اقتصاد جهان

تورم مردم انگلیس را از غذای محبوبشان محروم کرد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، رسانه های انگلیسی روز سه شنبه با استناد به داده های اداره ملی آمار انگلیس (ONS) هشدار دادند که غذاهای سنتی این کشور، ماهی و سیب زمینی سرخ شده به دلیل کاهش قیمت مناسب در بین مردم محبوبیت دارد. در پنج سال قیمت ها در سال گذشته افزایش شدیدی داشت.

بر اساس ارقام جولای، هزینه این وعده غذایی با حدود ۵۲ درصد افزایش به حدود ۱۰ پوند (۱۳ دلار) برای هر وعده غذایی، در مقایسه با میانگین ۶.۵۰ پوند در جولای ۲۰۱۹، افزایش یافته است.

طبق آمار اداره ملی آمار، هزینه این ماده غذایی محبوب در این دوره در مقایسه با پیتزا، کباب و غذاهای هندی و چینی بیشترین افزایش را داشته است.

نمایندگان صنایع غذایی بریتانیا به بی بی سی گفتند که افزایش هزینه های انرژی و نیروی کار، برداشت ضعیف سیب زمینی به دلیل آب و هوای بد و تحریم های مرتبط با اوکراین علیه روسیه، بزرگترین تولید کننده ماهی کاد در جهان، عوامل اصلی افزایش قیمت بوده است.

دولت بریتانیا مدت کوتاهی پس از آغاز درگیری اوکراین در سال ۲۰۲۲، تعرفه ۳۵ درصدی بر غذاهای دریایی روسیه وضع کرد که تأثیر مستقیمی بر هزینه ماهی و چیپس داشت، زیرا حدود یک سوم ماهی سفید بریتانیا در آن زمان از روسیه می آمد.

تحریم های غرب و اقدامات تلافی جویانه روسیه نیز بر عرضه انرژی تأثیر گذاشت و هزینه های انرژی را برای شرکت های انگلیسی افزایش داد.

این باعث شد که قیمت ماهی و چیپس تا مارس ۲۰۲۳ ۱۹ درصد افزایش یابد. اخیرا، روسیه همچنین کشتی‌های ماهیگیری بریتانیا را از مناطق ماهیگیری قطب شمال خود در دریای بارنتز قطع کرد، که به توافقنامه ماهیگیری در سال ۱۹۵۶ پایان داد و بر قیمت‌ها تأثیر بیشتری گذاشت.

علاوه بر این، شرایط بد آب و هوایی باعث کاهش محصول سیب زمینی در سال گذشته شد که بر قیمت ماهی و چیپس نیز تأثیر گذاشت.

طبق آخرین ارقام شاخص قیمت کشاورزی (API) در ۱۲ ماه منتهی به می ۲۰۲۴، قیمت سیب زمینی بیشترین افزایش را در بین کالاهای کشاورزی بریتانیا ثبت کرد و ۴.۱ درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا