اخبار اقتصاد ایران

ناترازی برق در شهریور به مرز ۲۰هزار مگاوات رسید | از هر 4 مشترک خانگی، یک مشترک پرمصرف است

عدم تعادل بین تولید و تقاضا برای مصرف برق مرداد امسال به حدود ۱۸ هزار مگاوات رسید، در شهریور به بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

افق میهن به نقل از تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: برق را نمی توان به صورت فله ای ذخیره کرد به همین دلیل نیروگاه ها در صورت حداکثر مقدار برقی را تولید می کنند که در همان لحظه مصرف می شود. اگر تولید را تا حد نیازی که برای مصرف وجود دارد در نظر بگیریم کمبود نامیده می شود. کاهش تولید برق آسان تر است.

وی افزود: دیروز تعطیل بود و میزان تقاضا به حدود ۶۶ هزار مگاوات رسید و توانستیم ۵۷ هزار مگاوات برق تامین کنیم و عدم تعادل برق حدود ۹ تا ۱۰ هزار مگاوات است و وقتی برای دوره ای مانند تابستان صحبت می کنیم، معمولا حداکثر تقاضا در تیر و مرداد اتفاق می افتد که امسال تقاضا حدود ۷۹۸۰۰ مگاوات و حداکثری که توانستیم عرضه کنیم حدود ۶۳ تا ۶۴ هزار مگاوات بوده است یعنی حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار مگاوات عدم تعادل داریم.

سخنگوی صنعت برق عنوان کرد: شهریور اتفاقی که افتاد این بود که این موج گرما در کشور باقی ماند و تا هفته گذشته که مردم این گرمای فراگیر را احساس کردند و کولرها روشن شد، این عدد به بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

رجبی مشهدی در پاسخ به اینکه چرا عدم تعادل برق در شهریور اضافه شد، گفت: دلیل آن این است که هر ماه طبق برنامه از نیروگاه های برق آبی از تولید برق آنها استفاده می کنیم. دلیل آن صرفه جویی در این منابع برای کشاورزی و شرب است که مردم مناطق مختلف از خروجی آن سدها استفاده می کنند تا بتوانند در پاییز از این منابع استفاده کنند. علاوه بر این، هر سال بعد از ۲۰ مرداد خرابی دما در کشور اتفاق می افتد که امسال این اتفاق نیفتاد و در واقع تقاضا زیاد است و از طرفی بخشی از نیروگاه های برق آبی را از دست دادیم.

وی افزود: به عنوان مثال اکنون در کارون ۴ و کارون ۳ در حداقل تولید هستیم یا به نوعی نمی توانیم از ظرفیت کامل این دو نیروگاه استفاده کنیم. اکنون هم در حوزه صنعت و هم در حوزه خانوار افزایش یافته و روند کاهشی آن نیز از هفته جاری آغاز شده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه امیدواریم طی دو سه هفته آینده محدودیت های برق به حداقل ممکن کاهش یابد و به صفر برسد، گفت: وقتی از عدم تعادل صحبت می کنیم در واقع بخشی از تولید است که دولت در آن وجود دارد. وزارت نیرو و بخش خصوصی که باید نیروگاه هایی را که دارند آماده کنند و بخشی هست که نه تنها در وزارت نیرو بلکه به نوعی همه مردم و بخش های تولیدی کشور درگیر هستند. درگیر آن هستند که بخش مصرف است. حتی اگر تمام تلاش خود را بکنیم که در قبال مصرف متعارف پاسخگو باشیم، با این روند مصرف به نحوی نمی توانیم نسبت به میزان مصرفی که امسال در سال های بعد رخ داد، پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: از هر ۴ مشترک خانگی یک مشترک پرمصرف است که یک مشترک پرمصرف تقریباً به اندازه سه مشترک در الگوی مصرف برق برق مصرف می کند، آن مشترک باید حتما برای بخشی از آن برنامه ریزی کند. باید برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی تامین کند تا انشاالله بتوانیم عدم تعادل را به حداقل برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا