسب کرده است. به عبارت دیگر، بازده پرتفوی های مختلف سرمایه گذاری متفاوت خواهد بود.

دوم: بازدهی بسیار بالای بورس در سال های پایانی دهه ۹۰ باعث ایجاد تفاوت هایی با سایر بازارها شده است، در صورتی که به طور کلی تفاوت قابل توجهی با بازار سکه وجود ندارد.

نمودار زیر بازده میان مدت بازارهای مورد نظر را نشان می دهد.

بازدهی سود سکه صرافی مسکن دلار (2)

همانند قسمت قبل، برای اینکه تصویر واضح تری از عملکرد بازارها به دست آوریم، آنها را با توجه به نکات جدول زیر رتبه بندی می کنیم.





سکه دلار بازار سهام مسکن
۳۴ ۲۵ ۴۰ ۲۲

همانطور که مشخص است بورس و سکه بازدهی بالاتری نسبت به بازار مسکن و دلار دارند. اگرچه برخلاف بازار کوتاه مدت سکه در مقابل بورس حرفی برای گفتن ندارد اما همچنان بازاری سودآور محسوب می شود. بازارهای ارز و مسکن در رتبه های بعدی پر سود هستند.

مسکن بازنده بلامنازع بازارها در بلندمدت است

در مرحله آخر کارایی چهار بازار مورد نظر در بلندمدت (پنج ساله) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بازده بلندمدت تقریباً مشابه بازه زمانی میان مدت است، اما یک تفاوت عمده وجود دارد. محاسبات نشان می دهد که در بلندمدت، بازار مسکن بدترین عملکرد را داشته است. نمودار زیر بازده میان مدت بازارهای مورد نظر را نشان می دهد.

بازدهی سود سکه صرافی مسکن دلار (3)

همانند دو قسمت قبل، برای اینکه تصویر بهتری از عملکرد بازارها به دست آوریم، آنها را با توجه به نکات جدول زیر رتبه بندی می کنیم.





سکه دلار بازار سهام مسکن
۳۳ ۲۵ ۴۴ ۱۸

همانطور که گفته شد، نتایج تقریباً مشابه نتایج میان مدت است، اما دو تفاوت عمده وجود دارد.

  • در بلندمدت، بازار سهام از بازار سکه بیشتر فاصله گرفته است. به عبارت دیگر، هر چه افق سرمایه گذاری طولانی تر باشد، سودآوری بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها بیشتر است.
  • مسکن در درازمدت قطعا یک بازار زیانده است. به گونه ای که طی ۱۲ سال مورد بررسی کمترین بازدهی بلندمدت ۸ سال اخیر را به سرمایه گذاران داده است!

در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

این گزارش نشان می دهد که در بازارهای مالی ایران، انتخاب استراتژی سرمایه گذاری مناسب به ویژه در کوتاه مدت می تواند چالش برانگیز باشد. هیچ بازاری به طور مداوم در کوتاه مدت برنده نشده است و عملکرد بازار از سال به سال متفاوت است. این موضوع ریسک سرمایه گذاری کوتاه مدت را برای افراد غیرحرفه ای افزایش می دهد. بورس و سکه در میان مدت و بلندمدت بازدهی بالاتری نسبت به مسکن و دلار داشته اند به خصوص بورس که با افزایش افق سرمایه گذاری عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. از سوی دیگر، مسکن در بلندمدت بازدهی کمتری نسبت به سایر بازارها داشته است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بورس و سکه به‌ویژه برای سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند گزینه‌های جذاب‌تری باشد، در حالی که سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و سرمایه‌گذاری مسکن نیازمند دقت و توجه بیشتری است.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا