اخبار اقتصاد ایران

تثبیت شاخص‌کل در کانال دو‌ میلیون واحد/ رشد بازار بورس در سه روز معاملاتی اخیر :: افق میهن

بورس تهران به سرعت به ضرر کانال ۲ میلیون واحدی واکنش نشان داد و تنها پس از ۳ روز معاملاتی توانست سطح از دست رفته را بازیابی کند.

به گزارش افق میهن، پس از اجرای «مانور پولی» در بورس، سرمایه واقعی وارد بازار شد و شاخص ها با رشد مواجه شدند. به گفته کارشناسان حضور رئیس جمهور در مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی اعتماد سهامداران را به خود جلب کرده و شاخص اصلی این بازار توانست بار دیگر از ابر کانال ۲ میلیون واحدی عبور کند.

سالن شیشه ای پس از ۱۳ روز خسته کننده در شروع مرداد ماه در ۳ روز معاملاتی نشانه های امیدواری را به سرمایه گذاران منتقل کرد. فروکش تنش های منطقه ای، کاهش سایه جنگ از خاورمیانه، خبر تزریق پول توسط سیستم بانکی، رسیدن برخی نمادها به سطوح ارزشی می تواند روند نزولی بازار را تغییر دهد. نیز به رشد خود ادامه داد.

همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن علنی مجلس درباره ضرورت پیش بینی پذیری اقتصاد و حذف قیمت گذاری دستوری بر اساس برنامه هفتم توسعه صحبت کرد که در کوتاه مدت می تواند بخشی از زیان دیدگان را جذب کند. اعتماد بازیگران

بورس تهران به سرعت به ضرر کانال ۲ میلیون واحدی واکنش نشان داد و تنها پس از ۳ روز معاملاتی توانست سطح از دست رفته را بازیابی کند. بی اعتمادی سرمایه گذاران در طول مرداد بازار را به سمت نزولی سوق داد، اما با شکسته شدن روند نزولی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، امیدی به آینده بازار ایجاد شد که در هفته جاری نیز ادامه یافت. از سوی دیگر افزایش دامنه نیز ناشی از شدت رکود بازار است. آخرین روز معاملاتی با رسیدن شاخص به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به پایان رسید که حاکی از رشد ۰.۹ درصدی نسبت به روز شنبه است که بالاترین رشد شاخص از ۲۶ تیرماه سال جاری است.

شاخص هم وزن به عنوان معیار فضای کل بازار، سومین روز خود را در سبز همسو با شاخص کل تجربه کرد و با رشد ۰.۹۱ درصدی به رقم ۶۳۸ هزار و ۸۳۱ واحد رسید. این در حالی است که بازار فرابورس با شیب کمتری به رشد خود ادامه داد و نسبت به اولین روز معاملاتی هفته تنها ۰.۳۲ درصد افزایش را به ثبت رساند. با وجود ۳ روز معاملاتی متوالی رشد شاخص های بازار، همچنان بی اعتمادی فضای تالار شیشه ای را احاطه کرده و برخی از بازیگران به آینده بازار خوش بین نیستند. با وجود وعده دولت مبنی بر تزریق پول به بازار، هنوز اقدامی صورت نگرفته است که می تواند به اعتماد سرمایه گذاران لطمه بزند.

همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت چهاردهم در جلسه علنی مجلس با موضوع بررسی صلاحیت وزرای کابینه پیشنهادی و با توجه به فضای بی اعتمادی حاکم بر بازار، یکی از اهداف مهم را عنوان کرد. پیش بینی اقتصاد با هدف افزایش اعتماد عمومی سرمایه گذاران و سهامداران بورس است به طوری که بورس به نماد اعتماد سهامداران تبدیل شود.

وی همچنین افزود: با تسریع در اجرای قانون تامین مالی تولید و زیرساخت، گام های اساسی برای استفاده از این قانون برداشته می شود.

وی همچنین افزود: بر اساس برنامه هفتم توسعه از قیمت گذاری اجباری و دخالت های بی مورد در اقتصاد جلوگیری می شود و با اعطای مشوق های مالیاتی به واحدهای تولیدی برای رونق تولید تلاش می شود.

به عقیده برخی کارشناسان، اظهارات وزیر پیشنهادی مبنی بر حذف قیمت‌گذاری دستوری و عدم مداخله دولت در بازار می‌تواند در کوتاه‌مدت موجی از خوش‌بینی ایجاد کند، اما در بلندمدت ادامه آن منوط به اقدامات سیاست‌گذاران است. اثر مثبت آن

رشد بازار در سه روز معاملاتی اخیر را می توان به سه عامل اصلی نسبت داد. مهم ترین عامل کم رنگ شدن سایه جنگ از خاورمیانه است، پس از فروکش تنش ها در خاورمیانه، تلاطم بازار کمی آرام شد. عامل بعدی را می توان کاهش قیمت برخی نمادها و رسیدن به ارزش بالایی دانست که برخی سرمایه گذاران را مشتاق خرید کرده است. اخبار منتشر شده از تزریق نقدینگی آخرین عامل رونق نسبی بازار طی ۳ روز معاملاتی اخیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا