اخبار اقتصاد ایران

روایت رئیس اتاق بازرگانی گیلان از سهم استان در صادرات و کارتهای بازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: در سه ماهه نخست امسال در مجموع ۳۴۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۷۵ میلیون دلار شامل فرآورده های گیاهی، فرآورده های معدنی و مصنوعات آنها، مفتول مسی، محصولات شیمیایی، محصولات پلاستیکی بوده است. ، محصولات صنایع غذایی و … گیلان صادر شده است.

افق میهن، قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی گیلان در گفت وگو با ایسنا در خصوص تعامل گیلان با کشورهای مرزی خزر در زمینه توسعه صادرات و فعالیت های اقتصادی، اظهار کرد: آمار سه ماهه اول سال ۹۶ امسال در خصوص فعالیت های سازمان بنادر دریانوردی کشور نشان می دهد که در این مدت بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن تجارت دریایی در دریای خزر مبادله شده است که نسبت به سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته است. . در این سه ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد صادرات را نشان می دهد، بنابراین پیش بینی می شود با تکمیل طرح های در دست اجرا، گیلان به قطب صادرات کالاهای تولیدی کشور به روسیه و کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به وضعیت صادرات استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: در سه ماهه نخست امسال در مجموع ۳۴۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۷۵ کالا به ثبت رسیده است. میلیون دلار شامل محصولات گیاهی، محصولات معدنی و مصنوعات آنها، مفتول مسی، محصولات شیمیایی، محصولات پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و … از گمرک گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان، امارات متحده عربی، گرجستان، عراق، قزاقستان، بلاروس صادر شده است. افغانستان، ترکیه و هند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد کارت بازرگانی در استان صادر شده و چقدر فعال هستند؟ وی بیان کرد: در سه ماهه نخست امسال ۱۴۱ کارت بازرگانی صادر شده که نسبت به ۲۴ کارت صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۴۷۸ درصد رشد داشته است. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۳ کارت بازرگانی تمدید شده که نسبت به ۱۹ کارت تمدید شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۲۸۴ درصد رشد داشته است.

رضاییان ادامه داد: علاوه بر این از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد سه کارت بازرگانی نیز تعلیق شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تعلیق چهار کارت ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان در خصوص تاثیر ثبات و آرامش بازار ارز بر روند تولید و تجارت گفت: جهش تولید مستلزم ثبات در بازار ارز است و این در حالی است که بازارهای ایران مستعد نوسانات نرخ ارز و کمترین تغییر در قیمت ارز هستند. ، منجر به بی ثباتی بازارها می شود، بنابراین کنترل بازار ارز و پرهیز از چند نرخی شدن، راهکاری است که دولت باید برای حفظ ثبات در زنجیره تامین محصولات اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: در حوزه تجارت خارجی که با تولید گره خورده است، چالش ایفای تعهدات ارزی بر مشکلات شرکت های صادرات محور افزوده است و در صورت عدم اصلاح، میراثی به جز کاهش حجم صادرات

رضاییان در پاسخ به این سوال که چالش اصلی حوزه اقتصادی و جذب سرمایه گذار در استان چیست؟ وی افزود: زیرساخت های لازم برای ورود سرمایه گذاران به استان گیلان مناسب نیست. شرایط بانک ها بسیار سخت است. تداوم کمبود نقدینگی در بازار بسیاری از تولیدکنندگان را در تامین سرمایه ثابت و به ویژه در گردش با مشکل مواجه کرده و موانع دریافت تسهیلات بانکی نیز بر این دشواری افزوده است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان ادامه داد: موضوع دیگر عدم شناسایی و معرفی تخصصی مناطق مستعد سرمایه گذاری و عدم آشنایی سرمایه گذاران با پتانسیل های موجود در استان در قالب بانک اطلاعاتی جامع است.

وی در خصوص نقش و سهم گیلان در نمایشگاه های کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: عمده حضور در کشورهای حاشیه دریای خزر در قالب برگزاری نمایشگاه های تجاری با هدایت و برنامه ریزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و صنایع گیلان بوده است. کشاورزی. طیف گسترده ای از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی استان گیلان در حوزه های مختلف با حضور در این نمایشگاه ها تجارت خارجی را آغاز کرده اند. با توجه به فاصله جغرافیایی گیلان با این کشورها و روابط مساعد منطقه ای در گذشته، باید تلاش شود تا با برگزاری متنوع و متعدد، زمینه ورود تولیدکنندگان و بازرگانان گیلانی به بازارهای کشورهای همسایه فراهم شود و حجم مبادلات و صادرات افزایش یابد. نمایشگاه ها

وی در خصوص فعالیت بازارچه مرزی و نقش آن در توسعه استان افزود: در حال حاضر بازارچه مرزی آستارا در استان فعال است. با توجه به اینکه گیلان یکی از استان های پیشرو کشور در زمینه گردشگری است و وجود بازارچه های مرزی یکی از ارکان تقویت برند گردشگری خرید، رونق بخشی به فعالیت های اقتصادی بازارچه مرزی آستارا و ایجاد بازارچه های مرزی بیشتر محسوب می شود. با مشارکت مردم می توان شعار سال را محقق کرد. اتفاق بیفتد

رئیس اتاق بازرگانی گیلان تاکید کرد: تجار توجه کنند، ورود به بازارهای تجارت خارجی مستلزم آگاهی کامل از قوانین و مقررات گمرکی و تجاری است. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی ضمن شرکت در دوره های آموزشی عملی از تجربیات مشاوران متخصص در زمینه تجارت خارجی بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا