اقتصاد جهان

اوپک در اوایل 2024 با افت تقاضا و کاهش سهم خود در بازار مواجه است

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، اوپک در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش تقاضا برای نفت خام خود مواجه خواهد شد، زیرا سهم این گروه از بازار جهانی به پایین ترین سطح خود از زمان بحران کرونا رسیده است و دلیل اصلی آن است. به همین دلیل کاهش تولید و خروج آنگولا از این گروه
این بدان معناست که اوپک برای افزایش تولید مشکل خواهد داشت مگر اینکه تقاضای جهانی نفت افزایش یابد یا تمایلی به پذیرش قیمت های پایین نفت نداشته باشد.
آنگولا در اوایل این ماه اعلام کرد که از ژانویه ۲۰۲۴ از اوپک خارج می شود. اکوادور، قطر و اندونزی نیز به ترتیب در سال های ۲۰۲۰، ۲۰۱۹ و ۲۰۱۶ از اوپک خارج شدند.
با خروج آنگولا از اوپک، اعضای این گروه به ۱۲ کشور کاهش می یابد و تولید به کمتر از ۲۷ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد که کمتر از ۲۷ درصد عرضه جهانی نفت ۱۰۲ میلیون بشکه در روز است.
آخرین باری که سهم بازار اوپک به زیر ۲۷ درصد سقوط کرد، در زمان بحران ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بود که تقاضای جهانی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافت. از آن زمان، تقاضا افزایش یافته است، به این معنی که اوپک سهم بازار را به رقبای خود واگذار کرده است.

در دهه ۱۹۷۰، اوپک حدود نیمی از نفت خام جهان را تولید می کرد. پس از آن، سهم اوپک به ۳۰ و ۴۰ درصد کاهش یافت. رشد تولید رقبای اوپک مانند آمریکا به تدریج سهم این گروه را در چند سال گذشته کاهش داده است.
بر اساس گزارش‌های ماهانه اوپک، تولید نفت خام این گروه در نوامبر امسال ۲۷.۴ درصد از کل بازار جهانی نفت را به خود اختصاص داده است که از ۳۲ تا ۳۳ درصد در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کاهش یافته است.
اوپک در سال ۱۹۶۰ توسط عربستان سعودی، کویت، ونزوئلا، ایران و عراق تأسیس شد. آنگولا نیز در سال ۲۰۰۷ به این گروه پیوست. از سال ۲۰۱۷، اوپک با روسیه و سایر کشورهای غیرعضو این گروه در ائتلاف اوپک پلاس برای مدیریت بازار همکاری کرده است.
ائتلاف اوپک پلاس در حال حاضر تولید خود را حدود ۶ میلیون بشکه در روز کاهش داده است و به آن اجازه می دهد تولید خود را برای بازپس گیری سهم بازار افزایش دهد. اما این اقدام اوپک پلاس در صورت عدم بهبود تقاضا منجر به کاهش شدید قیمت نفت خواهد شد.
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی کرده است که تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نسبت به سه ماهه اول کاهش خواهد یافت. آژانس بین المللی انرژی برآورد می کند که تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه دوم تغییری نخواهد کرد و خود اوپک کاهش تقاضا را پیش بینی می کند.
اوپک همچنین پیش بینی می کند که به دلیل افزایش تقاضا و کاهش تولید در سایر مناطق جهان، سهم بازار آن در بلندمدت افزایش یابد.
اوپک در آخرین گزارش چشم‌انداز بازار نفت خود پیش‌بینی کرد که سهم آن از کل بازار نفت در سال ۲۰۴۵ به ۴۰ درصد برسد، زیرا تولید غیراوپک از اوایل دهه ۲۰۳۰ شروع به کاهش می‌کند.
انتهای پیام/۶۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا