بانک و بیمه

وضعیت رو به افول بانک کارآفرین| سرمایه سهامداران « وکار» یکساله کمتر از نصف شد!

هادی بهرامی; بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر جزو ۱۰ صنعت برتر بورس است، در دهه ۸۰ وارد این بازار شد و توانست در کمتر از یک دهه به جایگاه قابل قبولی دست یابد. در واقع، صنعت بانکداری علیرغم مدت کوتاهی که از عرضه اولیه آن می گذرد، از پیشینه و پایه قوی برخوردار است. تحلیل و بررسی بخش بانکی به دلیل نقش مهم آن در اقتصاد و چرخه نقدینگی کشور حائز اهمیت است. در زیر به تحلیل جامع بانک کارآفرین می پردازیم.

ارائه و موقعیت شرکت

بانک کاربهان یکی از اولین و از معدود بانک های کشور است که به طور مستقل و از طریق کادر فنی داخلی خود در زمینه بومی سازی، اجرا، توسعه و نگهداری سیستم بانکی متمرکز خود فعالیت کرده و در سال ۱۳۸۷ پس از مهاجرت موفق از سامانه «بانک ایران» آفرین گام بلندی در ارائه و توسعه خدمات بانکی خود برداشت و وارد مرحله جدیدی از ارائه خدمات نوین در حوزه بانکی شد. اما در آینده از توسعه خدمات بانکداری الکترونیک عقب ماند و به زودی سامانه آفرین را رها خواهد کرد تا قبل از یک سال با سیستم جدید کار کند.
بانک کاربهان یکی از بانک های خصوصی کشور است که به اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین کارکنان ارگان ها و سازمان های دولتی وام و تسهیلات مالی ارائه می کند. براساس اطلاعات رسمی بانک کارآفرین در سال ۱۴۰۲، تسهیلات این بانک شامل طرح صبا، طرح ارزش سلامت، وام ازدواج، تسهیلات نیک آفرین پلاس و تسهیلات امید آفرین است. ارزش بازار بانک کارآفرین در بورس ۹۷۰۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر روزانه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تراکنش دارد، اما متأسفانه باید اذعان داشت که اینترنت بانک و همراه بانک آن در زمینه پرداخت و نقل و انتقالات کار چندانی انجام نمی دهند. مقایسه. بانک پارسیان، بانک ملت و غیره وجود ندارد.

ترکیب سهامداران اصلی

طبق جدول زیر؛ در بین سه سهامدار عمده، شرکت گروه سرمایه گذاری تدبیر بزرگترین مالک بانک کاربهان است. شرکت سرمایه گذاری تدبیر یک شرکت بورسی است و در حال حاضر عمده سبد سرمایه گذاری این شرکت در موسسات مالی اعم از خدمات مالی، بانکی، بیمه، لیزینگ، کارگزاری سهام، سبدگردانی و تامین سرمایه است.

درصد مالکیت

تعداد سهام

نام سهامدار

۷.۸٪

۳ میلیارد و ۵۷۸ میلیون

گروه سرمایه گذاری تدبیر

۷.۵٪

۳ میلیارد و ۴۵۸ میلیون

گروه مالی صبا تامین

۶.۹%

۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون

بیمه تجاری

آخرین اخبار مرتبط
بانک کارافان ضامن صکوک مرابحه شرکت ایرانی شهر فرش شد. دکتر دکتر در پیامی به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تاسیس بانک کارآفرین. احمد بهاروندی مدیرعامل بانک کارآفرین این بانک را بانک سبزی توصیف کرد که در مسیر هوشمند شدن و جهانی شدن خدمات خود قرار دارد. در آستانه بیست و چهارمین سالگرد تاسیس بانک کارآفرین، ساختمان جدید شعبه بانک فرشته با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد بانک رسما افتتاح شد. بانک کاربهان در راستای حمایت از حوزه بهداشت و درمان که یکی از برنامه های اصلی این بانک محسوب می شود، جدیدترین شعبه خود را در بیمارستان عرفان تهران افتتاح کرد.
بر اساس تعهدات و الزامات بانک مرکزی، در هشت ماهه اول سال ۱۴۰۲، بانک کارآفرین برای ۲۳۱۰ نفر فرصت ازدواج، ۱۰۸۳ نفر فرصت فرزندآوری و ۲۳۱۰ زوج به خانه بخت اعزام کرد. امکان انتقال سهام عدالت متوفیان در دفتر کارگزاری بانک کارآفرین تحت مراقبت قرار گرفتند. تفاهم نامه اجرایی ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای نخبگان دانشگاهی متاهل پردیس کرج دانشگاه خوارزمی در ساختمان مرکزی بانک کارآفرین منعقد شد.

بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت بدون احتساب استهلاک، مالیات و ۱۰۰ میلیارد تومان، ۱۲۳۵ میلیارد تومان و سود خالص آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با ۶۲ درصد افزایش به ۲۴۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۴۸ درصدی به ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت قیمت به درآمد ۴.۹ برآورد شده است.

تجزیه و تحلیل صورت سود و زیان

نرخ سود تسهیلات بانکی در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۲ درصدی ۶.۷۱۵ میلیارد تومان است که از این میزان ۵.۶۰۰ میلیارد تومان سود علی الحساب استفاده می شود. بانک کارآفرین با سرمایه گذاری های جدید خود ۹۹۷ میلیارد تومان سود ایجاد کرد که ۵۰ میلیارد تومان آن مشمول مالیات شد. این شرکت با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به سود خالص ۱۳۵۱ میلیارد تومانی دست یافت که با توجه به نرخ تورم سالانه ۴۰ درصدی چندان جذاب نبود. برنده شدن در جلسه شرکت در مرداد امسال ۳۰ تومان بود که در ۳ سال گذشته اندکی کاهش داشته است.
بر اساس صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت بدون احتساب استهلاک، مالیات و ۱۰۰ میلیارد تومان، ۱۲۳۵ میلیارد تومان و سود خالص آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. بر اساس تحلیل انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۶۲ درصدی به ۲۴۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۴۸ درصدی به ۲۰۰۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت به عملکرد ۴.۹ رسید که برآورد می شود. از این نظر وضعیت در شش ماهه اول سال بهتر است.

نماد معامله در واقع بازدهی منفی یک ساله ۲۹.۷۴ درصدی را به سهامداران خود که با تورم بیش از ۴۰ درصدی مواجه هستند، ارائه کرده است. به عبارت دیگر، اگر سهامدار در آذر او ماه گذشته یک میلیون تومان سهام بانک کارآفرین را خرید که ارزش سهام آن حدود ۷۰۰ هزار تومان و قدرت خرید این سرمایه حدود ۴۲۰ هزار تومان است و ارزش کل پول یک فرد حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است. !

سرمایه سهامداران کمتر از نصف بود

متاسفانه با وجود این گزارش مالی، ارزش سرمایه سهامداران بانک کارآفرینان طی یک سال کاهش یافته است. دی ماه کمتر از نصف است، بدون احتساب سود سهام. نماد معامله در واقع بازدهی منفی یک ساله ۲۹.۷۴ درصدی را به سهامداران خود که با تورم بیش از ۴۰ درصدی مواجه هستند، ارائه کرده است. به عبارت دیگر، اگر سهامدار در آذر او ماه گذشته یک میلیون تومان سهام بانک کارآفرین را خرید که ارزش سهام آن حدود ۷۰۰ هزار تومان و قدرت خرید این سرمایه حدود ۴۲۰ هزار تومان است و ارزش کل پول یک فرد حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است. !

حدود ۱۵ روز پیش حداقل قیمت ۲۲۶ تومان کاهش یافت و در حال حاضر در رنج است. اگر او بتواند دوباره آن حمایت را دریافت کند، هدفمان بالاتر خواهد بود. در غیر این صورت پشتیبانی معتبر ۱۸۰ تومان موجود است. هدف بلندمدت و مقاومت قوی سهام در محدوده ۳۵۰ تومان قرار دارد.

تحلیل تکنیکال

در ارزیابی فنی این سهم می توان گفت که حداقل قیمت حدود ۱۵ روز پیش ۲۲۶ تومان کاهش یافت و در آخر هفته در قیمت نهایی ۲۱۰۸ ریال بسته شد و سهامداران این وضعیت را توصیف کردند و آن را “خواب” نامیدند. بانک کارآفرینان”. اما اگر بتواند حمایت ۲۲۶ تومانی را دوباره به دست بیاورد، می توان اهداف بالاتری را متصور شد، در غیر این صورت حمایت معتبر ۱۸۰ تومانی در دسترس است. هدف بلندمدت و مقاومت قوی سهام در محدوده . ۳۵۰ تومان .

در سال گذشته قیمت سهام نسبت به قیمت فعلی ۳۰ درصد کاهش یافته است.

بازده کل شاخص بورس

بازگشت سرمایه گذاری

زمان بازده

۱.۵%

۲۳٪

۱۸۰ روز

۴۰%+

۲۹.۷۴٪

۳۶۵ روز

۷۶%+

۳۸%+

۷۳۰ روز

آخرین کلمه

تحرکات صنعت بانکداری برای اقتصاددانان، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران مهم است. به همین دلیل برای درک وضعیت شرکت باید گزارش های مالی و نمودارهای قیمت سهام را بررسی کنید. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی بنگاه‌های بانکی، باید میزان دارایی‌ها، کیفیت و دامنه ارائه خدمات، نتایج عملیاتی، سیاست‌های دولت و سایر جنبه‌ها در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا