اخبار اقتصاد ایران

وام مسکن ۸۰۰ میلیون تومانی پزشکیان برای مستاجران در روز شنبه ۱۰ شهریور

فرهاد بیضایی کارشناس ارشد حوزه مسکن با بیان اینکه کنترل بازار مسکن در قوانین تکلیفی امکان پذیر نیست. وی افزود: مسکن از اواخر سال ۱۳۹۹ تا ابتدای سال ۱۴۰۰ در شرایط تورم بسیار سنگینی قرار داشت. در دوره های بعدی به ویژه از اواسط سال ۱۴۰۲ به دلیل سیاست هایی که به ویژه در بانک مرکزی اعمال شد، وام مسکن در وضعیت تثبیت قیمت و تقریباً رکود قرار گرفت.

وی ادامه داد: البته در دو ماه گذشته بخشی از بازار مسکن رشد قیمتی را تجربه کرد، اما این افزایش قیمت در حد قابل توجهی نبود و این بازار در حال حاضر در وضعیت سنگینی قرار دارد. همچنین در بازار اجاره شاهد افزایش روزافزون قیمت مستاجران هستیم. پس از دوران کرونا، دولت ها با اعمال قیمت گذاری دستوری از جمله تعیین سقف اجاره بها سعی در کنترل بازار اجاره داشتند، اما با وجود اینکه این سیاست ها در دولت قبل و حتی دولت فعلی به قانون تبدیل شد، موفقیت چندانی کسب نکردند. و از سوی دیگر فعالان بازار مسکن به این موضوع توجه کردند که این مصوبات را نداشتند، بنابراین بازار مسکن از سه سال گذشته تا به امروز در شرایط تورمی قرار داشته است.

این کارشناس ارشد بازار مسکن با اشاره به اینکه برخی فعالان مسکن اعتراف می کنند که دولت نباید در این بازار دخالت کند، افزود: برای کنترل وضعیت بازار مسکن تردیدی در مورد عدم دخالت دولت وجود ندارد. مثلاً دولت می تواند در حوزه توسعه زیرساخت های کشور وارد شود، اما ممکن است در حوزه کارآفرینی وارد نشود. بر این اساس باید در سطوح اقتصادی و مدیریتی کشور نسبت به دخالت دولت در همه عرصه ها وظیفه داشته باشیم.

وی ادامه داد: تقریباً پس از دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، سیاست مسکن و شهرسازی سیاستی متناقض و متناقض بوده است. در این زمینه به دلیل اینکه منجر به افزایش تقاضای سرمایه و افزایش سطح سرمایه گذاری در بخش مسکن به دلیل عدم دخالت دولت شد، تا جایی که سهم تقاضای سرمایه از سهم تقاضای مصرفی در بازار مسکن بیشتر شد. از اواسط دهه ۸۰ به بعد.

بیضایی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بازار مسکن، روز به روز سیاست های تصدی گری و مداخله حداکثری دولت در حوزه شهرسازی افزایش یافت که در مقابل بخش خصوصی مسکن یا کسانی که بخش خصوصی داشتند، با مشکل مواجه شدند. شدیدترین مقررات برای کنترل بخش ساخت و ساز. قطعاً دارای نقاطی با ارزش زیست محیطی هستند که جزو منابع عمومی محسوب می شوند و نباید در این مناطق ساخت و ساز صورت گیرد و از طرفی باید از زمین خواری جلوگیری، حفظ و حراست شود.

وی تصریح کرد: با توجه به موارد ذکر شده دولت باید سیاست متفاوتی را در زمینه زمین های خصوصی اتخاذ کند. در این مرحله باید تصمیم بگیریم که آیا دخالت دولت در حوزه مسکن و شهرسازی را به رسمیت بشناسیم یا به سیاست پایبند باشیم. دخالت دولت را به حداقل برسانید. البته در حوزه مسکن و شهرسازی فقط می توان دخالت دولت را به تخلفات، مجوزها و … محدود کرد اما در این زمینه می توانیم آزادی عمل بیشتری داشته باشیم.

بیضایی ادامه داد: طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم آغاز شد اما به همان دولت ختم نشد. دولت روحانی این طرح را تحت عنوان «مسکن ملی» و دولت سیزدهم در کنار اجرای طرح نهضت ملی مسکن نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی ادامه داد. مهر اقدام کرد و بحث ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی در دولت سیزدهم موضوعی جدی بود که مطرح شد و تقریباً تمام واحدهایی که در دولت شهید رئیسی تا چندی پیش افتتاح شد یا تعدادی واحد مسکونی. مهر واحدهای مسکن ملی دولت قبل بود چرا که واحدهای نهضت ملی در دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری و افتتاح نرسیده اند. البته باید توجه داشت که وعده دولت سیزدهم مبنی بر مسکن نیاز کشور است و دولت چهاردهم باید برای رفع کمبود مسکن گام بردارد و مستأجران را صاحب خانه کند چرا که اگر دولت فعلی برخلاف این تعهد عمل کند، باعث می شود در سال های آینده با مشکلات زیادی از جمله کمبود مسکن مواجه خواهد شد. ما خواهیم بود

وی تاکید کرد: ساخت مسکن در کشور باید ادامه داشته باشد و برای ادامه این روند دولت باید طرح و قانون ملموسی را تصویب کند. ساخت و ساز مسکن علاوه بر اینکه زمینه را برای خرید مسکن برای مستاجران فراهم می کند باعث کاهش قیمت نیز می شود زیرا مدیریت قیمت بازار مسکن با عرضه و تقاضا ارتباط مستقیم دارد.

بیضایی با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن با شهادت رئیس دولت سیزدهم ناتمام ماند، گفت: همانطور که گفته شد دولت ها باید نیازهای آحاد جامعه را برطرف کنند که مسکن یکی از آنهاست و این مشکل باید در دولت چهاردهم حل شود. البته ناگفته نماند اجرای پروژه های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن با توجه به شرایط تورمی کشور منطقی نیست.

وی ادامه داد: در اقتصاد ایران تورم حاکم است به همین دلیل نمی توان نرخ مصوبی برای ساخت مسکن تعیین کرد چرا که طی این فرآیند با کمبود منابع مالی مواجه خواهیم شد. در نتیجه پروژه متوقف می شود و متقاضی منتظر تحویل خانه می ماند. از طرفی اجرای قراردادهای علی الحساب باعث سردرگمی متقاضی و سازنده و … خواهد شد.

این کارشناس مسکن افزود: بانک ها در ساخت نهضت ملی مسکن همکاری لازم را ندارند زیرا وام نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان شروع شد و به ۵۵۰ میلیون تومان رسید و این روزها صحبت از افزایش وام است. به ۸۰۰ میلیون تومان. به نظر می رسد شبکه بانکی دچار سردرگمی شده است.

بیضایی تاکید کرد: برخی اذعان دارند که طرح مسکن مهر مناسب است؛ بله تا زمانی که قرارداد نهایی منعقد شد و متقاضیان مشخص بودند، روند اجرای طرح مسکن مهر مطلوب بود اما پس از مدتی وارد شرایط تورمی و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان شدیم که در نتیجه اجرای این گونه قراردادها با مشکل مواجه شد و تا امروز و پس از گذشت سال ها همچنان موانعی بر سر راه مسکن وجود دارد. مهر وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا