اخبار اقتصاد ایران

دولت چهاردهم پروژه‌ای را بدون پیش‌بینی منابع مالی لازم آغاز نخواهد کرد

رئیس جمهور گفت: در دولت چهاردهم قطعاً اجازه راه اندازی پروژه در کشور بدون پیش بینی منابع مالی لازم و همچنین اولویت بندی و در نظر گرفتن نیازهای ضروری و اساسی مردم داده نمی شود.

افق میهن به نقل از ایسنا، مسعود بهجیکیان رئیس جمهور ایران صبح پنج شنبه ۱. شهریور ۱۴۰۳ در بازدید از سازمان برنامه و بودجه و با حضور رئیس و مدیران ارشد این سازمان که منجر به تشکیل جلسه ای چهار ساعته شد، طراحی مدل بودجه ریزی عملیاتی متناسب با نیاز کشور و همچنین نظارت بر عملکرد بودجه دستگاه های اجرایی از وظایف مهم این سازمان بود. این سازمان برشمرد و افزود: تجربه دوره های گذشته ثابت کرده است که عدم نظارت دقیق بر عملکرد بودجه دستگاه های اجرایی منجر به هدر رفت منابع می شود و هیچ یک از اهداف برنامه های توسعه محقق نمی شود. لازمه تنظيم برنامه و بودجه ضمن تدوين برنامه راهبردي و مشخص نمودن نقش و وظايف مديران در اين زمينه، نظارت بر عملكرد برنامه و بودجه دستگاههاي اجرايي بصورت برخط و بلادرنگ به نحوي كه اعتبارات تخصصي به طور كامل مطابق با تعيين شده باشد. اهداف

رئیس جمهور با بیان اینکه «پراکندگی در مدیریت و اجرای طرح های عمرانی در دوره های گذشته باعث شده شهرها و استان های کشور با بی نظمی و شلختگی مواجه شوند» بر لزوم استفاده از ظرفیت اساتید و نخبگان و همچنین توجه به کاربری زمین در ترسیم نقشه راه کارشناس توسعه کشور بر ظرفیت های موجود در استان ها تاکید کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه موظف است مزیت های استان های مختلف کشور را در کنار استفاده بهینه از این مزیت ها در راستای خلق ثروت برای کشور ارائه کند. شکل یک طرح برای تصمیم گیری .

کارشناسان پزشکی بیش از ۵۰ درصد از تسهیلات و منابع بانکی کشور را در پایتخت به عنوان مظهر بی عدالتی در توزیع منابع و ایجاد توسعه بی رویه و غیرمنطقی شهر تهران، بدون توجه به پیوست های زیست محیطی و الزامات زیرساختی تخصیص و هزینه کردند. : از جمله وظایف سازمان برنامه و بودجه با تمرکززدایی بودجه و اولویت دادن به توسعه سایر مناطق مهم و استراتژیک کشور از جمله سواحل مکران از نحوه توزیع ناعادلانه منابع جلوگیری و اصلاح می کند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: حجم انبوه پروژه های نیمه تمام در کشور نشان از عدم رعایت اولویت بندی پروژه های عمرانی و زیربنایی و موجب هدر رفت و هدر رفتن منابع کشور می شود. اتفاقاً بدون پیش بینی منابع مالی لازم و همچنین اولویت بندی و در نظر گرفتن نیازهای ضروری و اساسی مردم، پروژه ای در کشور آغاز شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود ناکارآمدی در تخصیص و مصرف اعتبارات نظام سلامت در بین مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان بودجه ۱۴۰۴ را از مهم ترین مشکلات این بخش برشمرد. وی افزود: معتقدم اگر بتوانیم نظام تسطیح و ارجاع را ایجاد کنیم و خدمات سلامت را به عنوان یک رویکرد اقتصادی و اصلاحی در نظام سلامت محقق کنیم، بخش قابل توجهی از هدر رفت منابع و هزینه های اضافی در این حوزه مهار می شود.

رئیس جمهور توسعه و پیشرفت کشور را برای اصلاح و تغییر روش ها و اثربخشی بیشتر نظام اجرایی کشور ضروری دانست و افزود: سازمان برنامه و بودجه به عنوان زاییده افکار دولت وظیفه دارد از دانش و تخصص فرهیختگان استفاده کند. و نخبگان و همچنین تعامل با مراکز علمی برتر دنیا. به روزترین روش ها و برنامه های مدیریتی برای توسعه کشور تدوین و به مدیران دستگاه های اجرایی کشور ارائه شود زیرا روش های فعلی مشکلی را حل نمی کند.

همچنین پزشکان از سازمان برنامه و بودجه خواستند راهکارهای رفع اختلافات، کاهش هزینه های انرژی و توسعه بخش های اقتصادی مبتنی بر انرژی پایدار را به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات پیش روی دولت بررسی و در چارچوب یک قانون به دولت ارائه کنند. برنامه مدون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا