بانک و بیمه

استقلال و اقتدار بانک مرکزی با پشتوانه قانون| شمارش معکوس برای خروج بانکهای مشکل دار از چرخه فعالیت

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی سال هاست که به دلیل قوانین و مقررات منسوخ و ناکارآمد و همچنین عدم استقلال، نتوانسته آنچنان که باید بازار پول و سازمان نظام بانکی کشور را مدیریت کند و از اختیارات برخوردار باشد. در مدیریت و تصمیم گیری، همراه با خلأهای قانونی. به هر حال، زیرا روسای بانک های مرکزی ناخواسته دستورالعمل ها و دستورالعمل هایی را که گاه از سوی دولت به آنها تحمیل می شود، دنبال می کنند. رویکردی که تبعات منفی آن بر شاخص های کلان اقتصادی کشور تاثیر گذاشته است. به گفته کارشناسان، رشد مداوم نرخ تورم، نقدینگی فراوان، رکود، نارضایتی بانک ها، نوسانات نرخ ارز و … به این دلیل است که بانک مرکزی به دلیل عدم استقلال لازم در تصمیم گیری، قادر به تصمیم گیری نیست. کنترل بازار پول برای مدیریت باعث اصلاح نظام بانکی نمی شود و از خروج منابع جلوگیری می کند.

در چنین شرایطی، در سال‌های اخیر، مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس، در هنگام ایجاد «قانون جدید بانک مرکزی» به فکر اصلاح ساختار نظام بانکی کشور و احترام به استقلال بانک مرکزی بوده‌اند ” این موضوع مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. رویکردی که طی چند سال گذشته با تلاش نمایندگان سابق و فعلی مجلس و پس از سال ها و ماه ها بررسی کارشناسی، پایه آن گذاشته شد، سرانجام به تصویب شورای نگهبان رسید.

محورهای قانون جدید بانک مرکزی شامل وظایف و اختیارات بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر افراد تحت نظارت از طریق تنظیم مقررات، تدوین مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم، گسترش نخبگان اطلاعاتی است. و توسعه وظایف و اختیارات نظارتی بانک مرکزی و گسترش اختیارات نظارتی آن.

ابلاغ قانون جدید به بانک ها

اکنون بانک مرکزی طی بخشنامه ای «قانون جدید بانک مرکزی» را در قانون گنجانده است خرداد وی به مدیران عامل بانک های دولتی و غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران و ونزوئلا از ماه جاری اجرایی شد.
این قانون در اواخر خرداد ماه گذشته به تصویب شورای اسلامی رسید و در آبان ماه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطابق با مصلحت نظام تشخیص داده شد. خرداد سال گذشته اجرایی شد. محورهای اصلی قانون فوق شامل وظایف و اختیارات بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر افراد تحت نظارت از طریق تنظیم مقررات، تدوین مقررات و ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم و همچنین گسترش اشرافیت روشنگری است. و توسعه وظایف و اختیارات نظارتی بانک مرکزی، تقویت اختیارات نظارتی بانک مرکزی با رسیدگی به تخلفات افراد تحت نظارت و اعمال مجازات های قانونی مربوط، ترتیبات تعیین و تعیین کمیته موقت سرپرستی. و همچنین نحوه ورود موسسات اعتباری به مرحله گذار برای موسسات اعتباری ناسالم و مشکل دار و انتشار آمار و اطلاعات اقتصادی در مورد سیستم بانکی، گزارش های مالی و شاخص های عملکردی افراد تحت نظارت. چارچوب آیین نامه به تصویب هیأت رئیسه خواهد رسید و سایر موارد در مدیریت جدید اجرا شده طبق بند نامه ابلاغی رسیدگی خواهد شد.

اختیارات بانک مرکزی برای نظارت و سازماندهی بیشتر بر عملکرد سیستم بانکی، مدیریت بازار ارز و اتخاذ تصمیمات پولی و مالی به طور فزاینده ای باز می شود، زیرا اکنون بانک مرکزی از اختیارات و قدرت نظارتی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است.

نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها در حال افزایش است

محسن صادقی کارشناس بانکداری ارز در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی گفت: با ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی به بانک ها، بدون شک دست این بانک برای نظارت بر عملکرد نظام بانکی و ساماندهی، مدیریت و مدیریت بازار ارز بازتر می شود. تصمیمات مالی اما از آنجایی که بانک مرکزی اکنون اختیارات بیشتری دارد و نسبت به گذشته اختیارات نظارتی بیشتری به آن داده شده است، می توان امیدوار بود که راه برای استقلال بانک مرکزی هموار شود.

وی با اشاره به نارضایتی بانک ها و شرایط نامناسب این روزهای نظام بانکی کشور، افزود: نارضایتی بانک ها به دلیل تسلط برخی افراد ذی نفوذ و ناتوانی بانک مرکزی در برخورد جدی با این افراد در دوره زمانی بوده است. اما اکنون بانک مرکزی حمایت شده است. قوانین و مقررات جدید می تواند با بانک های ناسازگار و مشکل دار برخورد کند چرا که قبلاً قوانین و مقرراتی وجود نداشت و نظارت قوی بر عملکرد بانک ها وجود نداشت، مشکلی که باعث می شود بانک ها در این روز با آن مواجه شوند و اقتصاد کشور با آن مواجه شود. به دلیل عملکرد ضعیف با مشکل مواجه می شوند. از آنجایی که بانک مرکزی در حال حاضر از بستر قانونی برای گرفتن ترازنامه بانک های ناسازگار و ناکارآمد استفاده می کند، در صورت ورود جدی و اقدامات عملی، می توان انتظار داشت که بانک های مشکل دار قطع شوند.

با ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی، چارچوب نظارتی جامع‌تر و دقیق‌تر شده است که به بانک‌ها کمک می‌کند مسیر درست را طی کنند. البته تحول نظام بانکی در گرو درایت و مهارت رئیس کل بانک مرکزی است، زیرا اگر آقای رئیس جمهور به بله گفتن ادامه دهد، تحویل دولت و انجام ندادن کارها بر اساس فایده ای ندارد. نظر کارشناسی شما

اقتدار و استقلال بانک مرکزی با پشتوانه قانونی

این کارشناس پولی و بانکی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در حال حاضر هیچ بهانه ای برای بانک های ناسازگار و مشکل دار که مقررات را رعایت نمی کنند یا سرمایه لازم را ندارند، ندارد و باید به ساختار غیررسمی متجاوزان خوش بین بود. در مورد بانک های مشکل دار، حمایت قانونی بانک مرکزی شکسته می شود تا بانک ها به درستی و قانونی فعالیت کنند. به هر حال، از منظر کلی، با ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی، چارچوب نظارتی جامع‌تر و دقیق‌تر شده است و این به بانک‌ها کمک می‌کند در صورت ادامه «بله» گفتن رئیس‌جمهور، مسیر درست را طی کنند. دولت عمل می کند و کارها بر اساس نظر کارشناسی او نیست، ایجاد تحول بی معنی است.

وی افزود: به عنوان مثال ممکن است در اجرای سیاست ارزی، هیات کارشناسی بانک مرکزی تصمیمات دیگری را به نفع اقتصاد و جمعیت اتخاذ کند، اما بر اساس برخی ملاحظات همچنان به یک سیاست اصولی منجر می شود چرا که رانت و… در مورد کنترل تورم نیز وضعیت مشابه است: اگر خود رئیس جمهور نظر مستقلی داشته باشد و دستورات را رعایت نکند، با برنامه ریزی می توان تورم را به درستی کنترل کرد. در حال حاضر سیاست های پولی و مالی بر یکدیگر تسلط دارند و این پدیده سال به سال به افزایش تورم کمک می کند. تورم که تنها در چند سال از ۲۵ درصد به بیش از ۴۰ درصد رسیده است به این دلیل است که هر دولتی که به قدرت می رسد اقداماتی را انجام می دهد که با افزایش تورم مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

بر اساس این گزارش، قانون جدید بانک مرکزی مشتمل بر ۶۷ ماده و ۴۰ تبصره در راستای اصل ۱۲۳ قانون اساسی است و اکنون به بانک ها ابلاغ شده است. مزیت چنین قانونی این است که اختیارات نظارتی و تصمیم گیری بانک مرکزی بازتر می شود، به این معنی که بانک دیگر مانند گذشته قادر به تصمیم گیری منطقی مستقل و مطابق با قانون نخواهد بود. این امر کمک می کند تا حدودی دست دولت از منابع بانک مرکزی آزاد شود و اقدامات با پشتوانه قانونی بهتر عملیاتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا