ترندهای روز

انسان‌ها از چه زمانی شروع به پختن غذا کردند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

آشپزی مهم است. در واقع، برخی از محققان بر این باورند که این همان چیزی است که به اجداد انسان ما اجازه می دهد کالری اضافی مورد نیاز برای رشد و بزرگ شدن مغز خود را فراهم کنند. اما چه زمانی آشپزی اختراع شد؟

به طور کلی باید گفت که زمان آن نامشخص است. اما شواهد نشان می دهد که مردم از حداقل ۵۰۰۰۰ سال قبل و حداکثر ۲ میلیون سال قبل قادر به پختن غذا بوده اند. این شواهد از دو حوزه به دست می آید: باستان شناسی و زیست شناسی.

یکی از شواهد باستان شناسی برای پخت و پز، دانه های نشاسته پخته شده موجود در پوسیدگی دندان یا پلاک فسیل شده دندان است. این شواهد را می توان در دندان هایی به ارزش ۵۰۰۰۰ سال یافت. اما قبل از آن، شواهدی برای اثبات چنین چیزی کمتر روشن است.

به طور کلی، دانشمندان به دنبال شواهدی هستند که نشان دهد انسان بر آتش چیره شده است. با این حال، آتش کنترل شده لزوماً به معنای پخت و پز نیست و انسان های اولیه می توانستند از آن برای تولید گرما یا ساخت ابزار استفاده کنند.

بتان لینسکات، ژئوشیمیدان باستان شناسی در دانشگاه آکسفورد، می گوید: “در تمام شواهد باستان شناسی شواهدی از آتش سوزی وجود دارد. اما مشکل این است که تشخیص دهیم که آیا آتش کنترل شده بود یا آتش سوزی؟ انسان ها می توانستند شاخه ای در حال سوختن را برداشته و استفاده کنند. برای ساختن ابزار، اما این به معنای کنترل آتش نیست.

او افزود: «یکی از موارد کلیدی هنگامی که به دنبال شواهدی برای کنترل آتش هستید، ساختار احتراق واقعی است. بنابراین شاید داشتن سنگ‌هایی که به صورت دایره‌ای چیده شده‌اند و سپس مقداری خاکستر در وسط همراه با باقیمانده سیلیس حاصل از سوزاندن گیاهان مرده به شما این امکان را بدهد.»

محققان چنین نشانه هایی را در بسیاری از مکان هایی که هموساپین ها (یا انسان خردمند) زندگی می کنند، یافته اند.

یک تیم تحقیقاتی شواهدی از آتش سوزی ۳۰۰۰۰۰ ساله در نزدیکی بقایای حیوانات قصابی در غار قاسم در اسرائیل پیدا کردند.

در غاری در سافولک انگلستان، یک آتشدان ۴۰۰۰۰۰ ساله حاوی استخوان های سوخته و سنگ چخماق حاصل از ابزارسازی کشف شد. حتی دورتر از آن، وجود خاکستر در غار شگفت‌انگیز آفریقای جنوبی، دانشمندان را به این گمان واداشت که حتی یک میلیون سال پیش پخت و پز انجام شده است.

دکتر ریچارد رانگهام، استاد بازنشسته انسان شناسی زیستی در دانشگاه هاروارد، در این باره می گوید:[غار] عمق آن به حدی است که حدود ۳۰ متر عمق دارد. بنابراین، احتمالاً یک میلیون سال پیش، یک فرآیند طبیعی نمی‌توانست مسئول تولید این خاکستر باشد.»

در همین حال، شواهدی از آتش سوزی های کنترل شده در کنیا در ۱.۶ میلیون سال پیش وجود دارد.

محققان اسرائیلی در حین کار در دره رود اردن، شواهد قانع‌کننده‌تری از آشپزی به ۷۸۰۰۰۰ سال قبل پیدا کردند. در این مکان که به «جاسر بنات یعقوب» معروف است، نه تنها دایره‌های سنگی وجود داشت که نشان از تنور می‌داد، بلکه استخوان‌های ماهی نیز وجود داشت که نشان از داغ شدن داشتند.

از سوی دیگر، شواهد بیولوژیکی از آغاز پخت و پز در تکامل بدن انسان وجود دارد. دکتر Wrangham می گوید: ما گونه ای متفاوت از هر گونه دیگر روی زمین هستیم، زیرا از نظر بیولوژیکی با خوردن غذاهای پخته شده سازگار شده ایم. پس سوال اینجاست که این اقتباس چه زمانی اتفاق افتاد؟

او در پاسخ می گوید که این کار تکاملی ممکن است حتی قبل از ظهور انسان مدرن باشد.

هومو ارکتوس یا انسان راست قامت، اولین هومینینی بود که نسبت های بدنی کمتری شبیه نخستی ها و بیشتر شبیه انسان داشت. برخی از این ویژگی ها نشان می دهد که آنها ممکن است اولین افرادی بوده باشند که غذا پخته اند.

یکی از تفاوت های عمده بین انسان و نخستی ها، اندازه روده ما است. از آنجایی که پخت و پز به هضم کمتری نیاز دارد، روده ما کوچکتر از روده آنهاست.

دکتر Wrangham می گوید: روده بزرگ ما تقریباً دو سوم یک شامپانزه، بونوبو یا گوریل است. این بدان معناست که ما به جای شکم برآمده، شکم نسبتاً صافی داریم، به خصوص در مقایسه با یک میمون بزرگ که خوب تغذیه شده است.

روده‌های دراز باعث می‌شوند که پستانداران باسن پهن‌تر و دنده‌های پهن‌تری داشته باشند. اما اجداد انسان ما حدود ۲ میلیون سال پیش این ویژگی ها را از دست دادند.

آقای Wrangham می افزاید: “موضوع دیگری که در آن زمان اتفاق افتاد، حدود ۱.۸ میلیون سال پیش، بزرگترین کاهش اندازه دندان های جویدنی در تاریخ تکامل بشر بود، و باز هم با این ایده که چیزی ناگهانی تغییر در رژیم غذایی “به ویژه، رژیم غذایی نرم تر و راحت تر است.”

بنابراین می توان نتیجه گرفت که پخت و پز از حدود ۱.۹ میلیون سال پیش با انسان های راست قامت آغاز شده است. با این حال، بدون شواهدی مبنی بر استفاده کنترل‌شده آن‌ها از آتش، این ایده که هومو ارکتوس اولین آشپز انسان بوده، ثابت نشده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا