ترندهای روز

ایران خودرو سردمدار افزایش قیمت خودرو

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

به گفته یک کارشناس، ایران خودرو در حال حاضر موتور محرک افزایش قیمت خودرو در کشور شده است و سایپا نیز منتظر بازخورد مشتریان و متولیان صنعت در مورد رفتار ایران خودرو است و در صورت مثبت بودن بازخورد، این شرکت این کار را انجام خواهد داد. قیمت را نیز افزایش دهد.

صادق بشیری کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت یکی از سهامداران شرکت های دولتی خودروسازی از جمله ایران خودرو است و از این رو مدیرعامل و اعضای هیات مدیره توسط دولت منصوب می شوند. زیرمجموعه وزارت صمت نیست و اگر افزایش قیمت بدون اطلاع دولت اتفاق افتاده باشد، قصور نماینده آن در ایران خودرو است.

وی افزود: ایران خودرو هم اکنون موتور محرک افزایش قیمت خودرو در کشور شده است و سایپا نیز منتظر بازخورد مشتریان و متولیان صنعت از این رفتار ایران خودرو است و در صورت مثبت بودن بازخورد، این شرکت نیز افزایش قیمت را کلید خواهد زد.”

بشیری در ادامه به قرعه کشی ایران خودرو برای پیش فروش محصولات این شرکت پرداخت و گفت: ایران خودرو در ابتدا برای بانک ها فرصت جذب نقدینگی مردم را فراهم کرد و سود حاصل از جذب این نقدینگی نصیب بانک ها می شود، این در حالی است که ثبت نام کنندگان که در قرعه کشی خودرو برنده نشوید این جریان متضرر می شود، سود حاصل از جذب این نقدینگی آنقدر برای بانک ها جذاب است که به طور مستقل با ارسال پیامک برای ثبت نام محصولات ایران خودرو وجه نقد جذب می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: پس از انجام قرعه کشی و مشخص شدن برندگان، وجوه نقد بلوکه شده در بانک ها در اختیار ایران خودرو قرار می گیرد و این شرکت با استفاده از وجوه نقد، از زیان انباشته خارج شده و گردش مالی خود را تقویت می کند.

بشیری تصریح کرد: تجربه برخورد با شرکت های خودروسازی دولتی از جمله ایران خودرو نشان می دهد که ایران خودروساز تمامی محصولاتی را که تقاضای بالایی برای آنها وجود دارد دیرتر از موعد مقرر تحویل می دهد و باز هم این مصرف کننده است که قربانی می شود. از تخلفات خودروسازان، در حالی که محصولات باکیفیت مطلوب نیستند و اگرچه ایران خودرو به دنبال منافع خود در افزایش قیمت و پیش فروش است، مانند هر بنگاه اقتصادی دیگری، فدای منافع مصرف کننده در این زمینه قابل قبول نیست. زمینه ایجاد بی عدالتی و از بین بردن اعتماد عمومی را فراهم کند. .

وی در پایان گفت: صنعت خودروی کشور هنوز برنامه مشخصی ندارد و جامعه برای بی کیفیتی این خودروها، مصرف سوخت بالا و گرانی خودرو و منافع ملی هزینه می کند. تحت تاثیر این مسائل هستند و از این رو ایران خودرو بیشترین سهم را از بازار خودرو کشور دارد و نقدینگی قابل توجهی دارد. انتظار می رود در تولید خود به این موارد توجه کند و موضوعاتی مانند افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت را در دستور کار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا