ترندهای روز

جزایر اسکاتلند ممکن است رازگشای دوران «زمین گوی برفی» باشند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

به گفته محققان، گروهی از جزایر در منطقه اسکاتلند می توانند به حل یکی از بزرگترین اسرار سیاره کمک کنند.

آنها دریافتند که بهترین شواهد ورود زمین به بزرگترین عصر یخبندان سیاره، حدود ۷۲۰ میلیون سال پیش، در جزایر Garolach در سواحل غربی اسکاتلند یافت شده است.

عصر یخبندان بزرگ که تقریباً کل سیاره را در دو مرحله به مدت ۸۰ میلیون سال پوشانده بود، عنوان “زمین گلوله برفی” را به خود اختصاص داده است.

در پایان این دوره بود که زندگی حیوانات برای اولین بار روی زمین ظاهر شد.

به جز جزایر گارولاچ، سنگ های حاوی سرنخ هایی از این یخبندان تقریباً در همه جا گم شده اند.

محققان امیدوارند که سنگ های این جزایر به ما بگویند که چرا زمین برای مدت طولانی یخ زده بود و چرا این یخ زدن برای پیدایش حیات در این سیاره ضروری بود.

اما لایه‌های سنگ را می‌توان به‌عنوان صفحاتی از یک کتاب تاریخی در نظر گرفت که هر لایه حاوی جزئیاتی از وضعیت زمین در یک دوره زمانی در گذشته‌های دور است.

گمان می رود که تمام آثار منتهی به دوره مهم زمین گلوله برفی به دلیل فرسایش سنگ ها در اثر عصر یخبندان از بین رفته است.

اکنون، تحقیقات جدید محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) نشان داده است که سنگ های گارولاچ در طول عصر یخبندان دست نخورده باقی مانده اند.

شاید این تنها مکان روی زمین باشد که در آن گزارش دقیقی از نحوه ورود زمین به یکی از فاجعه بارترین دوره های تاریخ سیاره حفظ شده است.

این مکان همچنین می‌تواند شرایط زمین را در زمان ظهور اولین نشانه‌های حیات جانوری به دنبال ذوب شدن کره‌ی برفی صدها میلیون سال پیش در اختیار محققان قرار دهد.

در آن زمان، موقعیت اسکاتلند روی کره زمین کاملاً با مکان امروزی متفاوت بود، زیرا قاره‌ها طی میلیون‌ها سال جابجا شده‌اند.

در آن زمان اسکاتلند در جنوب خط استوا قرار داشت و در حالی که بقیه سیاره به شدت یخ زده بود، این منطقه دارای آب و هوای نسبتا گرمسیری بود.

پروفسور گراهام شیلدز، استاد دانشگاه کالج لندن که این تحقیق را رهبری می کرد، به بی بی سی گفت: «تاریخچه ورود زمین به عصر یخبندان در اسکاتلند ثبت شده است، در حالی که هیچ اثری از آن در سایر نقاط جهان یافت نشده است. “

وی افزود: آثار یک دوره بحرانی چند میلیون ساله در سایر نقاط زمین به دلیل فرسایش ناشی از یخ از بین رفته است، اما همه اینها در لایه های سنگی در قرولاخ باقی مانده است.

این جزایر واقع در منطقه Inner Hidders اسکاتلند خالی از سکنه هستند و در حال حاضر تنها گروهی از محققین که در این زمینه مشغول تحقیق هستند از تنها ساختمان جزیره اصلی برای کار خود استفاده می کنند. ویرانه های یک صومعه سلتیک متعلق به قرن ششم در این جزیره باقی مانده است.

این موفقیت مرهون تلاش الیاس روگن، دانشجوی دکترا بود که تحقیقات خود را زیر نظر پروفسور شیلد انجام داد. نتایج این تحقیق در مجله انجمن زمین شناسی لندن منتشر شده است.

الیاس اولین کسی است که تاریخ لایه های سنگی را تعیین کرد و متوجه شد که این لایه ها مربوط به دوره مهمی از تاریخ حیات در سیاره زمین است که مشابهی در سایر نقاط جهان ندارد. در سازه های سنگی سایر نقاط جهان اثری از این دوران بحرانی وجود ندارد.

اکتشافات او جزایر گارولاخ را به یکی از نکات مهم علمی تبدیل کرده و به دریافت «میخ طلایی» افتخار می کند.

سنبله طلایی برای مکان هایی است که بهترین آثار از لحظات مهم زمین شناسی در تاریخ زمین در آنها باقی مانده است.

این میخ به زمین کوبیده می شود، البته برای جلوگیری از بردن آن توسط سارقان، از طلا ساخته نشده است، بلکه فقط رنگ طلایی دارد.

به منظور متقاعد کردن اهداکنندگان گلدن اسپایک به پذیرش اهمیت این جزایر، الیاس تعدادی از داوران هیئت اهدای جوایز سنبله طلایی، که رسما به عنوان “کمیسیون فرعی کرایوژنین” شناخته می شود، چندین بار برای دیدن صخره ها به این مکان برده است. از جزایر گارولاچ

گام بعدی در اعطای میخ طلایی شامل دعوت از جامعه بزرگتر زمین شناسان است تا اعتراضات خود را نسبت به جایزه مطرح کنند یا اگر کاندیدای بهتری برای دریافت آن می دانند، آن را با کمیسیون مطرح کنند.

اگر اعتراضی نباشد، سال آینده میخ طلایی بر صخره های این جزایر کوبیده می شود.

اعطای این جایزه توجه علمی به این مکان را افزایش می دهد و منجر به تامین بودجه تحقیقاتی بیشتر می شود.

در صورت تایید این جایزه، دکتر تونی اسپنسر، که اولین بار ۶۰ سال پیش به عنوان یک محقق جوان اهمیت این سنگ های رسوبی را تشخیص داد، خوشحال خواهد شد.

او به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «حدود ۵۰ مکان وجود دارد که می‌توانید برای زدن این نشان افتخار افق میهن کنید، اما این مکان ضخیم‌ترین ذخایر زمین‌شناسی را دارد و آثار دوره‌های متوالی را در خود دارد».

وی افزود: به این ترتیب به نظر می رسد اولین نقطه زمانی که اثر مهم عصر یخبندان در آن پیدا شد، حفاظت شود.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا