ترندهای روز

آلودگی نفتی آذربایجان در سواحل ایران!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک کارشناس حوزه آب با بیان اینکه ورود فاضلاب به دریای خزر منجر به افزایش فسفات و نیترات در این دریاچه شده است، گفت: اگر آلودگی نفتی در حین استحصال نفت آذربایجان وارد دریا شود، طبیعتا وارد سواحل دریاچه می شود. ایران و این موضوع باید در مذاکرات دو کشور مورد بحث قرار گیرد.» در نظر گرفته شود.”

آلودگی نفتی آذربایجان در سواحل ایران!

محمدابراهیم رئیسی درباره عقب نشینی آب دریاچه خزر گفت: مهمتر از پیشروی یا عقب نشینی آب دریاست. کیفیت آن مهم و در خطر است. اکنون خزر در حال تبدیل شدن به حوضه ای پر از آب و فاضلاب آلوده است، از یک سو آلودگی نفتی آذربایجان به سواحل ما می رسد و از سوی دیگر فاضلاب شهرهای سواحل کشورمان وارد خاک می شود. دریا

حمل و نقل دریای خزر از رونق سقوط کرد

وی افزود: اکنون بدون توجه به پیشرفت و پسرفت; دریای خزر به دلیل تولید موجودات دریایی در حال از دست دادن ویژگی های اقتصادی خود است و در عین حال از رونق قبلی در حمل و نقل دریایی برخوردار نیست، بنابراین به جای نگرانی از پیشرفت و پسرفت باید نگران شرایط باشیم. از خدمات اکوسیستمی که دریای خزر به ما ارائه می کرد. به طوری که تعداد ماهیان کم و به همین نسبت تعداد صیادان افزایش یافته و این موضوع شیلات خزر را تحت تاثیر قرار داده است.

نیترات و فسفات خزر افزایش یافته است

این کارشناس آب با بیان اینکه رشد بی رویه سواحل ها حجم زیادی فاضلاب را وارد دریا کرده است و جلبک های سبز ناشی از وجود نیترات و فسفات در آب است. و سازها را از بین برد، اما نگران بودن و چیزی شبیه دریاچه ارومیه برای خزر حادثه ژول ورنی است و یکی از دلایل آن این است که روسیه کانالی برای رفع انسداد دریای خزر ساخت و دریاچه به مجموعه ای بزرگتر از آب تبدیل شد. آزاد وصل بود، بنابراین اگر دلیل قهقرایی تناوب رفت و برگشت دریا باشد، برگشت پذیر خواهد بود و مسائلی مانند برداشت آب و نرم کننده ها باعث کاهش حجم آب خزر شده است. لیسانس نیست.

خلیج گرگان منشا گرد و غبار است

وی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی، استفاده از آب های زیرزمینی و سدهای ساخته شده در عقب نشینی آب دریا موثر بوده است. گرد و غبار است و قطعا استان های ساحلی را از نظر اقتصادی تحت تاثیر قرار می دهد.

۵۸ هزار میلیارد تومان خسارت گرد و غبار

رئیسی با بیان اینکه گرد و غبار حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می کند، افزود: این میزان خسارت یک دهم درصد دیه است که در کشور دوم است، مازندران و گلستان ۴.۵ درصد از منابع طبیعی کشور را دارند و اگر گرد و غبار باعث شود. خسارت به این استان ها فقط از این قضیه ۲ هزار میلیارد تومان ضرر می کنیم و اگر روند عقب نشینی دریا ادامه پیدا کند، بنادر باید جلوتر رفته و هزینه بیشتری را به دنبال داشته باشد.

کاهش ماهیان خزر

به گفته وی؛ با کاهش تعداد ماهیان خزری، کاهش آب خزر بر درآمد گردشگری استان های شمالی تأثیر می گذارد.

مذاکره با آذربایجان

این کارشناس آب در ادامه به موضوع آلودگی نفتی که از آذربایجان وارد خزر می شود، تصریح کرد: موضوع مهمی که باید به آن توجه کنیم و در روابط دو کشور مورد مذاکره قرار گیرد، موضوع آلودگی از طرف آذربایجان است. وارد سواحل ایران می شود، امسال باید از فرصت بیست و نهمین دوره جام باکو که به بررسی مهم ترین تغییرات اقلیمی جهان می پردازد، استفاده کرد و درباره آن صحبت کرد.

آلودگی نفتی آذربایجان در سواحل ایران

وی تصریح کرد: جمهوری آذربایجان پس از استقلال بر روی منابع نفت و گاز به عنوان منبع اصلی درآمد تمرکز کرد و اکنون از منابع نفتی خزر استخراج می کند. آذربایجان؛ اگر آلودگی نفتی وارد دریا شود طبیعتا وارد سواحل ایران می شود و این موضوعی است که باید در مذاکرات مورد توجه قرار گیرد.

فاضلاب با خزر چه می کند؟

رئیسی گفت: علاوه بر آلودگی نفتی از آذربایجان; مشکل عدم وجود شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب در شهرهای ساحلی است که باعث ورود فاضلاب به دریا و افزایش این آلودگی و نامناسب شدن محیط برای گردشگری و رشد موجودات دریایی از جمله گونه در حال انقراض کاسپین شاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا