اخبار اقتصاد ایران

حباب افزایشی قیمت طلا به دلیل یک خرافه/ ماجرای صف‌های طویل برای خرید طلا :: افق میهن

بازار طلا روز گذشته وضعیت خاصی را تجربه کرد و شلوغی این بازار باعث شد تصاویر عجیبی از خریداران طلا در شبکه های اجتماعی دست به دست شود.

به گزارش افق میهن، زهرا علی اکبری – بازار طلای ایران در سیزدهمین روز از ماه صفر با اقبال عجیب خریداران مواجه شد. خریداران گفتند طبق سنت های قدیمی خرید طلا در روز سیزدهم صفر به فال نیک گرفته است و برخی معتقدند کسانی که نیاز دارند با خرید طلا می توانند به آن دست پیدا کنند.

مطالبی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد حکایت از آن داشت که در قدیم این سنت ها باعث می شد مردم در این روز طلا بخرند. بسیاری از آنها منبع اطلاعات این سنت را در شبکه های اجتماعی اعلام کردند.

شروع داستان چه بود؟

شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران از جمله تلگرام، اینستاگرام و توییتر اطلاعاتی مبنی بر خوش یمن بودن خرید طلا در سیزدهمین روز از ماه صفر منتشر کردند به طوری که پس از مدت ها رکود در بازار طلا، مشتریان دیروز وضعیت را برعکس کردند. .

از اولین لحظات روز گذشته حضور مشتریان در بازار غیرعادی و غیرعادی بود به طوری که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حکایت از تشکیل صف های طولانی در مقابل طلافروشی های بازار و مرکز شهر داشت.

محمد کشتی آرای از فعالان قدیمی بازار طلا که ۶۳ سال است در این بازار فعالیت می کند، گفت: اتفاق دیروز برای من هم عجیب بود. من از یازده سالگی در این بازار کار می کردم. شاید باور نکنید که در تاریخچه ذهنی من چنین چیزی وجود نداشته است. اتفاقاً اکثر مردم در ماه محرم و صفر مخصوصاً تا پایان سیزدهم صفر دست نگه داشتند. این باور وجود داشت که این ماه ها سنگین است، اما ناگهان دیروز با این موج عجیب خریداران مواجه شدیم و حتی حباب در بازار شکل گرفت و روند قیمت ها را افزایش داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد افزایش تمایل خریداران به خرید طلا سوالی داشتید یا خیر؟ گفت: سرچشمه همه چیز فضای مجازی بود. من هرگز چنین چیزی نشنیده ام، نه به معنای سنتی، مذهبی، عرفی و تاریخی و این اصلاً یک سنت نیست. با خودم فکر می کردم که شبکه های مجازی چقدر توانایی حل یک مشکل را دارند و چقدر خوب است که از این ظرفیت برای کارهای مثبت استفاده کنیم.

این فعال صنفی گفت: وقتی به این راحتی می توان اینگونه حرف های بی اساس زد، می توان از الفاظ مفید استفاده کرد.

طلافروشی در منطقه مرکزی شهر در پاسخ به سوال نویسنده که آیا انتظار چنین شانسی را داشتید یا خیر گفت: برای من خیلی عجیب بود. از روزهای قبل در فضای مجازی مواردی را در این زمینه دیده بودم اما مبنایی پیدا نکردم. به نظر من خرافه است. فکر نکنم مدرک داشته باشه اما با موج عجیبی از خریداران مواجه شدیم. بیشتر آنها با هزینه تولید اندک و حتی دست دوم درخواست طلای کوچک داشتند و معتقد بودند با خرید این محصول هم نیازشان برآورده می شود و هم زندگی شان به اقبال خواهد رسید.

جستجو در احادیث و احادیث راه به جایی نبرد. اطلاعاتی که در فضای مجازی در این خصوص منتشر شده است، شامل جزئیات ماجرا، راوی این روایات و… نمی شود.

یک فعال بازار طلا گفت: اتفاق روز گذشته نشان می دهد مانورهایی برای شکستن رکود در بازار صورت گرفته است. خیلی وقت بود حتی در ایام محرم و صفر طلا نفروختیم اما دیروز عده ای طلا خریدند. ای کاش ر.زهایی برای خرید کفش و پوشاک و کیف و مایحتاج و … اعلام می شد تا این رکود جلوی بازار را بگیرد.

خرافات یا سنت

در حالی که فعالان بازار طلا معتقدند چنین اتفاقی تا به حال در بازار طلا رخ نداده است و نوزدهمین روز است. فروردین آنها هر ساله با تقاضای خرید شرف الشمس مواجه می شوند، اما خریداران معتقد بودند این اثر بی ضرر است و حتی اگر این روایات صحت نداشته باشد، چیزی تقدیم نکرده اند.

در غیاب رسانه های آزاد و فراگیر، شبکه های اجتماعی به مرجع مهمی برای کسب اطلاعات از مردم عادی و بدنه جامعه تبدیل شده اند. آنچه مهم است فیلتر بودن این شبکه ها در ایران است، اما با اتفاقی که روز گذشته رخ داد، مشخص شد که ضریب نفوذ بالای آنها برای حل چنین مسائلی را نباید نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا